×

نصب دوربین در مدارس قانونی است؟

نصب دوربین در مدارس قانونی است؟

نصب دوربین در کلاس درس ماجرای جدیدی نیست سال‌هاست که برخی مدارس برای کنترل کلاس و دانش‌آموزان از دوربین استفاده می‌کنند اما نکته جالب اینجاست که هنوز مسئولان در رابطه با قانونی یا غیرقانونی بودن این ماجرا به توافق نرسیده‌اند

نصب-دوربین-در-مدارس-قانونی-است؟

نصب دوربین در کلاس درس ماجرای جدیدی نیست.سال‌هاست که برخی مدارس برای کنترل کلاس و دانش‌آموزان از دوربین استفاده می‌کنند اما نکته جالب اینجاست که هنوز مسئولان در رابطه با قانونی یا غیرقانونی بودن این ماجرا به توافق نرسیده‌اند.

 نصب دوربین در کلاس درس موضوع جدیدی نیست که طی چند ماه اخیر شاهد رواج آن در برخی از مدارس باشیم بلکه این قصه سردراز دارد. سال 90 بود که فاطمه قربان معاون آموزش ابتدایی وقت با اشاره به اینکه در آینده دوربین‌های مداربسته به داخل کلاس‌ها برده می‌شود تا کنترل بیشتر و بهتری بر عملکرد آموزشی کلاس‌های درس انجام شود، عنوان کرد:‌یکی از اهداف هوشمند‌سازی مدارس، ارتباط دو‌جانبه والدین با کلاس‌های درس دانش‌آموزان است و پس از هوشمند‌سازی مدارس این امکان فراهم خواهد شد تا اولیا از طریق فضای مجازی با دانش‌آموزان ارتباط داشته و آموزش‌های درون کلاس را رصد کنند.

قربان در توجیه کنترل کلاس‌ها با دوربین مدار بسته اظهار کرد: یکی از اولویت‌های آموزش و پرورش طرح هوشمند‌سازی مدارس به‌ویژه با اولویت مدارس ابتدایی است؛ چراکه دانش‌آموزان ابتدایی باارزش‌‌‌ترین سرمایه‌های کشور هستند و هر چه امکانات و تجهیزات در اختیار این دانش‌آموزان قرار بگیرد به همان میزان یادگیری آنها افزایش یافته و در رشد و بالندگی آینده کشور مؤثر خواهد بود.

** دوربین چگونه به مدارس راه یافت؟

پیشتر از این  و در دوران حضور علی احمدی به عنوان وزیر در آموزش و پرورش نیز شاهد بودیم که بحث نصب دوربین در کلاس‌های درس مطرح شد و کارشناسان نظرات موافق و مخالف خود را بیان کردند و با تشکیل کارگروه ویژه بررسی این موضوع، اعلام شد که نصب دوربین در کلاس‌های درس تخلف است.

پس از آن بود که پای شورای عالی آموزش و پرورش به ماجرا باز شد و این شورا مصوبه‌ای را مبنی بر استفاده از دوربین مدار بسته در مدارس به تصویب رساند.

از همان ایام بود که دوربین به برخی از مدارس کشور راه یافت و در این میان برخی مدارس علاوه بر راهروها از دوربین مداربسته در فضای کلاس درس نیز استفاده کردند و از آن زمان تا کنون هنوز روال نصب و استفاده از دوربین در کلاس‌های درس توسط برخی مدارس  ادامه دارد.

** نصب دوربین در کلاس درس تخلف است

وقتی از احمد عابدینی معاون امور کمیسیون‌های شورای عالی آموزش و پرورش درخصوص ممنوعیت یا قانونی بودن نصب دوربین در کلاس درس سوال می‌کنیم اینگونه به تسنیم پاسخ می‌دهد:‌شورای عالی آموزش و پرورش هیچ مصوبه‌ای برای ورود دوربین به مدارس ندارد و تاکید شورای عالی آموزش و پرورش بر این است که نصب دوربین در کلاس درس ممنوع است.

وی می‌افزاید:‌ در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ذکر شده در مدارسی که نیروی انسانی کافی ندارند برای حفاظت از اموال خود می‌توانند از دوربین در کارگاه مدرسه و راهروها استفاده کنند اما استفاده از دوربین در داخل کلاس درس غیرقانونی است و می‌توان با مدارس متخلفی که این کار را انجام می‌دهند برخورد کرد.

** نصب دوربین در کلاس درس ممنوعیت قانونی ندارد

به هر حال استفاده از دوربین در کلاس درس برخی از مدارس سال‌هاست که رواج دارد و اگر این رویه تخلف است باید با آن برخورد کرد.

برخورد با مدارسی که مرتکب چنین تخلفی می‌شوند در حیطه فعالیت اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش است اما سید رحیم میرشاهولد، مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش معتقد است که  نصب دوربین های مداربسته در کلاس درس اگرچه ممنوعیت قانونی ندارد اما از نظر ما اقدامی غیر اخلاقی است، چرا که ما به نیروهای خود در آموزش و پرورش اعتماد کامل داریم.

به گزارش تسنیم،در شرایطی که اعضای شورای عالی آموزش و پرورش به غیرقانونی بودن استفاده از دوربین در کلاس درس تاکید دارند، مدیر کل ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش معتقد است که استفاده از دوربین در کلاس درس ممنوعیت قانونی ندارد شاید به همین دلیل و عدم وحدت نظر مسئولان است که مدیران مدارس برای استفاده از دوربین در کلاس درس نسخه‌های مدنظر خود را می‌پیچند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.