×

مجلس به کلیات طرح انتقال پایتخت رای داد، سخنگوی وزات کشور طرح انتقال پایتخت مغایر قانون اساسی است

مجلس به کلیات طرح انتقال پایتخت رای داد، سخنگوی وزات کشور طرح انتقال پایتخت مغایر قانون اساسی است

در این طرح که کلیات آن با 110 رای موافق، 67 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر به تصویب رسید، شورایی متشکل از رییس‌جمهور یا معاون اول و برخی وزرا پیش‌بینی شده که این شورا موظف است حداکثر ظرف دو سال مکان مناسب برای انتقال پایتخت سیاسی و اداری را انتخاب کند قائم مقام وزیر کشور طرح ساماندهی و انتقال پایتخت اداری و سیاسی از تهران را به دلیل داشتن بار مالی، مغایر با اصل 75 قانون اساسی اعلام کرد

مجلس-به-کلیات-طرح-انتقال-پایتخت-رای-داد،-سخنگوی-وزات-کشور-طرح-انتقال-پایتخت-مغایر-قانون-اساسی-است وکیل 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح سه‌شنبه به کلیات طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری رای دادند.

در این طرح که کلیات آن با 110 رای موافق، 67 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر به تصویب رسید، شورایی متشکل از رییس‌جمهور یا معاون اول و برخی وزرا پیش‌بینی شده که این شورا موظف است حداکثر ظرف دو سال مکان مناسب برای انتقال پایتخت سیاسی و اداری را انتخاب کند.

با تصویب کلیات، این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع شد تا پس از بررسی مجدد این کمیسیون، جزئیات آن در صحن علنی مجلس مطرح شود.

در جریان بررسی کلیات این طرح کمال علیپور، موسی غضنفرآبادی و جواد جهانگیرزاده به عنوان مخالف و علیرضا خسروی، سیدحسین نقوی حسینی و هادی قادرمرزی به عنوان موافق کلیات طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری صحبت کردند.

از طرفی دیگر

«حسینعلی امیری» که سابقه عضویت در شورای نگهبان به عنوان حقوقدان این شورا را دارد، روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: طرح انتقال پایتخت در ادوار مختلف تحت عناوینی همچون انتقال پایتخت، سبک سازی تهران و طرح تعادل بخشی کشور مطرح بوده است.

وی با بیان اینکه در ضرورت خروج از وضعیت فعلی شکی نیست و مجلس شورای اسلامی و دولت در این موضوع متفق القول هستند، اظهار داشت: دلیل مخالفت دولت با این طرح این است که به مطالعات جامع و کاربردی با رویکردی همه جانبه و اجرایی توجه نشده است.

سخنگوی وزارت کشور گفت: همچنین در طرح ساماندهی و انتقال پایتخت اداری و سیاسی از تهران به اسناد راهبردی بالادست از جمله سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، آمایش سرزمین و نظرات کارشناسی توجه نشده است.

امیری با تاکید بر اینکه انتقال پایتخت نیاز به هماهنگی کامل دارد و عزم ملی را می طلبد، تصریح کرد: مردم در بحث انتقال پایتخت ذینفع های اصلی هستند لذا توجیه مردم و جلب همراهی آنها یکی از مهمترین پیش نیازهای این امر مهم از نظر ما محسوب می شود.

وی اظهار داشت: تدوین و تصویب قوانین و دستورالعمل های جدی بازدارنده برای ورود گروه های جدید جمعیتی به تهران و همچنین اهرم های انگیزشی قوی برای ماندگاری و مراجعت به سایر نقاط کشور از سرفصل هایی است که باید به آن توجه می شد که این موضوع در این طرح مغفول مانده است.

قائم مقام وزیر کشور گفت: در این طرح، به انتقال پایتخت سیاسی و اداری اشاره شده و این درحالی است که تهران از جهت اقتصادی نیز جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده است.

امیری با بیان اینکه انتقال پایتخت سیاسی اداری لزوما به معنی حل مشکلات دیگر این کلان شهر نیست، خاطرنشان کرد: این طرح نیاز به کار کارشناسی عمیق تری دارد که خیلی در آن لحاظ نشده است.

وی افزود: اگر ما مشکلات شهر تهران را حل کنیم این بسیار به صرفه تر بوده و به صلاح است تا اینکه ما بحث انتقال پایتخت را در شرایط موجود مطرح کنیم.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود با کلیات طرح «ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری» موافقت کردند که بر اساس آن و در صورت تصویب نهایی باید ظرف دو سال طرح جامع ساماندهی و انتخاب مکان مناسب برای انتقال پایتخت سیاسی - اداری تهیه شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.