×

تایید مجلس برای قراردادهای مشارکت در تولید، شرایط رزرو میدان توسط شرکت ها

تایید مجلس برای قراردادهای مشارکت در تولید، شرایط رزرو میدان توسط شرکت ها

رییس کمیته بازنگری قرار‌داد‌های نفتی وزارت نفت با اعلام این‌که قرار‌داد‌های جدید نفتی در چارچوب قوانین کشور تدوین خواهد شد، شرط ایران را برای استفاده‌ شرکت‌های نفتی از رزرو میدان‌های نفت و گاز کشور تشریح کرد و از مجوز مجلس برای استفاده از قرار‌دادهای مشارکت در تولید خبر داد

تایید-مجلس-برای-قراردادهای-مشارکت-در-تولید،-شرایط-رزرو-میدان-توسط-شرکت-ها وکیل 

رییس کمیته بازنگری قرار‌داد‌های نفتی وزارت نفت با اعلام این‌که قرار‌داد‌های جدید نفتی در چارچوب قوانین کشور تدوین خواهد شد، شرط ایران را برای استفاده‌ شرکت‌های نفتی از رزرو میدان‌های نفت و گاز کشور تشریح کرد و از مجوز مجلس برای استفاده از قرار‌دادهای مشارکت در تولید خبر داد.

 سید مهدی حسینی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که آیا در تدوین مدل جدید قرار‌داد‌های نفتی نیازی به قوانین جدید و یا تغییر قانون وجود دارد یا خیر، گفت: قرار‌دادهای جدید نفتی در چارچوب قوانین موجود کشور و با نگاه به قوانینی مانند قانون پنج ساله پنجم توسعه کشور اصل 44 و وظایف شرکت ملی نفت ایران تدوین می‌شود. در واقع برای تدوین این مدل قرار‌داد‌ها نیازی به تغییر قانون نیست.

وی در پاسخ به سوال ایسنا که آیا برای قرار‌داد مشارکت در تولید که برای برخی شرایط خاص مانند توسعه میدان‌های واقع در آب‌های عمیق پیشنهاد شده است، مشکل قانونی وجود ندارد؟ نیز گفت: مجلس شورای اسلامی برای میدان‌های مشترک و میدان های واقع در آب‌های عمیق مجوز استفاده از قرار‌داد‌های مشارکت در تولید را داده است، اما قرار‌دادهای جدید رویکردی به سوی قرار‌دادهای مشارکت در تولید نخواهند داشت.

شرط اعلام رزرو میدان توسط شرکت‌های خارجی

رییس کمیته بازنگری قرار‌داد‌های نفتی وزارت نفت در مورد این‌که آیا در قرار‌داد‌های جدید شرکت‌های توسعه‌دهنده میدان می‌توانند رزرو میدان را برای افزایش ارزش سهام خود اعلام کنند، گفت: از این که شرکت‌ها در مقابل اعلام رزرو میدان به نام خود اقدام کنند ما ضرری نمی‌کنیم، البته تا مادامی که این کار تفسیر حقوقی نداشته باشد به این معنی که ایران مالکیت میدان را واگذار نمی‌کند. به جز در قرار‌داد‌های امتیازی در سایر قرار‌دادها میدان نفت و گاز متعلق به مردم و کشور است و قابل انتقال نیست.

وی در مورد دلیل بازنگری در قرار‌دادهای فعلی صنعت نفت توضیح داد: در حال حاضر با دو پدیده‌ی مهم تحریم و تغییر دولت مواجه هستیم که با توجه به برنامه‌های دولت تدبیر و امید در مورد مذاکرات هسته‌ای و بین‌المللی امید‌های زیادی ایجاد شده است که بتوانیم تعامل بین‌المللی خود را در جهان افزایش دهیم.

وی با تاکید بر این‌که تحریم‌ها غیرقابل بازگشت است، گفت: باید برای بعد از تحریم‌ها صنعت نفت کشور برنامه داشته باشد، به همین دلیل خود را آماده می‌کنیم تا زمینه‌ها را برای تعامل بین‌المللی فراهم کنیم.

جهان بیشتر از ایران از تحریم صنعت نفت ضرر کرد

رییس کمیته بازنگری قرار‌داد‌های نفتی وزارت نفت گفت: اگرچه صنعت نفت ایران از تحریم‌ها آسیب دیده است، اما پیش از آن صنعت نفت جهان از این تحریم‌ها ضرر کرده است. تحریم‌های نفت و گاز به دلیل ویژگی‌هایی که دارد تحریم علیه بشریت و جهان است.

حسینی با اشاره به این‌که با وجود بحران‌های اقتصادی در جهان رشد اقتصادی سه درصدی پیش‌بینی می‌شود، گفت: همین امر موجب شده است که تقاضا برای انرژی افزایش یابد، از سوی دیگر افزایش جمعیت کشور جهان و تغییر در روش زندگی کشور‌های جهان سومی مانند هند و چین موجب شده نیاز به انرژی در سال‌های آینده بیشتر شود.

وی با اشاره به این‌که نیاز دنیا به نفت سالانه به 20 تا 25 درصد افزایش می‌یابد، گفت: یکی از نگرانی‌های دنیا مربوط به عرضه انرژی است و با توجه به این‌که سهم نفت و گاز در تامین این انرژی 65 درصد است نگاه کشور‌های مصرف‌کننده به کشور‌های دارنده‌ی نفت و گاز است. به‌طوری که اگرچه در دهه 80 و 90 کشور‌های غیراوپک نقش مهمی را در تامین انرژی ایفا می‌کردند، اما در آینده شاهد افزایش نقش کشور‌های عضو اوپک از 40 درصد به 50درصد خواهیم بود.

رییس کمیته بازنگری قرار‌داد‌های نفتی وزارت نفت سهم ایران را در اوپک برای تامین انرژی مورد نیاز جهان 14 درصد اعلام کرد و گفت: ایران برای حفظ جایگاه خود باید در جهت توسعه‌ی میدان‌های نفت و گاز کوشا باشد. از سوی دیگر با توجه به این‌که میادین قدیمی ایران در نیمه دوم عمر خود هستند باید بتواند از طریق جذب سرمایه و تکنولوژی‌های جدید افزایش تولید از این میدان‌ها را نیز به دست آورد.

نیاز 150 میلیارد دلاری صنعت نفت در پنج سال آینده

حسینی با اظهار این‌که در پنج سال آینده در بخش بالادستی صنعت نفت کشور باید 150 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گیرد، گفت: شرکت‌های معتبر نفتی جهان از تحریم‌ها و محروم‌شدن از حضور در بازار ایران راضی نیستند و قطعا از تحریم‌ها حمایت نمی‌کنند.

وی افزود: علاوه بر وجود تحریم‌ها که یکی از محدودیت‌های حضور شرکت‌های معتبر خارجی در صنعت نفت کشور است، مدل قرار‌داد‌های نفتی نیز یکی از موانع حضور آنها است. به همین دلیل با وجود این‌که قرار‌داد‌های بیع متقابل کارنامه درخشانی در صنعت نفت کشور دارد، اما با توجه به نقاط ضعف آن تصمیم گرفته شد مدل جدیدی از قرار‌داد‌ها تدوین شود.

رییس کمیته بازنگری قرار‌داد‌های نفتی وزارت نفت از حداکثر‌سازی منافع ملی، افزایش اکتشاف، توسعه میدان‌های کشف‌شده، جبران افت تولید، افزایش ضریب بازیافت و انتقال فناوری را از جمله اهداف تدوین مدل جدید قرار‌داد نفتی عنوان کرد.

استفاده از قرار‌داد‌های نفتی 33 کشور جهان

حسینی با اشاره به این‌که در چهار ماه گذشته سه هزار نفر ساعت کار برای تدوین مدل جدید قرار‌داد نفتی انجام شده است، گفت: در این مدل قرار‌داد از قرار‌داد‌های 33 کشور جهان استفاده شده است. علاوه بر این‌که از ده‌ها مقاله 71 پایان‌نامه دانشگاهی داخلی و خارجی و مشاوره از شرکت‌های خارجی و داخلی بهره گرفته شده است.

وی با تاکید بر این‌که مدل جدید قرارداد نفتی ایران که در سوم و چهارم اسفند‌ماه به هم‌اندیشی گذاشته می‌شود، مدل نهایی نیست و تنها یک مدل اولیه است، گفت: در این هم‌اندیشی مدل مورد نظر به نظر‌خواهی عمومی گذاشته می‌شود.

مدل قرار‌دادهای جدید کاملا ایرانی است

رییس کمیته بازنگری قرار‌داد‌های نفتی وزارت نفت در مورد نام مدل قرار‌داد جدید صنعت نفت کشور گفت: تاکنون اسمی برای این مدل از قرار‌داد انتخاب نشده است، در واقع این یک مدل کاملا ایرانی است.

حسینی ادامه داد: مدل قرار‌داد جدید براساس مدل‌های موجود بین‌المللی است و سعی شده است به نرم بین‌المللی که شرکت‌های خارجی با آن آشنا هستند نزدیک شود.

وی با اذعان به این‌که قرار‌داد‌های بیع متقابل (بای‌بک) یک طرفه و به سود ایران است، گفت: شرکت‌های خارجی نیز به همین موضوع معترض بودند به همین دلیل سعی شد در مدل جدید شرایط برد – برد ایجاد شود به‌طوری که در میدان‌هایی که هزینه و ریسک بالاست پاداش شرکت توسعه‌دهنده نیز افزایش خواهد یافت.

رییس کمیته بازنگری قرار‌داد‌های نفتی وزارت نفت با اعلام این‌که مدل قرار‌داد جدید دارای انعطاف کامل است، گفت: قرار‌داد‌های بیع متقابل می‌تواند در سایر بخش‌ها استفاده شود، اما رویکرد صنعت نفت به قرار‌داد‌ها متفاوت خواهد بود.

استقبال اروپایی‌ها و آسیایی‌ها برای حضور در هم‌اندیشی قرار‌داد‌های جدید

حسینی از ابراز تمایل شرکت‌های نفتی اروپایی و آسیایی برای حضور در سمینار هم‌اندیشی مدل جدید قرار‌دادهای نفتی ایران خبر داد و گفت: به دلیل تعویق در مراسم رونمایی قرار‌داد جدید نفتی ایران در لندن امکان حضور کارشناسان و شرکت‌های خارجی در سمیناری که قرار است در اسفند‌ماه امسال برای معرفی مدل اولیه‌ی این قرار‌داد برگزار شود، فراهم شده است.

وی اعلام کرد: به احتمال بسیار زیاد مراسم رونمایی از مدل جدید قرار‌داد‌های نفتی ایران اواخر جون یا جولای برگزار خواهد شد.

مدل قرار‌داد ایران از قرار‌داد‌های عراقی پیشرفته‌تر است

رییس کمیته بازنگری قرار‌داد‌های نفتی وزارت نفت با تاکید بر این‌که مدل قرار‌داد جدید نفتی ایران از مدل قرار‌داد‌های کشور عراق پیشرفته‌تر است، گفت: در قرار‌داد‌های عراق مفادی وجود دارد که ایران آنها را اصلاح کرده است، به همین دلیل مدل طراحی شده در ایران از آنچه در عراق وجود دارد ارجح‌تر است.

حسینی با اظهار این‌که مدل جدید قرار‌داد نفتی به گونه‌ای طراحی شده است که امکان استفاده آن در بیشتر شرایط فراهم باشد، اعلام کرد که مدل قرار‌داد جدید نفتی ایران به صورتی تدوین شده است که برای استفاده در هفت منطقه کاربرد دارد.

ایجاد شرکت‌های نفتی ایرانی با اجرای قرار‌داد جدید

وی در مورد استفاده از توان پیمانکاران داخلی در قرار‌داد‌ جدید خاطر نشان کرد: با توجه به وجود قانون استفاده از توان داخلی این مورد در قانون جدید لحاظ شده است از سوی دیگر در این مدل قرار‌دادی سعی شده است که خلأ نبود یک شرکت نفتی در ایران بعد از گذشت 100 سال جبران شود.

رییس کمیته بازنگری قرار‌داد‌های نفتی وزارت نفت دلیل استقبال شرکت‌های خارجی را از تدوین قرار‌داد‌های جدید این‌گونه توضیح داد: علاوه بر نقش غیرقابل انکار ایران در تامین قسمت عمده‌ای از انرژی جهان ساختارهای زمین‌شناسی ایران آنقدر جذابیت دارد که شرکت‌های خارجی تمایل دارند در ایران حضور داشته باشند.

حسینی در مورد طول مدت قرار‌داد‌ها هم توضیح داد: زمان قرار‌داد‌ها برحسب مورد خواهد بود به‌طوری که با توجه به ذخیره نفت و گاز میدان و کوچک‌ و بزرگ‌بودن آن زمان تعیین می‌شود و لزوما نیاز نیست قرار‌داد‌ها بلند‌مدت باشند.

وی با تاکید بر این‌که دنیا دیگر ایران را تحریم نخواهد کرد، در پاسخ به این سوال که در صورت ادامه تحریم‌ها آیا مدل قرار‌داد جدید نفتی کاربرد خواهد داشت، گفت: اگر تحریم‌ها طول بکشد می‌توان از این قرار‌داد‌ها برای استفاده از توان نیروهای داخل استفاده کرد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.