×

طبق قرارداد مقر آمریکا موظف به پذیرش نماینده دولت هاست

طبق قرارداد مقر آمریکا موظف به پذیرش نماینده دولت هاست

یک حقوقدان گفت دولت ایران باید در مورد عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی از سوی کاخ سفید، از سازمان ملل بخواهد تا اقدامات لازم را انجام دهد

طبق-قرارداد-مقر-آمریکا-موظف-به-پذیرش-نماینده-دولت-هاست وکیل 

یک حقوقدان گفت: دولت ایران باید در مورد عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی از سوی کاخ سفید، از سازمان ملل بخواهد تا اقدامات لازم را انجام دهد.

همایون حبیبی، اظهار کرد: آمریکا قراردادی تحت عنوان قرارداد مقر با سازمان ملل منعقد کرده است که طبق این قرارداد آمریکا باید تعهداتی را در قبال سازمان ملل انجام دهد.

وی ادامه داد:‌ از جمله این تعهدات می‌توان به پذیرا بودن نمایندگی‌های دولت‌ها در سازمان ملل اشاره کرد که طبق آن باید برای آنها مصونیت قائل شود؛ بنابراین آمریکا در چارچوب قرارداد مقر موظف است شرایطی را برای کشورهایی که افرادی را به عنوان نماینده‌ معرفی می‌کنند، ایجاد کند تا بتوانند در سازمان ملل حضور داشته باشند.

این حقوقدان تصریح کرد: این که آمریکا بخواهد نماینده‌ معرفی شده از سوی دولت‌ها را نپذیرد، مغایر با تعهدات آمریکا در قبال سازمان ملل است.

حبیبی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به اینکه سازمان ملل در کشور آمریکا مستقر است، می‌تواند از ورود برخی از افراد به سازمان ملل جلوگیری کند گفت: از لحاظ قانونی در چنین موضوعی نمی‌تواند دخالت کند، زیرا در قبال سازمان ملل تعهد دارد، البته مشابه این ماجرا در دهه‌ 80 نیز رخ داد و اقدامات مشابهی را دولت آمریکا با قوانین مصوب سنا در قبال سازمان آزادی بخش فلسطین انجام داد که در آن زمان با مداخله‌ سازمان ملل و تشکیل دیوان داوری میان سازمان ملل و ایالت متحده آمریکا برطرف شد.

وی ادامه داد: این رابطه بین دولت ایران و آمریکا نیست بلکه رابطه‌ای بین دولت ایران با سازمان ملل از یک سو و سازمان ملل با ایالات متحده‌ امریکا از سوی دیگر است و اگر آمریکا در این راستا به وظایف خود عمل نکند دولت ایران باید از سازمان ملل بخواهد تا اقدامات لازم را انجام دهد تا نمایندگی ایران بتواند به وظایف خود عمل کند.

حبیبی با بیان اینکه آمریکا از لحاظ قانونی نمی‌تواند این تعهدات را نقض کند، افزود:‌ آمریکا این تعهدات را در مقابل سازمان ملل دارد و باید به آن متعهد بماند. در واقع این اتفاق یک مساله حقوقی است و دولت آمریکا موظف است به تعهداتش عمل کند، اگر این موضوع ادامه پیدا کند سازمان ملل می‌تواند از طریق تشکیل دیوان داوری، آمریکا را مجبور کند که به تعهداتش عمل کند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.