×

وکلا و فساد در قوه قضائیه

وکلا و فساد در قوه قضائیه

معاون اول قوه قضائیه از هیچ فرصتی برای حمله و انتقاد به وکلاء نمی‌گذرد که آخرین آن در سومین همایش سازمان بسیج حقوقدانان بوده است وی در این همایش اظهار داشته است

وکلا-و-فساد-در-قوه-قضائیه وکیل 

معاون اول قوه قضائیه از هیچ فرصتی برای حمله و انتقاد به وکلاء نمی‌گذرد که آخرین آن در سومین همایش سازمان بسیج حقوقدانان بوده است. وی در این همایش اظهار داشته است:

«اگر وکالت جریان ناسالمی شود تهدیدی جدی برای نظام دادرسی است و برخی وکلا و کارشناسان این جریان ناسلامت را ایجاد کرده‌اند و برای رفع این مشکل اصلاح نظام وکلا یکی از سیاست‌هایی است که به قوه قضائیه ابلاغ شده است».

تکرار انتقادهای جناب رئیسی نسبت به وکلاء نشانگر این باور است که از دید جناب رئیسی، جریان ناسالمی از فساد قضایی در درون قوه قضائیه شکل گرفته است که بانی و باعث آن نیز وکلای دادگستری هستند. شاید کمتر کسی تردیدی در مورد درستی مقدمه اظهارنظر جناب رئیسی در مورد وجود یک جریان ناسالم از فساد قضائی در قوه قضائیه داشته باشد اما این که این جریان ناسالم به دست چه کس یا کسانی به وجود آمده و اسباب و علل شکل‌گیری آن چیست موضوعی است که نیاز به بحث و بررسی علمی و دقیق‌ دارد.

معرفی وکلاء به عنوان باعث و بانی فساد قضایی یک نوع فرار به جلو و نادیده گرفتن نقش و تأثیر سایر عوامل مهم و تأثیرگذار از جمله شایسته‌سالاری، اصل حاکمیت قانون، فرایند رسیدگی به تخلفات انتظامی قضات، استقلال قوه قضائیه و … است. از نظر اینجانب، فساد در قوه قضائیه با نقض بی‌طرفی آغاز می‌شود. فرقی هم نمی‌کند که نقض بی‌طرفی نسبت به یک قاتل زنجیره‌ای و یا یک مخالف سیاسی باشد و بی‌طرفی در قوه قضائیه نقض نمی‌گردد مگر این که اول، شایسته‌سالاری در قوه مزبور حاکم نبوده و دوم، قوه مزبور به اصل حاکمیت قانون پایبند نباشد و سوم، استقلال قضایی در قوه مزبور کمرنگ باشد و امکان تظلم‌خواهی کارآمد از عملکرد غیر بی‌‌طرفانه قضات فراهم نباشد.

نقض بی‌طرفی در قوه قضائیه دروازه فساد است و بستر رشد افراد فاسد. تردیدی هم نیست که برخی از وکلاء در این بستر رشد و نمو می‌کنند که «چو دزدی با چراغ آید گزیده‌تر برد کالا»، اما وکلاء جزیی از جریان فساد در قوه قضائیه و نه مهم‌ترین جزء آن هستند. اگر همه وکلاء هم فاسد باشند اگر در درون قوه قضائیه یار و همراهی نداشته باشند، ره به جایی نبرده و دست از پا درازتر باز می‌گردند. اما واقعیت چنین نیست و فساد در قوه قضائیه به تعبیر جناب رئیس به یک جریان تبدیل شده است.

نیک روشن است که آسیب‌شناسی‌های جانبدارانه و غیر بی‌طرفانه از علل و اسباب شکل‌گیری فساد در قوه قضائیه و انداختن توپ فساد قضایی در زمین وکلاء و تلاش برای خاموش کردن صدای وکلای مستقل و آزاد و از بین بردن استقلال کانون وکلاء به بهانه مبارزه با فساد قضایی یک کانون قابل اعتماد برای اصلاح قوه قضائیه را از بین خواهد برد و از ویرانه قوه قضائیه به تعبیر جناب شاهرودی ویرانه‌تر خواهد ساخت.

خوب است جناب رئیسی که اکنون بیش از یک دهه است که مقام معاون اولی قوه قضائیه را در دست دارد اعلام نماید که در این مدت طولانی چه برنامه‌ها و اقدام‌هایی را برای مبارزه با فساد قضایی در قوه قضائیه دنبال نموده و نتیجه این برنامه‌ها و اقدام‌ها چه بوده است؟ آیا اساسا برنامه‌ای برای مبارزه با فساد قضایی در درون قوه قضائیه وجود داشته است که حال بخواهد در تکمیل آن برنامه‌ یا برنامه‌ها، اصلاح نظام وکلاء دنبال شود؟!
دکتر جواد کارگزاری، 4 دی 92 منتشره در سایت الف

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.