×

اعتراض گسترده به نظام سرمایه داری در روز جهانی کارگر

اعتراض گسترده به نظام سرمایه داری در روز جهانی کارگر

روز جهانی کارگر در بسیاری از نقاط جهان در حالی برگزار شد که از یک سو بسیاری از این تظاهرات رنگ اعتراض با نظام سرمایه‌داری گرفت و از سوی دیگر در برخی کشورهای اروپایی از جمله در فرانسه و ایتالیا پلیس با سرکوب، پاسخ مطالبات کارگران را داد

اعتراض-گسترده-به-نظام-سرمایه-داری-در-روز-جهانی-کارگر

 روز جهانی کارگر در بسیاری از نقاط جهان در حالی برگزار شد که از یک سو بسیاری از این تظاهرات رنگ اعتراض با نظام سرمایه‌داری گرفت و از سوی دیگر در برخی کشورهای اروپایی از جمله در فرانسه و ایتالیا پلیس با سرکوب، پاسخ مطالبات کارگران را داد.

نیروهای پلیس و معترضان ایتالیایی در خلال تظاهرات مردمی در خیابان‌های شهر شمالی تورین علیه بیکاری و سیاست‌های ریاضتی دولت درگیر شدند. فعالان در شهر تورین در تظاهرات روز بین‌المللی کارگر بمب‌های دودزا به سوی پلیس پرتاب کردند. در خلال تظاهرات در این شهر صنعتی که به شدت تحت تأثیر رکود اقتصادیِ دو سال اخیر قرار گرفته است تعدادی از معترضان بازداشت شدند. همچنین هزاران نفر از معترضان و نمایندگان اتحادیه‌های تجاری همزمان با روز کارگر اجتماعات مسالمت‌آمیز در سراسر ایتالیا برگزار کردند. تظاهرات گسترده‌ای نیز در شهرهای میلان، رم و شهر جنوبی تارانتو، جایی که هزاران شغل در یک کارخانه‌ محلی فولاد در خطر است، برگزار شد. کارگران شرکت اتومبیل‌سازی فیات در ترمینی ایمرس در سیسیل نیز مقابل درهای ورودی کارخانه تحصن کردند.از بخش‌های دیگر اروپا نیز خبر رسید که صدها هزار کارگر در کشور یونان که کانون بحران یورو طی سال‌های اخیر بوده، دست به اعتصاب زدند که این اعتصاب نیز با درگیری با پلیس همراه بود. هزاران نفر نیز در مرکز «کی‌یف» گرد هم آمدند و سازمان‌هایی که در این راهپیمایی شرکت داشتند به خبرگزاری ایتارتاس اعلام کردند که هیچ یک از نامزدهای ریاست‌جمهوری اوکراین در این مراسم شرکت نکرده است. هزاران معترض آلمانی بر ضد نژادپرستی و نظام سرمایه‌داری در کشور خود، اعتراض کردند. این تظاهرات در حالی برپاشده است که مردم این کشور در تعطیلات والپرجیس به سر می‌برند؛ تعطیلاتی که در گذشته جشن گرفته می‌شد، اما به تازگی مردم از آن به عنوان فرصتی برای اعتراض به سیاست‌های دولت استفاده می‌کنند. هزاران تن از مردم فرانسه در شهرهای مختلف این کشور همزمان با روز کارگر به سیاست‌های ریاضتی دولت این کشور اعتراض کردند. این تظاهرات نیز با سرکوب پلیس همراه بود. هزاران نفر از کارگران، اعضای اتحادیه های صنفی و فعالان مدنی و ضد جنگ انگلیس عصر روز پنج‌شنبه با برگزاری تجمع و تظاهرات اعتراضی در مرکز لندن، روز جهانی کارگر را گرامی داشتند. در همین حال منابع خبری از ادامه درگیری‌های شدید بین نیروهای امنیتی ترکیه و مخالفان در مرکز شهر استانبول خبر دادند. نکته مهم در تظاهرات روز کارگر در سراسر جهان اعتراض‌های مردمی به نظام سرمایه‌داری و تاکید بر لزوم پایان سلطه غرب بر اقتصاد جهانی است. گروه‌های فعال در آمریکا نیز به مناسبت بزرگداشت روز جهانی کارگر در ایالات مختلف آمریکا تظاهراتی را برپا کردند و خواستار احقاق حقوق مهاجران، افزایش دستمزد کارگران و پایان اخراج، سلب حق مالکیت و خشونت پلیس و جنگ شدند که البته در برخی مناطق با سرکوب همراه بود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.