×

تصویب آیین دادرسی کیفری پس از 10سال-اصلاح نواقص قانون مجازات اسلامی

تصویب آیین دادرسی کیفری پس از 10سال-اصلاح نواقص قانون مجازات اسلامی

تصویب آیین دادرسی کیفری پس از 10سال-اصلاح نواقص قانون مجازات اسلامی

تصویب-آیین-دادرسی-کیفری-پس-از-10سال-اصلاح-نواقص-قانون-مجازات-اسلامی وکیل 

معاون وزیر دادگستری از اتمام مراحل تدوین، تصحیح، ارجاع، هشدار، نظارت، برگشت و در نهایت تصویب آیین دادرسی کیفری خبر داد و افزود: پس از 10 سال بالاخره دادسراهای کشور می توانند بر اساس قانون ویژه دادرسی در دادسراها فعالیت کنند.

عبدالعلی میرکوهی در گفتگو با خبرنگار مهر از نهایی شدن آیین دادرسی کیفری در مجلس خبر داد و افزود: این قانون 700 ماده ای سالهاست در نوبت تدوین و تصحیح و تصویب قرار داشت و در این 10 سالی که از عمر تشکیل دادسراهای کشور می گذرد دادسراها با قوانین دادگاههای عمومی فعالیت می کردند.
وی افزود: با تصحیح اشکالات شورای نگهبان و تصویب مجلس امیدواریم تا پایان سال جاری این لایحه تصویب و ابلاغ شود.

میرکوهی بیان کرد: در زمان مسئولیت آیت الله یزدی رئیس وقت قوه قضائیه دادسراها از ارکان قوه قضائیه حذف شدند و در زمان آیت الله شاهرودی در سال 81 دوباره دادسراها احیا شدند ولی قانونی برای این فعالیت تعریف نشده بود.

قانون مجازاتهای اسلامی پس از 17 سال به روز می شود

معاون پارلمانی وزیردادگستری همچنین از نهایی شدن لایحه قانون مجازات اسلامی خبر داد و افزود: دادگاههای کشور بر اساس قانون مجازات اسلامی 17 سال قبل قضاوت می کردند و در این سالها حقوقدانان و نمایندگان مجلس و وزارت دادگستری صدها اشکال و نقص در این قانون پیدا و نسبت به تصحیح آن در لایحه جدید اقدام کردند.

میرکوهی گفت: در این قانون مشکلاتی در دیات، تعزیرات، قصاص و... داشتیم که بارها مورد مطالعه حقوقدانان، اعضای کمیسیون قضائی مجلس و فقها قرار گرفت. به عنوان مثال در قانون جدید که هنوز تصویب نشده است اگر اطفال به سن بالای 16 سال یعنی 20 سال برسند و کارشناس و قاضی تشخیص دهد شخص قدرت ادراک ندارد دیگر به قصاص محکوم نمی شوند و حکم تعزیر می شود در حالی که در قانون قبلی اینچنین نبود.

به گفته وی، این لایحه مراحل آخر خود را در مجلس و شورای نگهبان طی می کند که امیدواریم تا پایان سال این قانون تصویب و ابلاغ شود.

به نقل از خبرگزاری مهر

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.