×

کشاورز آموزش حقوق شهروندی باید به دولتمردان و مردم به طور یکسان ارایه شود

کشاورز آموزش حقوق شهروندی باید به دولتمردان و مردم به طور یکسان ارایه شود

رییس منتخب اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، تدوین منشور حقوق شهروندی را مثبت ارزیابی کرد و گفت مساله بسیار مهم جدی گرفتن حقوق شهروندی از جانب مردم به عنوان صاحبان حقوق و مجریان قانون به عنوان عاملان اجرای این حقوق است

کشاورز-آموزش-حقوق-شهروندی-باید-به-دولتمردان-و-مردم-به-طور-یکسان-ارایه-شود

رییس منتخب اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، تدوین منشور حقوق شهروندی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: مساله بسیار مهم جدی گرفتن حقوق شهروندی از جانب مردم به عنوان صاحبان حقوق و مجریان قانون به عنوان عاملان اجرای این حقوق است.

بهمن کشاورز، با بیان این مطلب، اظهار کرد: حقوق ملت ایران اعم از آنچه که در فصل سوم قانون اساسی و مقدمه قانون و برخی دیگر از اصول آن آمده و نیز آنچه که بعدا در قوانین عادی پیش‌بینی شده است، در متن منشور حقوق شهروندی به طور منظم گردآوری شده و تشکیلات و روش کاری برای اجرایی کردن این حقوق نیز در متن مذکور پیش‌بینی شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که قسمت‌هایی از قانون اساسی که مبهم یا مجمل است با تدوین و تصویب قوانینی در راستای عملیاتی و اجرایی کردن مفاد منشور کاربردی شده و ابهام و اجمال آن برطرف شود.

کشاورز ادامه داد: مواردی در منشور حقوق شهروندی تصریح شده که ممکن است بتوان آثار آن را در اصول قانون اساسی یا مقدمه‌ آن پیدا کرد، یا برخی از اصول را با تفسیر به این مطالب تسری داد؛ اما بیان روشن و صریح این موارد در یک متن قطعا می‌تواند مفید باشد و باعث توجه بیشتر و ویژه به این مسایل شود، نظیر مطالب مربوط به آفرینش هنری، دانشجویان، دانشمندان، توسعه پایدار و ... .

رییس منتخب اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با تاکید بر اینکه مساله بسیار مهم جدی گرفتن حقوق شهروندی از جانب مردم یعنی صاحبان حقوق و از طرف مجریان قانون و عاملان اجرای این حقوق است، خاطرنشان کرد: البته آموزش رکن اصلی این موضوع است و آموزش باید به همگان اعم از کارگزاران مردم یعنی دولتمردان و مردم به طور یکسان و مستمر ارایه شود.

کشاورز افزود: نتیجه آموزش این است که مردم متوجه می‌شوند اصولا حقوقی دارند و می توانند آن را مطالبه کنند و کارگزاران و دولتمردان نیز آگاه می شوند که کسانی که آنها را به کار گماشته اند و حقوقشان را می‌دهند دارای حقوقی هستند که باید به وسیله آنها اعمال و اجرا و رعایت شود.

وی با بیان این که در متن منشور حقوق شهروندی، بحث آموزش مطرح شده است، ادامه داد: در برنامه پنجم توسعه به این مساله توجه شده است، اما این موضوع را باید جدی و در برنامه درسی مدارس حداقل تا پایان دوره متوسطه گنجاند و به طور موازی صدا و سیما و رسانه ها نیز به عرضه این آموزش اهتمام ورزند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.