×

خبری در شلوغی شهر

خبری در شلوغی شهر

خبری در شلوغی شهر

خبری-در-شلوغی-شهر وکیل 

بهمن کشاورز    
                                     
1 – در گیرودار ماجرای سه هزار میلیارد تومان و استیضاح و سوال از رییس جمهور و استعفای آقای مطهری و چند یا چندین مورد دیگر که شهر را کاملاشلوغ کرده است، ناگهان خبر رسید مرکز مشاوران قوه قضاییه دیگربار برای جذب داوطلبان دریافت مجوز تاسیس موسسه حقوقی (بخوانید پروانه وکالت) فراخوان داده است.

2– شاید در مقایسه با عوامل شلوغی شهر، این یکی چندان جلب توجه نکند اما به یک نکته ظریف باید توجه کرد: به موجب بند «م» اصل 156 قانون اساسی قوه قضاییه «نظارت بر حسن اجرای قوانین» را برعهده دارد و این امر آنچنان مهم بوده که قانون گذار در اصل 174 قانون اساسی ابزار اجرایی آن را هم به شکل «سازمان بازرسی کل کشور» پیش بینی کرده است. بنابراین هرکس با قانون شکنی مواجه شود باید به «قوه قضاییه» و «سازمان بازرسی کل کشور» پناه ببرد.

3 – قانونی که قوه قضاییه به استناد آن این فراخوان را داده است، ماده 187 قانون پنج ساله سوم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی است که از 17/1/1379 تا 17/1/1384، همچنان که از اسمش پیداست، به مدت پنج سال قابل اجرا بوده و مفاد آن پس از این تاریخ قابل اجرا نیست، مگر اینکه قانون گذار در برنامه پنج ساله چهارم توسعه این امکان قانونی را ایجاد کرده باشد.

4 – قانون گذار در قانون پنج ساله برنامه چهارم توسعه موادی از قانون برنامه سوم را که می خواسته اجرای آنها ادامه یابد، صریحا و با ذکر شماره مواد آورده و مثلاگفته است: ماده 133 قانون برنامه سوم توسعه برای مدت اجرای برنامه چهارم تنفیذ می شود. قانون گذار در مورد ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه چنین چیزی نگفته و چنین تصریحی نکرده است. مفهوم این سکوت قانون گذار در مقام بیان چیست؟ فراموش نکنیم که قانون گذار حکیم و علیم است.

بنا بر اصل، چیزی را فراموش نمی کند و اشتباه فاحش هم ندارد و تردیدی نیست هیچ کس حق ندارد با این فرض ناروا که قانون گذار چیزی را فراموش یا درموردی اشتباه کرده به جبران فراموشی و تصحیح اشتباه او بپردازد و این قانون گذار است که باید از طریق کمیسیون اصل 90 و اعمال اصل 76 قانون اساسی از حقوق خود – که همان حقوق مردم و رای دهندگان است – دفاع کند. نمایندگان هم تکلیف دارند از حقی که اصل 84 قانون اساسی به آنها داده در این گونه موارد استفاده کنند و بالاخره گمان می کنم، احتمالا، ما مردم هم حق داریم – اگر به کسی برنخورد – در اجرای اصل هشتم قانون اساسی که امر به معروف و نهی از منکر را «وظیفه ای همگانی و متقابل برعهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت» قرار داده، در این گونه موارد چیزی بگوییم.

5 – معمولاوقتی شهر شلوغ می شود از این رویدادها هم رخ می دهد. دو سال پیش هم، وقتی وقایع بعد از انتخابات در جریان بود، ناگهان از «بطن عدم»، «آیین نامه اجرایی قانون استقلال کانون وکلا» - که ادعا می شد پیشنهادی کانون وکلااست، ولی خودش خبر نداشت! – ظاهر شد که خوشبختانه با درایت روسای پیشین و فعلی قوه قضاییه معلق و بلااجرا ماند. هرچند که گفته شد دیوان عدالت اداری حق و صلاحیت ابطال آن را ندارد و به اصطلاح «توپ هم به آن کارگر نیست». اما درمورد حرکت اخیر، گمان می رود هرچند شهر شلوغ است اما باتوجه به نوع شلوغی ها و آثار مانا و درازمدتی که این اقدام دارد و تبعاتی که می تواند داشته باشد باید از آن احتراز شود. والله اعلم

نقل از روزنامه شرق

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.