×

دلسوزی برای متجاوز اعدامی در شبکه های اجتماعی

دلسوزی برای متجاوز اعدامی در شبکه های اجتماعی

روز شنبه موضوع متجاوزان اعدامی کرج و انعکاس فیلم های صحنه های اعدام در شبکه های اجتماعی را مورد بحث قرار داد

دلسوزی-برای-متجاوز-اعدامی-در-شبکه-های-اجتماعی وکیل 

 روز شنبه موضوع متجاوزان اعدامی کرج و انعکاس فیلم های صحنه های اعدام در شبکه های اجتماعی را مورد بحث قرار داد.

در این مطلب آمده است: پس از اعدام سه متجاوز به عنف در کرج، فیلمی دست به دست در فضای مجازی چرخید و فضا را به نفع کسانی تغییر داد که با چندین فقره سرقت و تجاوز به عنف، محکوم شده بودند. درخواست مجرم برای دیدار مادرش، اقدام به فرار او و ممانعت ماموران، باعث شد همه یادشان برود متهم به چه جرمی به دار آویخته شد. 

بامداد روز چهارشنبه 7 اسفند، سه مجرم اعدام شدند. ارسلان - الف ، حبیب ا...- ج و حبیب - ی هر سه 26 سال داشتند و مرتکب 80 فقره سرقت خودرو ، کیف قاپی و تجاوز به عنف شده بودند.

فردای روز اعدام فیلمی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که نشان می داد یکی از متهمان پیش از اعدام تقاضای دیدار مادرش را کرده و خواسته راه از میان ماموران نیروی انتظامی باز کند و به مادرش برسد. با متشنج شدن جو، ماموران مانع این دیدار شدند و متهم اعدام شد. پس از انتشار این فیلم، اظهار تاسف کاربران شبکه های اجتماعی از این اتفاق بالا گرفت. تا جایی که حتی در این شبکه ها ادعای بی گناه بودن اعدامی ها و قربانی شدنشان به دلایلی نامعلوم مطرح هم شد!

واقعیت این است که این سه متهم با تشکیل باندی اقدام به سرقت خودرو و موتورسیکلت و کیف قاپی می کردند. اما آنچه که پرونده این سه نفر را جنجالی کرد، تجاوز به عنف بود. ارسلان -الف، با همدستی دو دوستش ، اسفند سال 87 زن بارداری را که به همراه همسرش در حال گذر از خیابانی در کرج بود، ربوده و به بیابان های اطراف کرج منتقل کردند و با زور و تهدید مورد تجاوز قرار دادند. 

به گفته ˈعلی فرهادیˈ دادستان کرج، پس از دستگیری این سه نفر، پرونده قضایی آنان در تهران مورد بررسی اولیه قرار گرفت و پس از تشکیل استان البرز و ارتقای تشکیلات قضایی استان، این پرونده برای رسیدگی نهایی به کرج منتقل شد و سرانجام با موافقت مراجع عالی قضایی کشور حکم اعدام در ملاء عام این سه متجاوز به عنف صادر شد.

و در نهایت حکم روز چهارشنبه اجرا شد و ارسلان - الف درمنطقه مهرشهر ، حبیب ا...- ج در میدان شهرداری شهکری در نظرآباد و حبیب - ی در میدان دخانیات شهرهشتگرد به دار آویخته شدند.

اما و اگرهای اعدام در ملا عام

فیلم اعدام و تلاش یکی از متهمان برای دیدار مادرش، با گوشی تلفن همراه گرفته شد و بلافاصله در اینترنت و به خصوص شبکه های مجازی منتشر شد. به این ترتیب کسانی هم که روز اعدام به تماشای مراسم نرفته بودند، توانستند فیلم آن را ببینند و در جریان اعدام قرار بگیرند. 

موضوعی که مدت هاست مورد بحث قرار گرفته است؛ تماشای اعدام و حتی فیلمبرداری از آن. معمولا هر بار جمعیت زیادی برای تماشای اعدام چنین متهمانی تجمع می کنند و مسئولان قضایی هم می گویند که اعدام در ملاء عام با هدف آگاه سازی جوانان و پیشگیری از تکرار اعمال مجرمانه انجام می شود، اما بسیاری از مددکاران و کارشناسان اجتماعی، معتقدند تماشای اعدام گاهی اثرات منفی هم دارد. 

به لطف دوربین های تلفن همراه حالا حتی کسانی که در محل حاضر نیستند هم می توانند صحنه های اعدام را ببینند و دست به دست کنند.

ˈمصطفی اقلیماˈ رئیس انجمن مددکاری اجتماعی و آسیب شناس می گوید:«برای افرادی که به تماشای این اعدام ها می روند، دیدن صحنه های کشتن و مردن طبیعی می شود. دیگر دیدن اعدام و کشته شدن برای مردم تبدیل به عادت شده. عادت کردن به خشونت مسئله بسیار خطرناکی برای یک جامعه محسوب می شود. »

البته حوادثی چون مرگ یک کودک هفت ساله پس از بازسازی صحنه اعدام هم باعث بحث های بیشتری درباره اعدام در ملا عام شده است. آبان ماه امسال کودکی که پس از اعدام دو محکوم در شیراز، می خواست با بازسازی این صحنه بازی کند که دچار خفگی شده و جانش را از دست داد. در کرمانشاه هم اتفاق مشابهی افتاده بود. 

مدتی پیش هم آیت الله ˈناصر مکارم شیرازیˈ از مراجع تقلید قم در پاسخ به پرسشی در باره اعدام در ملاء عام گفت: «در برخی از حدود سفارش شده که در حضور عده ای اجرا شود، اما اگر اجرای حد در ملا عام پیامدهای منفی داشته باشد، از آن پرهیز شود. سزاوار است در این گونه موارد از حضور آنها جلوگیری شود.»

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.