×

درمان و اشتغال لازمه بازگشت سعادتمندانه زندانیان مواد مخدر

درمان و اشتغال لازمه بازگشت سعادتمندانه زندانیان مواد مخدر

اواسط دی ماه سال گذشته بود که اردوگاه کاردرمانی و حرفه‌آموزی اصفهان به بهره‌برداری رسید

درمان-و-اشتغال-لازمه-بازگشت-سعادتمندانه-زندانیان-مواد-مخدر

 اواسط دی ماه سال گذشته بود که اردوگاه کاردرمانی و حرفه‌آموزی اصفهان به بهره‌برداری رسید.

 به گفته دادستان عمومی و انقلاب اصفهان، این طرح از طرح‌های ملی است که توسط سازمان زندان‌ها برای نگهداری محکومان مواد مخدر و اصلاح و تربیت مددجویان استان با سرانه 5/17 متر مربع و با زیربنای 87 هزار و 500 متر مربع در زمینی به مساحت 230 هکتار طراحی شده است. همچنین در این مکان فضاهایی از قبیل بندها، قرنطینه، سالن‌های ملاقات‌، سوله‌های کارگاهی، قرارگاه، ساختمان انتظامی، بهداری، مجموعه فرهنگی ورزشی وآموزشی، سایت خدماتی، بند کارگری، انبار و تأسیسات ساختمان پیش‌بینی شده است.

محمدرضا حبیبی در گفت‌وگو با «حمایت» با یادآوری این نکته که عملیات اجرایی این مجموعه پس از تصویب در سال 1374 آغاز شد و پس از گذشت 4 سال از آغاز عملیات اجرایی با توجه به فقدان اعتبار لازم ظرفیت اسمی آن کاهش یافت، ادامه داد: این طرح با پیشرفت 10 درصدی در سال 87 به بهره‌برداری رسید و ردیف تخصیص اعتبار عمرانی طرح مذکور حذف شد که به همین دلیل بسیاری از فضاهای فیزیکی اجرا نشد.

وی با بیان اینکه تخصیص نیافتن اعتبار به اردوگاه تا سال 89 ادامه داشت، خاطرنشان کرد: از سال 90 با افزایش آمار مددجویان مواد مخدر و کمبود فضا در زندان مرکزی اصفهان با پیگیری‌های مجدانه اداره‌ کل زندان‌‌های استان و مساعدت مسئولان کشوری در سازمان زندان‌ها و ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیز مسئولان استانی تکمیل پروژه‌ اردوگاه در قالب طرح توسعه دوباره آغاز و عملیات اجرایی از سرگرفته شد که تاکنون فعالیت این اردوگاه ادامه دارد.

وی با اشاره به ماده 42 قانون مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: در این ماده قانونی دولت مکلف به تخصیص اعتبار و تسهیلات لازم برای ساخت و اداره اردوگاه کاردرمانی شده است و همین ماده قوه قضاییه را هم موظف به نگهداری بخشی از محکومان موادمخدر در این اردوگاه کرده است. در آیین‌نامه‌ زندان‌ها و برخی مقررات پراکنده نیز به اهمیت احداث این اردوگاه اشاره شده و بر این اساس مجموعه قضایی این استان درصدد راه‌اندازی این اردوگاه بود.

  باید به مجرمان موادمخدر به عنوان بیمار نگریسته شود

این مقام قضایی استان اصفهان همچنین تصریح کرد: قانونگذار به فعالان حوزه مبارزه با مواد مخدر تاکید کرده است که به خرده‌فروشان مواد مخدر به عنوان مجرم نگاه نکنند بلکه باید با نگاه بیمارگونه به این‌ افراد نگریسته شود.

وی یادآورشد: فلسفه ساخت این اردوگاه‌ها، مجازات همراه با درمان است.

حبیبی توجه به اشتغال‌زایی زندانیان مواد مخدر در اردوگاه‌های کاردرمانی را نیز از دیگر مواردی عنوان کرد که مد نظر مسئولان اجرای این طرح قرار گرفته است. وی افزود: استقرار اکیپ‌های پزشکی و بهداشتی هم برای تحقق اهداف درمانی اردوگاه انجام شده است.

وی درباره اقدام‌های درمانی که در این اردوگاه انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: متادون‏درمانی گام نخستی است که مجرم در این اردوگاه باید طی کند و مراحل بعدی نیز طبق دستورهای پزشکی انجام می‌شود.

حبیبی با تاکید بر اینکه درمان مجرمان مواد مخدر به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی فعالیت‌های اردوگاه برای بازگشت سعادتمندانه این دسته از زندانیان باشد، اظهارکرد: حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان همزمان با درمان باید مورد توجه قرار بگیرد. در این راستا دستگاه قضایی استان از انجمن حمایت زندانیان، بنیاد تعاون، اداره‌کل زندان‌های استان اصفهان و سایر دستگاه‌های اجرایی خواسته است تا نهایت همکاری را برای تحقق اهداف این اردوگاه در زمینه اشتغال‌زایی داشته باشند.

به گفته وی، این اردوگاه کاردرمانی ویژه کلانشهر اصفهان نیست و تمامی زندانیان واجد شرایط در شهرستان‌های استان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان درباره فعالیت‌های سال‌های اخیر این اردوگاه بیان کرد: بر اساس هماهنگی صورت‌گرفته با انجمن حمایت زندانیان، بنیاد تعاون و اداره‌کل زندان‌های استان در زمینه اشتغال‌زایی اقدام‌هایی انجام شده است، اگرچه برای عملکرد بهتر در این باره نیاز به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بیشتر است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.