×

مطالبات بی پاسخ وکلای کانون مرکز

مطالبات بی پاسخ وکلای کانون مرکز

آنچه مهم است این که اگر مدیران اتحادیه های مردم نهاد خود را در مقابل مطالبات اعضاء پاسخگو بدانند موفق خواهند شد اعتماد آنها را جلب کنند در غیر این صورت موجبات سلب اعتماد ایشان را فراهم می سازند همه اساتید علم مدیریت معتقدند که لازمه دموکراسی واقعی در همه جوامع وجود یک سیستم پاسخگویی مناسب است

مطالبات-بی-پاسخ-وکلای-کانون-مرکز وکیل 

سعید باقری - وکیل دادگستری

اصول حاکم بر پاسخگویی :

الف: پاسخگویی شفاف و به موقع باشد.

ب: مسئول پاسخگویی مشخص باشد.

ج: پاسخگویی در انجام امور محوله قابل تفویض نباشد.

د: پاسخ باید مستند و مستدل باشد.

ه: پاسخگو مورد اعتماد مخاطب باشد.

آنچه مهم است این که اگر مدیران اتحادیه های مردم نهاد خود را در مقابل مطالبات اعضاء پاسخگو بدانند موفق خواهند شد اعتماد آنها را جلب کنند در غیر این صورت موجبات سلب اعتماد ایشان را فراهم می سازند همه اساتید علم مدیریت معتقدند که لازمه دموکراسی واقعی در همه جوامع وجود یک سیستم پاسخگویی مناسب است

 زیرا پذیرش مسئولیت لاجرم پاسخگوبودن را نیز به دنبال دارد و مدیرانی که در مقام پاسخگویی نیستند عملاً نسبت به اعضای اتحادیه خود احساس مسئولیت ندارند واز علم مدیریت بی بهره اند.

 درسیستم های صنفی همیشه این خطر وجود دارد که توجه زیاد به عملکرد های کوتاه مدت و روزمرگی سبب آسیب زدن به اهداف صنف گردد و تلاش برای خلاقیت و افزایش کارآیی برای دستیابی به اهداف بلند سازمان متبوع مدت را ضایع گرداند.

لذا کانون وکلای مرکز برای  ماندگاری  و بالندگی ضرورتاً  نیاز به خلاقیت ، پویایی ، یادگیری ، نوسازی و بازسازی دائم مدیریت خود دارد و می بایستی راستی و شفافیت را در مدیریت کانون وکلا نهادینه نماید.

از جمله معایب پاسخگو نبودن کانون وکلای مرکز  نیز می توان به تزریق روحیه تک صدایی و فردمحوری در مقابل جمع گرایی ، ایجاد شکاف و فاصله مدیران کانون  با وکلا و بی اعتمادی وکلا نسبت به مدیران کانون و النهایه ایجاد و توسعه روحیه دلسردی و بی تفاوتی نسبت به اتحادیه ای که عضوآن هستند اشاره کرد که نمونه بارز آن هنگام مشارکت وکلا در انتخابات هیأت مدیره قابل مشاهده است که حدود 30 درصد از واجدان شرایط رأی در این انتخابات شرکت می کنند. مثال دیگر این که جمع کثیری از وکلا یک تا سه سال یکبار آن هم صرفاً برای تمدید پروانه وکالت خود به کانون مراجعه می کنند که این برای یک نهاد مدنی به بزرگی کانون وکلا یک مصیبت عظما محسوب می شود ! ! !

این مقدمه به این منظور آورده شد تا وارد نقدی بر عملکرد گذشته و حال هیأت مدیره کانون وکلای مرکز شویم، یکی از آسیب های جدی وارد برجامعه وکالت فقدان یک سیستم مدیریتی فعال و کارآمد در کانون وکلا مرکز و عدم راهبری صحیح این جامعه از سوی مدیران آن می باشد ، وکلایی که برای یکایک آنها ارزش فراوانی قائل هستم و همه آنها را  امین و دلسوزمی دانم مع الاسف به محض ورود به چرخه مدیریت کانون دچار ایستایی فکری و اجرایی شده و در فضای سنتی و کند و روز مرگی حاکم بر هیأت مدیره گرفتار می شوند و آندسته از اعضای هیات مدیره نیز که دارای ایده ها و افکار جدیدی هستند - که تعداد آنها در هیات مدیره فعلی کم نیست - یا در این فضای منقبض استحاله می شوند و یا صدایشان به جایی نمی رسد و بدین سان دچار دور تسلسل دوره مدیریتی خود می شوند کما اینکه در مصاحبه های اخیر چند نفر از اعضای محترم هیات مدیره ایشان از عدم پذیرش برنامه ها و روش های جدید در هیات مدیره گلایه کرده اند، لذا اعضای هیئت مدیره بی آنکه حتی موفق به اجرای کمتر از ده درصد شعارها و برنامه های انتخاباتی خود گردند دوران مدیریت خود را به پایان می رسانند. این شیوه مدیریت سازمانی نه تنها بالندگی را برای کانون وکلا در پی نداشته بلکه آن را دچار سیر قهقرایی نیز نموده است. اینهمه ناشی از این است که تفکرات افراد و جناح ها گوناگون تاکنون بر کانون حاکم بوده اند نه سیستم مدیریتی، چنین مدیریتی تحول زا و تغییر دهنده که نیست هیچ بلکه ضد نوآوری و تحول گرایی است.

عوامل مختلفی در این رکود و سکون هیات مدیره دخیل است که می توان به ترجیح منافع جناحی بر مصلحت کانون - به عنوان مثال تاخیر چندین ماهه در انتخاب رئیس کانون - سنت زدگی و مقاومت در برابر تغییرات ، مقابله با افکار نوین ، تقابل افکار سنتی و ایده های نوین و عدم تمکین هریک از این دیدگاه ها نسبت به دیدگاه دیگر اشاره نمود که مجموعه این عوامل موجبات اتلاف فراوان انرژی و تاخیر و رکود در انجام اقدامات هیأت مدیره کانون و فرصت سوزی جامعه وکالت را در پی دارد لذاست که گاهی اوقات مانند برخی مسابقه های فوتبال ، در هیأت مدیره کانون حواشی پر رنگ تر از متن می شود و البته آنچه در این میان به فراموشی سپرده می شود منافع و مصالح کانون وکلا و مطالبات و انتظارات جامعه وکالت است.

راقم این سطور معتقد است در انتخابات آتی آنچه باید مطمح نظر انتخاب کنندگان محترم  قرار گیرد گزینش افرادی است که وکلا را محرم دانسته و شفافیت گفتار و صداقت خود را به جامعه وکالت اثبات کرده باشند و موضع ایشان نسبت به کانون و مطالبات جامعه وکالت کاملاً روشن است و بالاخص برای مقابله با لایحه جامع وکالت قوه قضائیه طرح و برنامه مشخصی دارند و حاضرند با جسارت و شهامت کامل پای استقلال کانون و شعار های انتخاباتی خود بایستند و در مقابل افکاری که تغییر و تحول را در کانون وکلا برنمی تابند بامنطقی استوار ایستادگی نموده و بستر ایجاد کانونی شجاع مسئول و پاسخگو را فراهم سازند در ادوار گذشته و نیز هیأت مدیره محترم دوره 27 عنصر مسئولیت و پاسخگویی رنگ و لعاب چندانی نداشت غیر از کور سوهایی که گاه و بیگاه در قالب گزارش های متفرقه برخی از اعضای محترم که بیشتر در فضای مجازی در غالب شبه گزارش شاهد بودیم که آن هم جنبه گزارش شخصی داشت نه گزارش هیات مدیره ، مع الاسف ضعف اطلاع رسانی ، عدم شفافیت عملکرد، عدم اطلاع اعضاء از درآمدها و هزینه های کانون، عدم برگزاری مجمع سالیانه، عدم برگزاری جلسات ویژه گزارش عملکرد هیأت مدیره (حتی یک جلسه) ، در طول اداوار گذشته تاکنون، عدم پاسخگویی به انتقادات ، پیشنهادات ، مطالبات وکلا در رسانه ها و فضای مجازی و بی اعتنایی عملی به این مطالبات و...همه نشانه از عدم وجود روحیه پاسخگویی به وکلا در بین هیأت مدیره کانون مرکز می باشد که متأسفانه این رفتار نهادینه شده و پاسخگو نبودن به یک فرهنگ درمیان هیأت مدیره کانون مرکز تبدیل شده است ، انگار که یا وکلا حقوق و مطالباتشان از مدیران کانون بی جا و یا غلط است ! !  ویا اعضای هیات مدیره کانون وظیفه و یا تکلیفی به پاسخگویی ندارند.

 امید است در انتخابات آتی شاهد حضور باشکوه نامزدهای موثر جامعه وکالت در عرصه انتخابات و مشارکت با شکوه تر و هوشمندانه تر وکلا در انتخابات 28 باشیم . امید که چنین باد. 

منبع : وکلای ملت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.