×

با حقوق مشترکان موبایل آشنا شوید

با حقوق مشترکان موبایل آشنا شوید

هزینه‌های استفاده از خدمات تلفن همراه، جزئی از مخارج ماهانه شهروندان است، اما آیا متناسب با هزینه‌ای که در این خصوص پرداخت می‌کنیم خدمات ارایه می‌شود؟ بسیاری از مصرف‌کنندگان خدمات اپراتورهای تلفن همراه از حقوق اولیه خود اطلاع ندارند این در حالی است که در صورت تاخیر در پرداخت هزینه‌های خود با جریمه و قطعی موقت خط ارتباطی خود روبه‌رو می‌شوند

با-حقوق-مشترکان-موبایل-آشنا-شوید

هزینه‌های استفاده از خدمات تلفن همراه، جزئی از مخارج ماهانه شهروندان است، اما آیا متناسب با هزینه‌ای که در این خصوص پرداخت می‌کنیم خدمات ارایه می‌شود؟ بسیاری از مصرف‌کنندگان خدمات اپراتورهای تلفن همراه از حقوق اولیه خود اطلاع ندارند این در حالی است که در صورت تاخیر در پرداخت هزینه‌های خود با جریمه و قطعی موقت خط ارتباطی خود روبه‌رو می‌شوند.

شرکت مخابرات ایران چند سال پیش شمار مشترکان تلفن همراه را 55 میلیون و شمار خطوط تلفن ثابت را 27 میلیون خط اعلام کرده بند. همچنین ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور به بیش از 35.79 درصد و ضریب نفوذ تلفن همراه شرکت مخابرات ایران به بیش از 73.37 درصد رسیده است.

از مجموع 55 میلیون مشترک تلفن همراه، 16 میلیون مشترک تلفن همراه دائمی و بیش از 39 میلیون مشترک تلفن همراه اعتباری مخابرات هستند.

شرکت مخابرات ایران در حال حاضر با بیش از 271 اپراتور در سراسر جهان، ارتباط رومینگ دارد و تعداد کل کشورهای تحت رومینگ بین الملل 112 کشور است.

  رعایت استانداردهای تجهیزات رادیویی

کاربران باید به طور بی‌وقفه به خدمات تلفن همراه دسترسی داشته باشند و اپراتورها صرفا در صورت کسب اجازه کتبی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یا دستوری از سوی این مرجع مبنی بر قطع خدمات به منظور دفاع ملی و حفظ امنیت عمومی می‌توانند خدمات را قطع کنند.

در صورت بروز وقفه مجاز یا غیرمجاز پیش‌بینی شده، دارنده پروانه باید به‌گونه‌ای عمل کند که پیامدهای عدم دسترسی مشترکان را به حداقل برساند و تمامی تلاش خود را برای دسترسی دوباره مشترکان به خدمات مذکور به انجام برساند.

  اندازه‌گیری دقیق سطح کیفی خدمات و تضمین استانداردهای کیفیت

دارندگان پروانه باید از تجهیزات لازم و دقیق برای اندازه‌گیری سطح کیفی خدمات ارایه شده بهره گیرند و در صورت درخواست سازمان نتایج را در اختیار مرجع مذکور قرار دهند. همچنین تضمین استانداردهای کیفیت طبق پارامترهای تعیین‌شده از دیگر تعهدات پروانه‌داران در قبال کاربران به شمار می‌رود.

  حفظ محرمانگی اطلاعات مشترکان

مشترکان هنگام انعقاد اشتراک باید اطلاعات شخصی خود را در اختیار ارایه‌کنندگان خدمات قرار دهند. دارندگان پروانه باید همه تدابیر لازم را برای حفظ اطلاعات محرمانه آنها و نیز مشترکان سایر ارائه‌کنندگان خدمات مخابراتی همچنین ارتباطات جابه‌جا‌شده را مبذول دارند.

گاهی نیز پیش می‌آید که فردی به این اطلاعات تعرض می‌کند. در صورت خدشه‌دار شدن اطلاعات محرمانه از سوی کارمندان شرکت اپراتور و نمایندگان آنها در این زمینه مسئولیت خواهند داشت.

در این زمان است که مشترکان حق دارند که به خدمات جلوگیری از شناخته‌شدن شماره خود البته حسب قوانین جاری و نیز خدمات رمزگذاری ارتباطات با رعایت محدودیت‌های قانونی دسترسی پیدا کنند.

 بی‌طرفی و عدم تبعیض

دارندگان پروانه باید رفتاری غیرتبعیض‌آمیز را با همه کاربران در زمینه نرخ خدمات و سایر موارد در پیش بگیرند و صرفا با دلایل موجهی همچون عدم پرداخت و دیرکرد در پرداخت و فقدان صلاحیت، کاربران را از دسترسی به خدمات محروم یا محدود کنند. افزون بر این، دارنده پروانه باید نسبت به محتوای حمل‌شده در شبکه موضوع پروانه بی‌طرف باشد و امکان دسترسی رایگان به خدمات اضطراری نظیر پلیس، اورژانس و نظایر اینها را فراهم کند.

  پایبندی به مفاد قرارداد

خدمات تلفن همراه باید بر اساس قرارداد مشترک بین کاربران تلفن همراه و دارنده پروانه اقدام به ارایه خدمات کنند. این قرارداد شامل مواردی مثل مبالغ اولیه یا روش‌های جایگزین برای تضمین پرداخت‌ها، محرمانه بودن اطلاعات مشترکین، شرایط پرداخت، حداقل دوره قرارداد و روش حل‌وفصل شکایات خواهد بود.

کاربران تلفن همراه باید قبل از پرداخت وجه و دریافت خدمات، یک نسخه از قرارداد اصلی را به طور رایگان در اختیار داشته باشند.

  محدودیت‌های تعرفه‌ای

ارایه‌دهندگان خدمات تلفن همراه باید محدویت‌های تعرفه‌ای تعیین‌شده را به دقت رعایت کنند. هزینه‌های اتصال مشترک آبونمانی در تلفن همراه نباید از 120 هزار تومان به استثنای مالیات متعلقه و هزینه اتصال مشترک پیش‌پرداختی نباید از 20 هزار تومان به استثنای مالیات متعلق بیشتر باشد.

در خصوص تعرفه‌های جدید، باید این تعرفه‌ها به مرجع مربوط در این زمینه اطلاع داده شود. ارایه‌دهندگان خدمات تلفن همراه تنها حق دارند تعرفه‌های مورد تایید سازمان را که به اطلاع عموم رسیده است، دریافت کنند و مجاز به دریافت هیچ نرخ بالاتر و هزینه‌های اضافی از مشترکان نیستند.

  دقت در صورت‌حساب‌ها

سیستم صدور صورت‌حساب‌های مشتریان باید از دقت کافی برخوردار باشد و در آن تمامی هزینه‌های اعمال‌شده اعم از کارمزد و هزینه‌های اداری و... به زبان فارسی و به طور روشن بیان شود.

  خدمات اطلاع‌رسانی

دارنده پروانه باید موجباتی را فراهم کند که به پرسش‌های معقول مشتریان درباره خدمات و تعرفه‌های مربوط به آنها پاسخ مقتضی ارایه شود.

  خدمات نگهداری

تجهیزاتی که به مشترکان ارایه می‌شود تا بتوانند خدمات را دریافت کند باید از خدمات نگهداری به طور رایگان یا با هزینه‌ متعارف برخوردار باشد.

  اختلاف با کاربران

ارایه‌دهندگان خدمات باید همه تدابیر لازم را به کار برند تا با رفع هرگونه اشکال در دسترسی، کیفیت خدمات موضوع پروانه و صدور صورت‌حساب‌ها از بروز شکایت و نارضایتی از سوی کاربران جلوگیری شود. اما در صورت وقوع اختلاف با کاربران باید روشی عادلانه، کارآمد و شفاف مورد تایید سازمان را برای دریافت یا صدور شکایت و حل‌وفصل اختلافات با کاربران در پیش گیرد.

  جای خالی منشور حقوق مصرف‌کنندگان تلفن همراه

هنوز مشتریان تلفن‌های همراه با برخی مشکلات مثل ضعف در ارایه خدمات در برخی برهه‌های زمانی، دردسرهای قطع پیامک‌های تبلیغاتی و... روبه‌رو هستند. در مقابل قوانین و مقرراتی که در زمان بروز این مشکلات به کمک دارندگان تلفن همراه بشتابد اندک است. قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و بایدها و نبایدهایی که در موافقتنامه‌های پروانه اپراتورهای ارتباطات همراه آمده است از جمله متونی است که برای بررسی تعهدات اپراتورهای تلفن همراه قابل استفاده است.

  سازمان‌های ناظر

در سال‌های اخیر، اجازه فعالیت دو ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی سیار غیردولتی یعنی ایرانسل و رایتل صادر شده که به همراه خصوصی‌سازی شرکت مخابرات ایران، اکنون سه اپراتور بازار ارتباطات همراه ایران را در اختیار دارند. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همه آنچه را مربوط به تعرفه‌ها (مانند تعرفه‌های تلفن‌همراه تلفن ثابت، اینترنت، پیام کوتاه، MMS و...) است در این کمیسیون بررسی و به اپراتورها ابلاغ می‌کند. در واقع این سازمان تنظیم مقررات است که بر همه اپراتورها و خدمات‌دهندگان چه دولتی و چه بخش‌خصوصی نظارت دارد و از حق قانونی برای اعمال مقررات بر آنها برخوردار است. در این میان یکی از وظایف اصلی و مهم این سازمان معرفی سازمان تنظیم مقررات به جامعه ICT است؛ چرا که جایگاه قانونی سازمان تنظیم مقررات باید در میان همه سازمان‌ها و شرکت‌های حوزه IT مشخص شود. در عین حال اجرایی کردن مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات از دیگر وظایف این سازمان است. همچنین هدف اصلی سازمان تنظیم مقررات، ارتقای سطح کیفیت سرویس‌های ارائه‌شده به کاربران و تعیین قیمت آنهاست که این کار با هدف ایجاد رقابت عادلانه در بازار صورت می‌گیرد. سازمان سعی می‌کند با نظارت کامل و ایجاد فضای رقابتی سالم بین بخش دولت و بخش خصوصی این فضا را به نفع مشتریان تغییر دهد.  

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.