×

وجود بیش از 9 میلیون بی سواد در کشور

وجود بیش از 9 میلیون بی سواد در کشور

بیش از 3 دهه از تلاش برای ریشه کنی بی سوادی می گذرد و باید تا پایان سال 94 (برنامه پنجم توسعه) بی سوادی در کشور ریشه کن شود ولی بر اساس آماری که رئیس نهضت سواد آموزی اعلام کرده همچنان 9 میلیون و 719 هزار بی سواد در کشور وجود دارد

وجود-بیش-از-9-میلیون-بی-سواد-در-کشور

بر اساس اعلام مرکز آمار بیسواد کسی است که توانایی خواندن، نوشتن و حساب کردن نداشته باشد. در آخرین سرشماری در جمعیت 67 میلیون و 681 هزار نفر بالای 6 سال، 57 میلیون و 361 هزار نفر (85 درصد) خود را باسواد و 9 میلیون و 719 هزار نفر (14.4 درصد) خود را بیسواد اعلام کرده اند. همچنین 600 هزار نفر وضعیت سوادشان مشخص نشده است.

به گفته علی باقرزاده حدود 6 میلیون نفر از این تعداد بالای 50 سال هستند و 3 میلیون و 500 هزار نفر از بیسوادان در گروه 10 تا 49 سال هستند. او سال 90 برآورد کرد حدود 91 درصد از مردم باسوادند و حدود 4 میلیون و 800 هزار نفر در گروه 10 تا 49 سال اظهاربی سوادی کرده اند که پس از بررسی 2 میلیون و 700 هزار نفر باقی ماندند.

در حال حاضر سازمان نهضت سوادآموزی تمرکز خود را برای سوادآموزی روی گروه سنی 10 تا 49 سال قرار داده است تا بتوان با شناسایی و آموزش های لازم این گروه سنی را تا پایان برنامه پنجم توسعه باسواد کرد.اما در راه شناسایی افراد بی سواد این سازمان بامشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند که مهمترین آن نبود مشخصات فردی افراد بی سواد به ویژه در کلانشهرهاست.

به گفته علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی،هیچ الزام قانونی برای سوادآموزی وجود ندارد و افراد تنها بر اساس اختیار خود می توانند به کلاس های سوادآموزی بیایند. بازگشت به بیسوادی یکی دیگر از مشکلات ما است که باید برای تمامی این مشکلات راهکارهای لازم اتخاذ شود.در حال حاضر بازگشت به بیسوادی مهمتر از خود بیسوادی است، بیش از 10 میلیون نفر از افراد کم سواد هستند به این معنی که مدرک تحصیلی در حد ابتدایی دارند. این افراد به شدت در معرض بازگشت به بیسوادی بوده؛ افرادی که مهارت پایه ای را به دست می آورند اما چون از آن استفاده نکرده و یا ساز و کاری برای ادامه تحصیل ندارند به تدریج سواد پایه ای خود را از دست می دهند.

در سال گذشته سازمان نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش با کمک مصوبه شورای عالی آموزش برای این افراد یک دوره 200 ساعته به عنوان دوره تکمیل سواد پیش بینی کرده است که براساس این مصوبه، افراد باید 70 ساعت را در کلاس و 130 ساعت را به صورت غیرحضوری بگذرانند. قدم بعدی نیز توسعه سواد است که بدین منظور یک دوره 6 ساعته آموزش را برای افرادی که تحصیلات پایه ای دارند تعریف شده است تا آنها پس از طی این دوره امکان ادامه تحصیل را در مقطع متوسطه داشته باشند.

سازمان نهضت سوادآموزی در سال گذشته هزینه های سوادآموزی خود را برای هر فرد افزایش داد؛ به این معنی که هزینه دوره سوادآموزی به ازای هر نفر 545 هزار تومان در نظر گرفته شده است. در دوره تحکیم هزینه سوادآموزی هر فرد 60 هزار تومان و این هزینه در دوره انتقال (توسعه سوادآموزی) به 720 هزار تومان به ازای هر نفر می رسد.

قرار بود در سال 1393 جشن ریشه کنی بی سوادی در کشور گرفته شود، اما با توجه به مشکلات گسترده برای سوادآموزی به نظر می رسد که این جشن در سال 93 نیز برگزار نمی شود . ! البته علی باقرزاده معتقد است منظور از ریشه کنی بی سوادی، صفر مطلق نیست،بلکه هدف صفر آماری است چرا که در همین گروه سنی 10 تا 49 سال نیز برخی افراد وجود دارند که آموزش ناپذیر هستند و به هیچ عنوان نمی توان برنامه سوادآموزی را برای آنها اجرا کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، جایگاه ایران در دنیا در موضوع سوادآموزی جایگاه مناسبی نیست. اگر چه ایران در دنیا به عنوان یکی از کشورهای موفق در تجربیات سوادآموزی، کاهش بیسوادی، برقراری عدالت جنسیتی و کاهش فاصله شهری و روستایی اعلام می شود اما آمارها حاکی از آن است که همچنان تعداد افراد بیسواد با توجه به مکانیزم های سوادآموزی زیاد است و باید منتظر ماند و دید که آیا سازمان نهضت سوادآموزی می تواند تا پایان برنامه پنجم توسعه بی سوادی را ریشه کن کند یا نه؟!

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.