×

عامل تاخیر در ازدواج جوانان مشکلات فرهنگی یا اقتصادی؟

عامل تاخیر در ازدواج جوانان مشکلات فرهنگی یا اقتصادی؟

آمارهای سازمان ثبت احوال حاکی از افزایش تعداد دختران در سن ازدواج به نسبت پسران است موضوعی که اگر راهکاری اساسی برای آن اندیشیده نشود ممکن است معضلاتی را در آینده به وجود بیاورد آنچه در این میان حائز اهمیت است علل به وجود آمدن این شرایط و رفع هر چه سریعتر آن است،‌ چرا که تا زمانی که علت یابی صورت نگیرد، درمان این مشکل اجتماعی امکان پذیر نخواهد بود

عامل-تاخیر-در-ازدواج-جوانان-مشکلات-فرهنگی-یا-اقتصادی؟ وکیل 

 آمارهای سازمان ثبت احوال حاکی از افزایش تعداد دختران در سن ازدواج به نسبت پسران است. موضوعی که اگر راهکاری اساسی برای آن اندیشیده نشود ممکن است معضلاتی را در آینده به وجود بیاورد. آنچه در این میان حائز اهمیت است علل به وجود آمدن این شرایط  و رفع هر چه سریعتر آن است،‌ چرا که تا زمانی که علت یابی صورت نگیرد، درمان این مشکل اجتماعی امکان پذیر نخواهد بود.

دکتر داور شیخاوندی، مدرس دانشگاه دراین باره  می گوید: امروزه رواج شهرنشینی ازدواج را پیچیده کرده است. به گفته وی امروز متوسط سن ازدواج دختران 23 سال است درحالی‌که قبلا این عدد 16.5 سال بوده است. درنتیجه تعداد دختران آماده ازدواج در سنین جوانی بالغ بر دوبرابر پسرانی است که امکان ازدواج دارند.وی می گوید: ازدواج یک رابطه فرهنگی، قومی و فامیلی است؛ در نتیجه زوجها نیازمند امکانات ، رسیدن به بلوغ عقلی ،مالی و داشتن شغل برای مدت نسبتا طولانی هستند. اما در جریان شهرنشینی امکان اشتغال و کسب درآمد کمتر از گذشته و تورم اقتصادی بیشتر است. درنتیجه امکان ازدواج پسران کمتر می شود .این جامعه شناس ادامه می دهد: وقتی چنین وضعیتی رخ می‌دهد امکان ازدواج برای پسرها دشوار شده و از سوی دیگر تعداد دختران مجرد نیزبیشتر می‌شود.

  اقتصاد بیمار عامل تاخیر در ازدواج

وی ادامه می دهد : در جامعه‌ای که هزینه زندگی روزبه روز بالاتر می‌رود، امکان ازدواج دشوار می شود و این موضوع بر جامعه تاثیر سوء می گذارد چرا که ارضا نشدن بخشی از نیازهای انسان سالم عوارض سوئی را به دنبال دارد.شیخاوندی درتشریح راه حل برای حل این معضل می افزاید: در شرایط فعلی جامعه امکان اقدامات فوری وجود ندارد چرا که نمی‌توان یک شبه تورم را حل کرد و یا اشتغال پایدار فراهم کرد. شاید اگر مسئولان همین امروز تصمیم بگیرند تا مشکلات را به صورت ریشه ای حل کنند در خوشبینانه ترین حالت دو تا سه سال زمان احتیاج باشد.

  مشکلات فرهنگی عامل اصلی

دکتر سعیدمعیدفرمدرس دانشگاه نیزتاکید می کند:در گذشته وقتی جوانها به سن ازدواج می رسیدند، شرایط ازدواج تاحدودی مهیا بود و پسران امکان تشکیل خانواده را داشتند. این درحالی است که امروز جمعیتی از دختران به سن ازدواج می رسند اما متقاضی از سوی مردان برای ازدواج با آنها وجودندارد و متاسفانه برخی پسران به امید فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی با افراد بزرگ تر از خودشان ازدواج می کنند . این جامعه شناس برای علاج موقت مشکل ازدواج جوانان می‌گوید: مسلما این مشکل تا سالیان سال حل نخواهد شد. این آمارها یک اتفاق دیگر را نیز نمایان می کند و آن مساله تجردگزینی و یا تاخیر در ازدواج است. واقعیت آن است که بخشی از جوانان دهه 60 ازدواج خود را به تاخیر انداختند و در شرایطی که به بالای سی سال هم رسیده اند تن به ازدواج نمی دهند. وی تصریح می‌کند: شاید در جامعه کنونی ما این تاخیر در ازدواج برای پسران مشکل زیادی ایجاد نکند اما برای دختران مشکلات زیادی را به همراه دارد .زمانی که در فرهنگ عمومی ما دختری از سن مشخصی بگذرد براساس عرف اجتماعی، امکان ازدواجش به حداقل می رسد و اگر بخواهد ازدواج کند ناچار می‌شود که با مردی ازدواج کند که یا قبلا ازدواج کرده و یا همسر سابقش فوت کرده است.  این استاد دانشگاه در ادامه می‌گوید: برخی از مشکلات پیش روی جامعه ما مشکلات فرهنگی است وحل آنها نیازمند زمان است . وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر چه می توان کرد، می‌گوید: رفع این مشکل نیاز به هم اندیشی های مستمر و کارشناسانه است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.