×

تشریح مسئولیت های بانک اطلاعات ژنتیک، تخصصی شدن شناسایی محکومان کیفری از طریق بانک محقق می شود

تشریح مسئولیت های بانک اطلاعات ژنتیک، تخصصی شدن شناسایی محکومان کیفری از طریق بانک محقق می شود

دستورالعمل تشکیل بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران در اجرای بند یک ماده 211 قانون برنامه پنجم توسعه آمده و این در حالی است که ایجاد چنین بانکی تشخیص هویت مجرمین و ردیابی و شناسایی آنها را آسان می‌کند

تشریح-مسئولیت-های-بانک-اطلاعات-ژنتیک،-تخصصی-شدن-شناسایی-محکومان-کیفری-از-طریق-بانک-محقق-می-شود

دستورالعمل تشکیل بانک "اطلاعات هویت ژنتیک" ایران در اجرای بند یک ماده 211 قانون برنامه پنجم توسعه آمده و این در حالی است که ایجاد چنین بانکی تشخیص هویت مجرمین و ردیابی و شناسایی آنها را آسان می‌کند.

دستورالعمل تشکیل بانک "اطلاعات هویت ژنتیک" ایران در اجرای بند یک ماده 211 قانون برنامه پنجم توسعه آمده است و این در حالی است که  طی این روزها کشورمان با ابلاغ دستورالعمل رئیس قوه قضائیه به صورت رسمی به جمع کشورهایی پیوسته است که بانک اطلاعات هویت ژنتیکی برای ردیابی و شناسایی محکومان کیفری دارند.

مسئولیت بانک ژنتیک

به طور کلی مسئولیت بانک ژنتیک دریافت شناسه‌های ژنتیک افراد و نمونه‌های انسانی از آزمایشگاه‌های مورد تأیید بانک ژنتیک، ذخیره‌سازی و مقایسه تطبیقی آن‌ها است. شناسه‌های ژنتیک، اطلاعات تشخیص هویت ژنتیک افرادی است که دارای خصوصیت منحصر به فرد بوده، امکان ذخیره‌سازی الکترونیک و مقایسه تطبیقی آن‌ها جهت شناسائی مجرمین و یا بقایای انسانی مجهول‌الهویه وجود دارد. در صورت مشابهت شناسه‌های جدید به دست آمده از صحنه جرم با شناسه‌های ذخیره شده در بانک ژنتیک و اعلام آن به مراجع قضائی ذیربط امکان شناسائی فرد مورد نظر فراهم می‌‌شود. این فن‌آوری در موارد مختلف تشخیص هویت، از جمله مجرمین و قربانیان حوادث غیر مترقبه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهداف تشکیل بانک ژنتیک

تهیه شناسنامه هویت ژنتیک و بررسی و مطابقت آنها جهت تعیین هویت
 
 ارائه خدمات تخصصی در حوزه علوم ژنتیک در جهت کشف هویت مجرمین
 
 ارائه خدمات تخصصی در حوزه علوم ژنتیک در جهت کشف هویت افراد مجهول الهویه

انجام تحقیقات علمی و کاربردی

اصطلاحات و اختصارات به کار رفته در دستورالعمل بانک اطلاعات ژنتیک

شناسه‌های ژنتیک: مجموعه‌ای از کدهای ژنتیک است که از آزمایش بر روی نمونه‌های زیستی بدست می‌آید و در جهت تشخیص هویت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
 شناسنامه هویت ژنتیک: شناسه‌های ژنتیک به همراه مشخصات فردی، شناسنامه هویت ژنتیک هر فرد را تشکیل می‌دهد.
 بانک ژنتیک: به تشکیلاتی اطلاق می‌شود که بصورت کشوری و جهت تعیین هویت، شناسه‌های ژنتیک و مشخصات فردی افراد و نمونه‌های انسانی را دریافت، ذخیره‌سازی و تعیین مطابقت می‌کند.
 
در همین زمینه "محمدجعفرنعناکار" حقوقدان و وکیل دادگستری، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در ارتباط با اهمیت بانک اطلاعات هویت ژنتیک در ردیابی و شناسایی مجرمین گفت: ایجاد بانک اطلاعات هویت ژنتیک در ایران باعث تخصصی شدن امور ردیابی متهمان، ارتقاء عملکرد پزشکی قانونی و ارتباط موثرتر با سازمان جنایی پلیس بین‌المللی می‌شود.

وی ادامه داد: شناسه‌های ژنتیک، اطلاعات تشخیص هویت ژنتیک افراد می‌باشند که دارای خصوصیت منحصر به فرد بوده، امکان ذخیره‌سازی الکترونیک و مقایسه تطبیقی آن‌ها جهت شناسایی مجرمین و یا بقایای انسانی مجهول‌الهویه وجود دارد.

این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد چنین بانکی در ایران باعث تخصصی شدن امور ردیابی متهمان و ارتقاء عملکرد پژشکی قانونی، ارتباط موثر تر با سازمان جنایی پلیس بین‌المللی و بستر ساز عدالت اجتماعی و بهبود بهداشت حقوقی می‌شود، که امید است به زودی شاهد عملیاتی شدن این مرکز باشیم.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.