×

خدمات رایگان کاهش جمعیت لغو می شود

خدمات رایگان کاهش جمعیت لغو می شود

چند سالی است که زنگ خطر کاهش جمعیت درایران به صدادرآمده است به طوری کارشناسان جمعیت معتقدند که در سال‌های آینده با سونامی سالمندی در کشور روبرو خواهیم شد اگرچه مسئولان از طرحهای مختلفی خبر می دهند اما هنوز این طرحها به مرحله اجرا نرسیده است یکی از این طرحها طرح تعالی جمعیت است که دردستورکار قرار دارد در این راستا نمایندگان دیروز کلیات طرحی را به تصویب رسانده‌اند که درصورت تصویب نهایی تمامی خدمات رایگان کاهش جمعیت لغو می شود

خدمات-رایگان-کاهش-جمعیت-لغو-می-شود

 چند سالی است که زنگ خطر کاهش جمعیت درایران به صدادرآمده است به طوری کارشناسان جمعیت معتقدند که در سال‌های آینده با سونامی سالمندی در کشور روبرو خواهیم شد. اگرچه مسئولان از طرحهای مختلفی خبر می دهند اما هنوز این طرحها به مرحله اجرا نرسیده است. یکی از این طرحها طرح تعالی جمعیت است که دردستورکار  قرار دارد در این راستا نمایندگان دیروز کلیات طرحی را به تصویب رسانده‌اند که درصورت تصویب نهایی تمامی خدمات رایگان کاهش جمعیت لغو می شود.

   تصویب طرح پیشگیری از کاهش رشد جمعیت

روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی به فوریت طرح پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور رای مثبت داد. این در حالی است که در صورت تصویب نهایی تمامی فعالیتهایی مانند سقط جنین، عقیم‌سازی و جراحی هایی سرپایی مانند وازکتومی و هرگونه تبلیغات درباره تهدید موالید و کاهش فرزندآوری ممنوع و مرتکبان به مجازات مندرج در ماده 624 قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.

  سن طلایی فرزند آوری درحال محدود شدن است

نماینده مردم زاهدان  به طرح‌های کاهش جمعیت در  سال‌های 46 و 68  اشاره کرد و گفت که این طرح‌ها نرخ باروری را در کشور به زیر دو فرزند کاهش  داده است. این در حالی است که جمعیت به سمت سالخوردگی حرکت خواهد کرد.حسینعلی شهریاری یکی دیگر از دلایل کاهش جمعیت را افزایش  سن ازدواج به بالاتر از 25 سال عنوان کرد و گفت:  سن طلایی برای فرزندآوری که بین 18 تا 35 سال است در حال محدود شدن است. از آنجایی که جمعیت یکی از عوامل مهم افزایش قدرت در هر کشور است بنابراین  باید به افزایش جمعیت توجه ویژه‌ای کرد.

  جلوی ضرر را هرکجا بگیریم منفعت است

نماینده مردم اصفهان نیز به عنوان موافق این طرح در جمع نمایندگان گفت : با اجرای نزدیک به 25 سال از این طرح اجرای طرح کاهش جمعیت هم اکنون این طرح تبدیل به یک فرهنگ شده است اما جلوی ضرر را از هر کجا که بگیریم منفعت است.

حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک تاکید کرد: درخصوص ممنوعیت سقط جنین در شرع مقدس اسلام چنین کاری حرام است مگر با شرایطی که فقها آن را ذکر کرده اند. بسیاری از کشورهای اروپایی برای تامین نیاز خود در نیروی کار به جذب نیروی کار خارجی روی آوردند و در صورت کاهش نرخ جمعیت در کشور ما نیز چنین موضوعی روی خواهد داد و ما باید به دنبال جلوگیری از این موضوع باشیم.بیژن نوباوه نماینده مردم تهران نیز در موافقت با دو فوریت این طرح بر پاسخگویی به نیازهای مختلف در ابعاد اقتصادی و پزشکی برای بحث رشد جمعیت در طرح جامع تعالی خانواده تاکید کرد.

  ضرورت حل مشکلات اقتصادی

با وجود اینکه این طرح با رای بالا به تصویب رسید اما مخالفانی نیز در جمع نمایندگان مجلس  در خصوص این طرح صحبت کردند.  
نماینده مردم مشکین شهر دلایل خود را برای مخالفت با تصویب این طرح مشکلات اقتصادی عنوان کرد و گفت: اکنون مردم با مشکلات فراوانی در حوزه اقتصادی و مسکن روبه رو هستند و در صورت حل این مسائل است می‌توان به افزایش نرخ باروری امید داشت.
مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود نیز گفت: اکنون جوانان برای دریافت 6میلیون وام ازدواج مدت‌ها در انتظار هستند و امیدوارم که طراحان عزیز به بحث‌های اقتصادی و اجتماعی نیز توجه کنند زیرا که نمی‌توان با این میزان از مشکلات اقتصادی توقع رشد جمعیت را داشت.

  طرح تعالی جمعیت درنوبت تصویب

نایب رئیس کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس دراین باره می گوید:با تصویب این طرح دوفوریتی به سرعت قوانینی که در راستای کاهش جمعیت وجود دارد لغو خواهد شد و بعد از آن طرح تعالی جمعیت که در کمیسیون های مختلف مجلس در حال بررسی است به تصویب مجلس خواهد رسید.

ابوالفضل ابوترابی ادامه داد: قانونی نیز که سال گذشته مجلس در راستای افزایش مرخصی زایمان خانم ها به 9 ماه تصویب کرده بود توسط دولت یازدهم در حال اجراست و بسیاری از دستگاهها آیین نامه اجرایی آن را تدوین کرده اند.

  هنوز بودجه‌ای برای طرح افزایش باروری نداریم

یک نماینده مجلس نیز در گفت‌وگو با «حمایت» می‌گوید: این طرح با 50 ماده در حوزه افزایش جمعیت به تصویب رسیده اما هنوز بودجه این طرح از سوی نمایندگان تعیین نشده است.

شهلا میرگلوی بیات نقش آموزش‌وپرورش و وزارت علوم را در این طرح پررنگ عنوان می‌کند ومی گوید: بر این اساس تغییرهایی در متن‌ کتاب‌های درسی داده می‌شود که با سیاست‌های این طرح هم‌خوانی داشته باشد.البته این طرح به صورت یک فوریتی است.

به گفته وی از آنجایی که اجرای منویات مقام معظم رهبری در اولویت قرار دارد بنابراین باید شرایط برای اجرایی شدن آن فراهم شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.