×

کمک های مردمی به مدارس، اختیار یا اجبار

کمک های مردمی به مدارس، اختیار یا اجبار

مدیران مدارس دولتی شهر تهران از ابلاغ بخشنامه‌ای مبنی بر واریز یک درصد از کمک‌های مردمی به حساب آموزش و پرورش خبر می‌دهند از سوی دیگر طبق این بخشنامه این مبلغ قرار است صرف برگزاری کلاس‌های انجمن اولیا و مربیان شود

کمک-های-مردمی-به-مدارس،-اختیار-یا-اجبار وکیل 

دریافت کمک‌های مردمی از خانواده‌‌ها آن هم توسط مدارس دولتی سال‌هاست که به یک رویه ثابت تبدیل شده است اما در برخی مواقع شاهد هستیم که این کمک‌های مردمی دیگر از حالت داوطلبانه خارج شده و مدیر مدرسه خانواده‌ها را برای پرداخت پول به مدرسه تحت فشار قرار می‌دهد. حتی نامه‌های متعددی برای درخواست پول از سوی مدیر مدرسه به دانش‌آموز داده می‌شود تا آن را به والدین خود ارائه دهد.

همین چند وقت پیش بود که گزارشی را منتشر کردیم تحت عنوان دریافت پول اجباری در ماه‌های پایانی فعالیت مدارس و در آن به شکایت برخی والدین از مدیران مدارس برای دریافت پول اجباری آن هم در ماه‌ پایانی فعالیت مدارس اشاره کردیم.

هنوز چند وقت از انتشار این گزارش و ابراز نارضایتی خانواده دانش‌آموزان نگذشته است که این بار خبر می‌رسد بخشنامه‌ای به مدارس ابلاغ شده  تا یک درصد از کمک‌های مردمی را به حساب اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران واریز کنند.

در این بخشنامه که به دست مدیران مدارس شهر تهران رسیده، آمده است: پیرو بخشنامه 160314.5-921121 مبنی بر واریز یک درصد از محل درآمدهای کمک‌های مردمی به حساب شماره بانک ملی شعبه .... نسبت به واریز این مبلغ به حساب اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران اقدام کنید.

این بخشنامه که به دست مدیران مدارس رسیده است موجب نارضایتی شده و برخی از آنها اعلام می‌کنند: کمک‌های مردمی خانواده‌ها به یک مدرسه برای حل مشکلات آن مدرسه است و نباید بخشی از آن را دریافت کرد.

پیگیری‌های خبرنگار تسنیم برای بررسی دلایل صدور این بخشنامه این نتیجه را به همراه داشت که این بخشنامه مصوبه 835 جلسه شورای آموزش و پرورش شهر تهران در تاریخ 27 مرداد سال 92 است و طبق این مصوبه یک درصد از محل درآمدهای مردمی مدارس دولتی و غیردولتی شهر تهران به کارشناسان انجمن اولیا و مربیان شهر تهران اختصاص می‌یابد تا جهت انجام اموری همچون جذب مدرسان و مشاوران خانواده، برگزاری جلسات آموزش خانواده در مناطق محروم، توسعه و تجهیز مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده، راه‌اندازی مراکز استاندارد و برگزاری دوره‌های پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی و پدافند غیرعامل هزینه شود.

طبق این مصوبه مدارس یا واحدهای آموزشی موظف شدند در پایان بهمن 92 و تیر 93 طی دو نوبت یک درصد از درآمدهای مردمی را برای این کار اختصاص دهند.

شاید در ظاهر این مصوبه اقدام مناسب و قابل قبولی برای حمایت از فعالیت‌های انجمن اولیا و مربیان و برگزاری کلاس‌های مختلف ویژه خانواده دانش آموزان باشد اما این نگرانی وجود دارد که صدور چنین بخشنامه‌ای، مدیران مدارس را در دریافت اجباری کمک‌های مردمی از خانواده دانش‌آموزان مصمم‌تر کند و آنها با استناد به چنین مصوبه‌ای خانواده‌ دانش‌آموزان را در آستانه پایان سال تحصیلی مجبور به پرداخت پول کنند.

به هر حال اگر چه سال‌هاست مسئولان آموزش و پرورش بر عدم دریافت هزینه اجباری از خانواده‌ها توسط مدارس دولتی تاکید دارند اما مدیران مدارس همچنان نسخه مدنظر خود را پیچیده و گاه برای دستیابی به این کمک‌های مردمی اجباری از صدور کارت ورود به جلسه امتحان دانش‌آموز خودداری می‌کنند.

عرش نیوز
منبع: تسنیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.