×

دستگاه قضا همواره در چارچوب قانون عمل می کند

دستگاه قضا همواره در چارچوب قانون عمل می کند

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه قضات و کارکنان دستگاه قضایی بیش از پیش در خدمت‌رسانی به مردم کوشا باشند، بر ضرورت وجود تناسب میان جرم و مجازات تاکید کرد و گفت هدف از مجازات اصلاح و بازدارندگی است و قانونگذار مجازات‌ها را به منظور تشفی و انتقام تعیین نمی‌کند

دستگاه-قضا-همواره-در-چارچوب-قانون-عمل-می-کند وکیل 

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه قضات و کارکنان دستگاه قضایی بیش از پیش در خدمت‌رسانی به مردم کوشا باشند، بر ضرورت وجود تناسب میان جرم و مجازات تاکید کرد و گفت: هدف از مجازات اصلاح و بازدارندگی است و قانونگذار مجازات‌ها را به منظور تشفی و انتقام تعیین نمی‌کند.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور و دادستان‌های مراکز استان‌ها از قضات سراسر کشور خواست که در صدور احکام، وضعیت مجرم و تاثیرگذاری مجازات در اصلاح وی را نیز در نظر بگیرند. وی اظهار کرد: برقراری تناسب میان جرم و مجازات در مرحله نخست بر عهده قانون است زیرا جرم و مجازات هر جرم را قانون تعیین می‌کند؛ اما در محدوده‌ای که قانون تعیین کرده، دست قاضی نیز برای در نظر گرفتن تناسب میان جرم و کیفر و بهره‌گیری از ساز و کارهای تخفیف یا تبدیل مجازات باز است. رییس قوه قضاییه با قدردانی از تلاش‌ها و زحمات قضات و کارکنان دستگاه قضایی در سراسر کشور، به آنان توصیه کرد که بیش از پیش در خدمت‌رسانی به مردم کوشا باشند و در این خصوص افزود: حضور مردم را در همه صحنه‌ها مشاهده می‌کنیم و صبر و متانت آنان را در مشکلات می‌بینیم؛ بنابراین شایسته است که مسئولان در خدمت‌رسانی به این مردم حتی از استراحت خود و رفاه خانواده‌هایشان نیز بگذرند.وی با بیان اینکه دستگاه قضا مسئولیتی بزرگ بر عهده دارد و به تبع آن از “اقتدار قانونی” برای اعمال آن نیز برخوردار است، گفت: هر قدرتی با مخاطراتی نیز همراه است که می‌تواند انسان را در معرض لغزش‌هایی قرار دهد؛ از این رو قضات و کارکنان دستگاه قضایی که از اقتدار قانونی برخوردارند، باید اخلاق حرفه‌ای را در تمام سطوح رعایت کنند و از جمله، بهترین برخورد ممکن را با ارباب رجوع داشته باشند.آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه مراجعان به دستگاه قضایی “معمولاً گرفتارند” و ممکن است آن‌طور که در حالت عادی از آنان انتظار می‌ر‌ود، رفتار نکنند، ادامه داد: مردم برای دادرسی و اجرای عدالت به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند. بنابراین باید با آنان با صبر و متانت برخورد شود و انتظار می‌رود این رویکرد در همه زیرمجموعه‌های قوه قضاییه دنبال شود.

تاکید بر استقلال و اقتدار قوه قضاییه

وی همچنین بر “استقلال و اقتدار قوه قضاییه “ تاکید و اضافه کرد: ما به اقتدار و استقلال دستگاه قضا افتخار می‌کنیم و آن را تقویت خواهیم کرد؛ البته استقلال قوا به این معنی نیست که هر یک از آنها جزایر جداگانه‌ای هستند. بلکه استقلال قوه قضاییه به این معناست که در اجرای عدالت تحت تاثیر سخن ناروای هیچ شخص یا جریانیقرار نمی‌گیرد. رییس دستگاه قضا همچنین بیان کرد: ادعای تاثیرپذیری قوه قضاییه از برخی جریان‌ها، گذشته از آنکه خلاف واقع است، ظلم فاحشی به دستگاه قضایی است که با افزایش اقتدار و استقلال خود برای اجرای عدالت تلاش مستمر دارد. وی با تاکید بر اینکه مسئولان دستگاه قضایی باید با بصیرت همه فتنه‌ها را شناساییکنند، اظهار کرد: قوه قضاییه در برخورد با فتنه 88 به خوبی عمل کرد. اما فتنه‌ها تمام‌شدنی نیستند، چنان‌که در ماجرای بازرسی از بند 350 زندان اوین عده‌ای به دنبال ایجاد فتنه‌ای جدید بودند. آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه در چند ماه اخیرحمله‌های بی‌سابقه‌ای از سوی رسانه‌های بیگانه به دستگاه قضایی صورت گرفت، گفت: متاسفانه برخی در داخل نیز بدون آنکه به منافع ملی توجه کنند با این رسانه‌ها و کسانی که در چند ماه گذشته هدفی جز تخریب قوه قضاییه نظام جمهوری اسلامی نداشته‌اند، همنوا شدند. وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ملت ایران اعمال می‌شود، افزود: آیا این رسانه‌ها که به بزرگ‌نمایی اتفاقات یک بازرسی قانونی از زندان پرداخته‌اند، هیچگاه دولت‌های متبوعشان را به دلیل اینکه در قالب تحریم‌ها به یک ملت ظلم می‌کنندتقبیح کرده‌اند؟

دستگاه قضا به جوسازی‌ها توجهی نمی‌کند

رییس قوه قضاییه در ادامه سخنانش با بیان اینکه جوسازی‌ها نباید قوه قضاییه را از مسیر عدالت منحرف کند، تاکید کرد: دستگاه قضا همواره در چارچوب قوانین عمل می‌کند و به این جوسازی‌ها بی‌توجه است. زیرا هر قدم که ما عقب‌نشینی کنیم، دشمنان ما بر خواسته‌های غیرقانونی و مظالم خود می‌افزایند. وی در بخش دیگری از سخنان خود، با یادآوری تصویب و ابلاغ قانون جدید آیین دادرسی کیفری گفت: قانون جدید از شش ماه دیگر اجرایی می‌شود؛ اما به دلیل اینکه با اجرای آن تغییرات مهمی در تشکیلات قضایی، دیوان عالی و حیطه صلاحیت مقام‌های قضایی به‌ وجود می‌آید، انتظار می‌رود که روسای کل دادگستری، آموزش قانون جدید به قضات و کارکنان را جدی بگیرند و مقدمات لازم برای اجرای این قانون را نیز فراهم کنند.

 نیروی انسانی، مهمترین دغدغه مسئولان عالی قضایی

اهمیت تبادل آرای قضایی، جدی گرفتن نشست‌های قضایی و سرکشی به حوزه‌های زیرمجموعه، از توصیه‌های دیگر آیت‌الله آملی لاریجانی به روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور بود.

وی هدف از نظارت بر عملکردهادر دستگاه قضایی را “ تطهیر” قوه قضاییه از برخی شائبه‌ها دانست و افزود: میان نظارت از راه دور و از طریق گزارش‌های رسیده و نظارت از نزدیک، تفاوت بسیاری وجود دارد. روسای کل دادگستری باید به صورت نوبه‌ای، شخصاً و بدون اطلاع قبلی به حوزه‌های تحت پوشش خود سرکشی و بر نحوه خدمت‌رسانی دستگاه تابعه نظارت کنند.رییس دستگاه قضا همچنین با اعلام اینکه در هفته قوه قضاییه امسال، گزارشی جامع از عملکرد دستگاه قضایی در پنج ساله گذشته ارایه می‌شود، مهمترین دغدغه مسئولان عالی قضایی را بهبود وضع این دستگاه از نظر “نیروی انسانی” برشمرد و عنوان کرد: رفع کمبود فضای فیزیکی و امکانات، بسیار آسان‌تر از رفع کاستی‌ها در حوزه نیروی انسانی است، با این حال اقداماتی بسیار اساسی و مهم در این حوزه صورت گرفته است. به گفته وی، جذب عده زیادی از نیروهای جدید بر اساس قانون برنامه پنجم، تلاش برای ارتقای دانش قضات و کارکنان و رسیدگی به وضع معیشتی و رفاهی قضات و کارکنان با وجود محدودیت‌های اعتباری که در کل کشور و برای همه دستگاه‌ها وجود دارد، از اقدام‌های مهم صورت‌گرفته در قوه قضاییه است.آیت‌الله آملی لاریجانی تاکید کرد: وضع معیشتی قضات و کارکنان دستگاه قضایی را باید به حدی برسانیم که آنان نیازی به کار بیشتر نداشته باشند و ناچار نشوند برای تامین معیشت خانواده خود به مشاغلی دور از شأن قضایی به عنوان کار دوم روی بیاورند.

گسترش حوزه فناوری نیازمند آموزش و زیرساخت است

وی همچنین تقویت نظارت، تحولات ثبت و بهبود بازرسی‌ها را از دیگر دستاوردهای قوه قضاییه برشمرد و با اشاره به ورود فناوری‌های نو به قوه قضاییه گفت: گسترش حوزه فناوری نیاز به آموزش و زیرساخت دارد و با ادامه این مسیر و ورود فناوری‌های نو در دستگاه قضایی تحولات عظیمی رخ خواهد داد.رییس دستگاه قضا در ابتدای این جلسه نیز با تبریک اعیاد رجبیهبه ویژه میلاد حضرت امیرالمومنین، علی(ع) اظهار امیدواری کرد تا در این ایام با برکت، توفیق تعالی در کمالات نفسانی و خدمت بیشتر به مردم برای مسئولان قضایی فراهم شود.وی با اشاره به شعار انتخاب‌شده از سوی مقام معظم رهبری برای سال 93 مبنی بر «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی » تاکید کرد: عزم ملی و مدیریت جهادی اختصاص به اقتصاد و فرهنگ ندارد، بلکه در همه حوزه‌ها و از جمله دستگاه قضایی باید چنین تحولی صورت بگیرد. به گفته آیت‌الله آملی لاریجانی، دفاع مقدس، دستاوردهای هسته‌ای و پیشرفت‌های علمی از نمونه‌های تحقق عزم ملی و مدیریت جهادی به شمار می‌رود. وی مهمترین نکته در خصوص مدیریت جهادی را “اتکا به ایمان و توانایی‌هایدرونی” دانست و اضافه کرد: مدیریت جهادی جنب و جوشی صوری و حرکت‌های نمایشی نیستبلکه با تکیه بر توانمندی‌های درونی و رشد دادن آنها در سایه ایمان به حق تعالی است. زیرا مومنان همواره از پشتوانه‌ای الهی برخوردارند که هر گاه بر آن تکیه کرده‌اند، به پیروزی رسیده‌اند. بر اساس این گزارش پس از سخنان رییس قوه قضاییه، تعدادی از روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌ها به طرح دیدگاه‌های خود درباره قانون جدید آیین دادرسی کیفری و نحوه اجرای آن پرداختند و مشکلات موجود در حوزه مسئولیت خود را مطرح کردند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.