×

ضرورت تامین فضای فیزیکی مطلوب برای مراکز پزشکی قانونی

ضرورت تامین فضای فیزیکی مطلوب برای مراکز پزشکی قانونی

قائم‎مقام سازمان پزشکی قانونی کشور گفت در قوه قضاییه که وظیفه اجرای عدالت را برعهده دارد مجموعه‎ای با عنوان پزشکی قانونی ایجاد شده که مهم‌ترین دلیل ایجاد آن به نیاز دستگاه قضا برای کارشناسی‏های پزشکی در پرونده‎ها برمی‎گردد تا به واسطه ارایه نظرات کارشناسی پزشکی در پرونده‎ها به اجرای عدالت کمک شود

ضرورت-تامین-فضای-فیزیکی-مطلوب-برای-مراکز-پزشکی-قانونی وکیل 

قائم‎مقام سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در قوه قضاییه که وظیفه اجرای عدالت را برعهده دارد مجموعه‎ای با عنوان پزشکی قانونی ایجاد شده که مهم‌ترین دلیل ایجاد آن به نیاز دستگاه قضا برای کارشناسی‏های پزشکی در پرونده‎ها برمی‎گردد تا به واسطه ارایه نظرات کارشناسی پزشکی در پرونده‎ها به اجرای عدالت کمک شود.

«عبدالرزاق برزگر» در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین با اشاره به اینکه ارایه مطلوب خدمات نیازمند تأمین نیروی انسانی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب است، افزود: با توجه به تألم خاطر افراد آسیب‌دیده و نامناسب بودن وضع روانی همراهان افراد متوفی که از مراجعان این سازمان هستند،‌ تأمین فضای فیزیکی مطلوب در مراکز پزشکی قانونی یک ضرورت است زیرا با این اقدام  حداقل می‌توان زمینه تحمل فضا برای مراجعان را تا زمان دریافت خدمات فراهم کرد.برزگر اظهار کرد: با تلاش‌های انجام شده و با حمایت‌های دستگاه قضایی و اجرایی کشوربخشی از مشکلات سازمان در حوزه فضای فیزیکی برطرف شده است که امیدواریم با ادامه حمایت‌ها شاهد رفع کامل مشکلات در بعد فضای فیزیکی باشیم. قائم مقام سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به مشکلات این سازمان در زمینه کمبود نیروی انسانی خاطرنشان کرد: با همکاری دولت پس از 20 سال از زمان تشکیل سازمان نمودار تشکیلاتی جدید پزشکی قانونی تصویب شد تا زمینه رفع کاستی‌های جدی آن در زمینه نیروی انسانی فراهم شود. به گفته برزگر، با وجود افزایش جدی کیفیت و کمیت خدمات ارایه شده نمودار تشکیلاتی سازمان همان نمودار 20 سال گذشته بود این در حالی است که با وجود شرایط نامناسب نیروی انسانی در بسیاری از استان‌ها، پزشکی قانونی حایز رتبه‌های خوب در طرح تکریم ارباب رجوع شده است. قائم مقام سازمان پزشکی قانونی کشور اظهار امیدواری کرد که با ادامه حمایت‌های سه قوه، مشکلات این سازمان در بخش نیروی انسانی به ویژه پزشک رفع شود زیرا بخش اعظم نیروهای سازمان نیروی کارشناسی هستند اما به دلیل سختی کار و پایین بودن پرداختی‌ها جاذبه کافی برای کار در پزشکی قانونی وجود ندارد. وی ادامه داد: همچنین با توجه به پیچیده شدن جرایم و گستره و تنوع خدمات سازمان در نتیجه افزایش نیاز به حضور پزشکی قانونی در عرصه‌های مختلف از یک سو و ارتقای خدمات سازمان از سوی دیگر موجب افزایش انتظارات از پزشکی قانونی شده که امید است با تلاش‌ و برنامه های تدوین شده و نیز حمایت های دستگاه های اجرایی بتوانیم به درخواست های به حق پاسخ مناسب دهیم.

 پزشکی قانونی دستگاهی تخصصی در کنار نظام قضایی است

در ادامه این مراسم «مجید انصاری»، رییس‌کل دادگستری استان قزوین هم اظهار کرد: پزشکی قانونی به عنوان دستگاهی تخصصی در کنار نظام قضایی به صدور احکام کمک می‌کند و فعالیت آن به دلیل صعوبت کار به گونه‌ای نیست که بتوان همه آن را به صورت عمومی مطرح کرد. وی با تأکید بر اینکه حاکمیت متولی مهم‌ترین امور مردم است و دستگاه‌های حاکمیتی باید با سهولت خدمات را به مردم ارایه کنند، گفت: اجرای عدالت یکی از وظایف حاکمیتی و بر عهده دستگاه قضایی است. کار دستگاه قضا با سختی‌های خاص خود همراه است به نحوی که بخشی از آن قابل ارایه و بیان نیست زیرا مواردی از آن به امور شخصی مردم مربوط می‎شود و یا ممکن است به آرامش روانی جامعه لطمه وارد کند بنابراین دستگاه قضا بدون انعکاس بسیاری از خدمات خود در حال فعالیت است. وی ادامه داد: یکی از دستگاه‌های تخصصی قوه قضاییه، پزشکی قانونی است که در یک سوم پرونده‌های قضایی نقش بسیار مهمی دارد تا جایی که اگر این نظرات مبتنی بر دانش و تخصص کافی نباشد سبب ضعف دستگاه قضایی خواهد شد.انصاری با اشاره به کاستی‌های پزشکی قانونی به ویژه در استان قزوین خواستار توجه هر چه بیشتر سازمان پزشکی قانونی کشور و استانداری قزوین به این اداره کل شد تا زمینه رفع مشکلات و نواقص آن فراهم شود.

  لزوم نگاهی ویژه برای رفع مشکلات پزشکی قانونی

دکتر «محمد عاشوری»، مدیرکل سابق پزشکی قانونی استان قزوین نیز در این مراسم با بیان اینکه یک سوم پرونده‌های قضایی برای صدور حکم به پزشکی قانونی ارجاع می‎شود، تصریح کرد: افزایش دقت در نظرات کارشناسی، موجب دقت در احکام صادره و سهولت صدور احکام می‎شود که در این زمینه تلاش زیادی برای ارتقای دانش همکاران و بهبود کیفیت نظرات صادر شده صورت گرفته است. وی احداث سالن تشریح پزشکی قانونی قزوین و ساختمان مرکز بویین‎زهرا(س) را از جمله اقدامات پزشکی قانونی برای  بهبود فضای فیزیکی استان برشمرد و گفت: اجرای پایلوت نرم افزار تخصصی معاینات سازمان نیز از دیگر اقدامات در پزشکی قانونی قزوین بوده است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.