×

لایحه حمایت از مالکیت علمی، فرهنگی و هنری در دولت

لایحه حمایت از مالکیت علمی، فرهنگی و هنری در دولت

وزیر دادگستری گفت لایحه «حمایت از مالکیت علمی، فرهنگی و هنری» از مجلس شورای اسلامی به دولت رسیده است که امیدواریم تا پایان فصل بهار از کانال دولت عبور کند

لایحه-حمایت-از-مالکیت-علمی،-فرهنگی-و-هنری-در-دولت

وزیر دادگستری گفت: لایحه «حمایت از مالکیت علمی، فرهنگی و هنری» از مجلس شورای اسلامی به دولت رسیده است که امیدواریم تا پایان فصل بهار از کانال دولت عبور کند.

به گزارش«حمایت»،حجت‌الاسلام‎والمسلمین«مصطفی پورمحمدی»درمراسم اختتامیه همایش‌ملی «حقوق مالکیت معنوی و نقش آن در توسعه اقتصادی» اظهار کرد: خوشبختانه در ابعاد مختلف حوزه حقوق مالکیت کارهای خوبی انجام گرفته است اما باید کاستی‌ها را کشف کرد و برای برطرف کردن آنها گام برداشت. وی با اشاره به قانون حقوق مولفین مصوب سال 1348 ادامه داد: لایحه تکمیلی این قانون به تازگی توسط دولت آماده شده و تلاش می کنیم آن را در آینده نزدیک به صحن مجلس بفرستیم. همچنین در سال 86 قانون ثبت اختراعات به صورت آزمایشی برای پنج سال اجرا شد که در ماه‌های آخر اتمام خود به‌سر می‌برد و نیاز به اصلاح دارد که باید اقدام های لازم برای تثبیت این قانون صورت گیرد. وزیر دادگستری همچنین درباره علایم تجاری، ابداع و اختراع، از عملکرد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ابراز رضایت کرد و ادامه داد: این سازمان در نوع خود گام‌های برجسته‌ای برداشته وفعالیت‌های این سازمان ثبت سبب شده تا دولت هم با قدردانی از این موفقیت‌ها، حمایت‌های جدی برای تکمیل وظایف آن انجام دهد.

  لزوم ثبت آثار معنوی در ایران

وی در ادامه به حوزه میراث فرهنگی اشاره و تصریح کرد: این حوزه  بسیار گسترده‌ است که باید مورد حمایت قرار گیرد بنابراین سازمان ثبت در این حوزه هم می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

پورمحمدی ادامه داد: 80 هزار اثر قابل ثبت در کشور وجود دارد که کمتر از 4 هزار اثر به ثبت رسیده و باید تلاش فراوانی برای ثبت این آثار صورت گیرد.وی دربخش دیگری از سخنان خود گفت : اکنون 100 هزار فارغ‌التحصیل حقوق در کشور داریم و بیش از 40 هزار نفر درحرفه وکالت فعالیت دارند. همچنین 10 هزار قاضی در کشور داریم با وجود این حجم عظیم حقوقدان با کمبود جدی در حوزه بین‌الملل روبه‌رو هستیم که باید آن را هر چه زودتر جبران کنیم.

 سرعت پیشرفت کشور بالاست

وزیر دادگستری همچنین با بیان اینکه تولیدات هنری کشورمان حضور پررنگی را در سطح دنیا دارند، گفت: سرعت پیشرفت کشور بالاست و در چند سال گذشته رتبه‌های علمی‌مان چشمگیربوده ولی مهم‌ترین کار در این زمینه حفظ آثار مخترعان و دانشمندان است.

 لزوم تقویت حوزه فکری، تخصصی و فنی

 وی همچنین از تقدیم لایحه حمایت از مالکیت علمی، فرهنگی و هنری به دولت خبر داد و افزود: این لایحه 120 ماده دارد که امیدواریم در صورت امکان در فصل بهار اجرایی شود، در غیر این صورت تلاش جدی صورت می گیرد تااین لایحه تا پایان فصل تابستان زمینه اجرایی پیدا کند. پورمحمدی افزود: به دلیل اینکه بخش عظیمی از اقتصاد کشورها به تولیدات فکری و اختراعات مرتبط است، باید حوزه فکری، تخصصی و فنی را نیز تقویت کنیم زیرا این موضوع تاثیر مستقیمی در رشد اقتصادی کشور دارد. وزیر دادگستری گفت: تقویت طرح‌های تحقیقاتی علمی و رشته‌های دانشگاهی در این زمینه در دستور کار قرار دارد، زیرا این موارد نیز بر موضوعات فرهنگی و اقتصادی تاثیر جدی می‌گذارد. پورمحمدی افزود: در سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» باید به صورت مستقل به موضوع فرهنگ و اقتصاد بپردازیم، زیرا مالکیت فکری موضوع اصلی بین فرهنگ و اقتصاد است.  وی ایجاد بانک‌های اطلاعاتی را مهمترین موضوع برای تقویت این موضوع عنوان و تصریح کرد: برای رسیدن به هدف اصلی باید سازمان‌های مرتبط را در وزارت دادگستری دور یکدیگر جمع کنیم تا منجر به تقویت موضوع و رفع نقص برخی قوانین در جامعه شود.

 بسترهای ضعیف فرهنگی عامل ناهنجاری های اجتماعی

وزیر دادگستری در حاشیه این مراسم و درجمع خبرنگاران اظهارکرد:  مواد مخدر، سرقت و تخلفات مالی، تصادفات،  بی نظمی‌های اجتماعی و نزاع‌ها حجم زیادی از پرونده‌های موجود در دادگستری ها را تشکیل می‌دهند.

پورمحمدی افزود: جرایم، تخلفات و ناهنجاری‌های اجتماعی نیز در کشور وجود دارند که وقوع آنها به دلیل بسترهای ضعیف فرهنگی است و باید مشکلات را در این بستر رفع کنیم تا دچار چالش نشویم. وی با بیان اینکه نزاع‌ها کمترین حجم پرونده‌های موجود را دارند، اضافه کرد: همه این جرایم نیازمند کار فرهنگی و موضوع فرهنگی نیز موضوعی ملی و مردمی است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.