×

پیش شرط های دادستان دیوان کیفری بین المللی برای فلسطین

پیش شرط های دادستان دیوان کیفری بین المللی برای فلسطین

مجمع عمومی سازمان ملل در نوامبر سال گذشته پس از رای‌گیری فلسطین را به عنوان کشور ناظر غیرعضو در این سازمان به رسمیت شناخت

پیش-شرط-های-دادستان-دیوان-کیفری-بین-المللی-برای-فلسطین وکیل 

مجمع عمومی سازمان ملل در نوامبر سال گذشته پس از رای‌گیری فلسطین را به عنوان کشور ناظر غیرعضو در این سازمان به رسمیت شناخت.

فاتوبن سوده دادستان کنونی دیوان کیفری بین‌المللی مدت کوتاهی پس از این اتفاق اعلام کرد که فلسطین اکنون قادر است از این دادگاه درخواست قضاوت کند/دادستان بار این مسئولیت را به دوش رهبران فلسطین انداخت و گفت آنها می‌توانند به دو طریق قضاوت دیوان را خواستار شوند؛ یا به طور رسمی به عضویت دیوان کیفری بین‌المللی درآیند یا اعلامیه‌ای جدید به دادگاه ارائه دهند و درخواست قضاوت کنند.

رساله حقوق-فلسطین در طول سالیان متمادی قربانی زور و نقض حقوق بشر رژیم صهیونیستی در زمین‌های اجدادی خود بوده است. فلسطین اکنون نزدیک به یک سال است که با ارتقای جایگاهش در سازمان ملل این فرصت را دارد که خواستار برقراری عدالت برای جرایم سنگین بین‌المللی شود که در طول این سال‌ها شاهد بوده است.

به گزارش رساله حقوق به نقل از ایسنا، فلسطین در اواخر ژانویه 2009 پس از جنگ 22 روزه غزه اعلامیه‌ای را به دیوان کیفری بین‌المللی ارائه داد و در آن قضاوت این نهاد بین‌المللی را خواستار شد. در آوریل 2012 دادستان وقت این دیوان اعلام کرد از آنجایی که نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند که آیا فلسطین یک کشور هست یا خیر، روند رسیدگی به درخواست فلسطین را متوقف کرد. به رسمیت شناخته شدن یک کشور در واقع پیش شرط دیوان برای رسیدگی به شکایات آن است.

 اما مجمع عمومی سازمان ملل در نوامبر سال گذشته پس از رای‌گیری فلسطین را به عنوان کشور ناظر غیرعضو در این سازمان به رسمیت شناخت. فاتوبن سوده دادستان کنونی دیوان کیفری بین‌المللی مدت کوتاهی پس از این اتفاق اعلام کرد که فلسطین اکنون قادر است از این دادگاه درخواست قضاوت کند.

گروه‌های فلسطینی مدافع حقوق بشر از بن سوده خواستند تا به درخواست سال 2009 فلسطین رسیدگی کند، اما دفتر دادستانی در 25 نوامبر 2013 گزارشی منتشر کرد و تنها راه برای رسیدن به این هدف را بست.

دادستان بار این مسئولیت را به دوش رهبران فلسطین انداخت و گفت آنها می‌توانند به دو طریق قضاوت دیوان را خواستار شوند؛ یا به طور رسمی به عضویت دیوان کیفری بین‌المللی درآیند یا اعلامیه‌ای جدید به دادگاه ارائه دهند و درخواست قضاوت کنند.

این در حالیست که فلسطین از همان آغاز کار دیوان کیفری بین‌المللی در سال 2002 می‌توانسته درخواست قضاوت کند.

رهبران کنونی و پیشین فلسطین می‌گویند که تنها دلیل‌شان برای امتناع از این کار تهدیدات و انتقام‌جویی‌های رژیم صهیونیستی است. این رژیم هشدار داده است در صورت شکایت فلسطین باید با عواقب آن نیز روبرو شود و آمریکا نیز همواره این تهدیدات را تقویت کرده است.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در سخنان خود در مجلس سنا گفته است که کشورش با هر تلاشی برای کشاندن پای اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی به طور جدی مقابله خواهد کرد.

همچنین کشورهای دیگر عضو دیوان همچون انگلیس، فرانسه و عضو جدید آن کانادا به جای حمایت از جایگاه این دیوان، فلسطین را مجبور کرده‌اند که علیه اسرائیل به دادگاه لاهه شکایت نکند.

به دلیل کنترل رژیم صهیونیستی بر زندگی فلسطینیان، وجود محدودیت‌های ورود و خروج در مرزهای سرزمین‌های اشغالی، حملات شبانه آنها علیه خانه‌های فلسطینیان و بازداشت آنها، مشکلات اقتصادی فلسطین که ناشی از احاطه رژیم صهیونیستی و آمریکا بر منطقه است این کشور نمی‌تواند تهدیدات اسرائیل و آمریکا را نادیده بگیرد.

اما بی‌توجهی دیوان کیفری بین‌المللی به جرایم رژیم صهیونیستی و مصونیت آنها از مجازات موجب تضمین بدرفتاری‌های آینده علیه فلسطینیان، همچون شکنجه‌های گسترده و حملات غیرهدفمند علیه غیرنظامیان در منطقه خواهد شد.

بر اساس اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی،‌ انتقال مستقیم یا غیرمستقیم غیرنظامیان توسط یک قدرت اشغالگر همچون رژیم صهیونیستی به منطقه اشغال شده جزو جرایم جنگی محسوب می‌شود. این رژیم در طول سال‌های گذشته یهودیان زیادی را به شهرک‌های صهیونیست‌نشین در اراضی اشغالی منتقل کرده است. دیگر مصادیق جرایم جنگی که بر طبق این اساسنامه در منطقه رخ می‌دهد بیرون راندن اجباری ساکنان مناطق اشغال شده از سرزمین‌هایشان، تخریب خانه‌های آنها و ممانعت از بازگشت آنها به زمین‌های اجدادی‌شان است.

از زمان به قدرت رسیدن بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سال 2009 بیش از چهار هزار فلسطینی در نتیجه شهرک‌سازی‌های این رژیم بی‌خانمان شده‌اند. در نیمه ابتدایی سال 2013 ساخت و ساز 1708 واحد آپارتمان در شهرک‌های رژیم صهیونیستی آغاز شد که در مقایسه با مدت مشابه سال 2012 حدود 70 درصد افزایش داشته است. همچنین افزایش شهرک‌سازی‌ها در نیمه اول سال جاری 933 فلسطینی را بی‌خانمان کرده که در مقایسه با سال گذشته افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است. در سال 2012 در مجموع 886 فلسطینی بی‌خانمان شده بودند.

این در حالیست که کارشناسان سازمان ملل و مدافع حقوق بشر همواره تاکید دارند که شهرک‌سازی‌های اسرائیل غیرقانونی و نقض حقوق فلسطینیان است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، رژیم صهیونیستی حتی به زمین‌های کشاورزی فلسطینیان نیز رحم نکرده و با تصرف منابع طبیعی تسلط بر آب‌های منطقه و تخریب درخت‌های زیتون که از منابع اصلی درآمد فلسطینیان به‌شمار می‌آید موجب تشدید مشکلات معیشتی مردم شده است.

آمریکا و رژیم صهیونیستی همواره به خود این حق را می‌دهند که مانع از شکایت فلسطین در دیوان کیفری بین‌المللی شوند، چون این کار می‌تواند بر روند مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل تاثیرگذار باشد. اما مصونیت ناقضان حقوق بشر و قوانین جنگ در منطقه تنها باعث شده تا این مذاکرات سخت‌تر شود.

دیده‌بان حقوق بشر در این گزارش آورده است: اگر دیوان کیفری بین‌المللی همان‌طور که در قوانین آمده است حق قضاوت دارد پس دادستان آن نیز می‌تواند با اختیار خود تحقیقات در این زمینه را آغاز کند. چیزی که تقریبا غیرممکن به نظر می‌آید.

جامعه بین‌الملل و قدرت‌های اول جهان علیرغم وجود اسناد و شواهد محکم دال بر جرایم رژیم صهیونیستی در منطقه و مصونیت عاملان آن از مجازات نه تنها در برابر این حقایق سکوت کرده‌اند، بلکه به تازگی کشورهای غربی از اسرائیل برای به عضویت درآمدن در گروه غیررسمی کشورهای غربی شورای حقوق بشر سازمان ملل دعوت کرده‌اند که مورد پذیرش مقامات اسرائیل واقع شده است.

منبع : رساله حقوق

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.