×

رنچ زنان سرپرست خانوار از بیکاری

رنچ زنان سرپرست خانوار از بیکاری

تـــــــورم کـــــه بالا مــی‌رود و بیــــکاری رواج می‌یابد، مردان کمر خم می‌کنند و از پا می‌افتند حال اگر به جای مرد خانواده زنی سرپرستی خانه را به عهده بگیرد درد و رنجش دو چندان میشود با وجود آنکه تاکنون طرح‌های خوبی برای رفع مشکلات زنان سرپرست خانوار نوشته شده است اما هنوز هیچ یک از این طرح‌ها به طور کامل جامه عمل نپوشیده است

رنچ-زنان-سرپرست-خانوار-از-بیکاری

تـــــــورم کـــــه بالا مــی‌رود و بیــــکاری رواج می‌یابد، مردان کمر خم می‌کنند و از پا می‌افتند. حال اگر به جای مرد خانواده  زنی سرپرستی خانه را به عهده بگیرد  درد و رنجش دو چندان میشود. با وجود آنکه تاکنون طرح‌های خوبی برای رفع مشکلات زنان سرپرست خانوار نوشته شده است اما هنوز هیچ یک از این طرح‌ها به طور کامل جامه عمل نپوشیده است.

ناگفته پیداست که عواملی همچون فوت همسر، طلاق، اعتیاد، زندان، بیکاری و بسیاری موارد دیگر از زمینه‌های تبدیل شدن زنان به «زن سرپرست خانوار» است. در تمام این موارد آنچه ملموس است عدم ثبات اقتصادی زنان برای ادامه معیشت خود و فرزندانشان است چرا که در بسیاری اوقات این زنان ناچارند ، به تنهایی بار سنگین زندگی را به دوش بکشند.  چندی پیش، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، اعلام کرد که لایحه حمایت از زنان سرپرست خانوار که در دولت دهم نوشته شده بود مجددا بررسی و بازنگری شده است و برای اجرای آن آمادگی وجود دارد، همچنین تلاش شده است تا در نسخه نهایی این لایحه، برای مباحث مرتبط به آسیب‌دیدگان و مباحث اقتصادی کشور، راهبردهایی مشخص شود.

 اشتغال زایی زنان سرپرست خانوار در اولویت است

گسترش طلاق در سال‌های اخیر باعث پایین آمدن سن زنان سرپرست خانوار شده است که این امر آسیب اجتماعی بسیاری را برای جامعه به ارمغان آورده است. براساس آمارها بیشتر طلاق‌ها در سنین کمتر از 25 سال اتفاق می افتد، این آمار نشان می دهد که بسیاری از زنانی که سرپرست خانواده می شوند از توانایی اقتصادی و مهارت های اشتغال برخوردار نیستند بنابراین اولین اقدام به منظور کاهش مشکلات زنان سرپرست خانوار اشتغال زایی آنان است.

شهیندخت مولاوردی، در پاسخ به این سوال که قرار است چه حمایت هایی از این زنان سرپرست خانوار شود، در گفت‌وگو با «حمایت» می‌گوید: تلاش کرده‌ایم تا در تدوین این لایحه مواردی همچون مهارت آموزی، ایجاد شرایط اشتغال و تامین مسکن، راهکارهای معافیت مالیاتی و بیمه را در نظر گیریم و همچنین با ایجاد مشوق هایی تعاونی‌ها را به سمت مشاغل خانگی هدایت کنیم.

وی همچنین در خصوص ازدواج دختران در سنین پایین و مسایل پیش روی زنان جوان پس از ازدواج موقت می‌گوید: در مساله ازدواج دو بحث مطرح است، یکی بحث قانونی ازدواج است و دیگری مباحث شرعی. طبق قانون، عدم ثبت ازدواج ضمانت‌ اجرایی و مجازات در پی دارد. در قانون حمایت از خانواده ثبت ازدواج موقت را در سه مورد الزامی ‌کردیم که عبارتند از وقوع بارداری، توافق دو طرف برای ثبت یا شرایط ضمن عقد طرفین که امیدواریم قوانین مربوط بخشی از مشکلات زنان ما را حل کند.

مولاوردی می‌گوید: فقر و اعتیاد زنان از چالش‌های مهم پیش روی ماست که نیازمند اقدام فوری و جدی است. ما تلاش کردیم برای رفع مشکل فقر زنان سرپرست خانوار اقداماتی را انجام دهیم. بدین منظور همکاری هایی با وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی، وزارت بهداشت و همچنین ارگان‌هایی مانند ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر و آغاز شده است و تلاش می‌کنیم تا طرح‌های پایدار حمایتی را به منظور کاهش فقر زنان سرپرست خانوار اجرایی کنیم.

وی یکی از راه‌های سرعت بخشیدن به مشکلات زنان سرپرست خانوار را مشارکت همه جانبه دستگاه‌های دولتی و سازمان های مردم نهاد دانست و می‌گوید: تعامل با سازمان‌های مردم‌نهاد یکی از راهکارهایی است که در ماده 230 قانون برنامه پنجم توسعه نیز ذکر شده است و ما باید این ماده را اجرایی کنیم بنابراین به دنبال جلب مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد هستیم تا اعتماد دو سویه آنها را با دولت ایجاد کنیم و دیوار بی اعتمادی که ممکن است به وجود آمده باشد را برداریم چرا که بر این باوریم که بدون همکاری و حمایت سازمان‌های مردم‌نهاد، دولت در هیچ‌کدام از برنامه‌ها به اهداف خود نزدیک نخواهد شد.  وی ادامه می‌دهد: ما نیز تلاش می کنیم تا این سازمان‌ها را شناسایی کنیم و بدین منظور فراخوان هایی را هم اعلام کرده ایم و امیدواریم تا با جلب کمک‌ها و مشورت های داوطلبانه به رفع سریع تر مشکلات مربوط به زنان بپردازیم. مولاوردی خاطر نشان می‌کند: زنان در معرض اعتیاد و زنان سرپرست خانوار؛ نیازمند اقدام فوری هستند و تلاش داریم تا نهادهای مدنی را نیز بیشتر وارد می‌کنیم.

  توسعه اشتغال خانگی، راهکاری برای کنترل آسیب‌ها

مجید ابهری، آسیب شناس اجتماعی نیز طلاق را یکی از مهمترین دلایل بروز آسیب‌های معرفی می‌کند. وی به آمارهای موجود کشور اشاره کرده و به «حمایت» می‌گوید: سالانه چیزی در حدود 60 هزار نفر نیز به تعداد افرادی که طلاق گرفته‌اند، اضافه می‌شود. ابهری به آسیب‌های ناشی از وضعیت اشتغال زنان سرپرست خانوار اشاره کرده و می‌گوید: برخی از این بانوان تحصیلات و مهارت لازم برای اشتغال ندارند، برخی نیز مهارت اشتغال دارند اما کاری برای آن‌ها نیست، عدم اشتغالزایی و حمایت از این زنان در جامعه باعث شده تا این افراد به کارهای پست‌تر از موقعیت خود رو آورده و برای تامین مخارج ضروری که از پس آن بر نمی آیند به کارهایی مانند دست فروشی و پرستاری از سالمندان رو آورند. به گفته وی برخی از آنها نیز به اجبار تن به ازدواج‌های نامناسب می‌دهند بطوری‌که ممکن است یک بیوه 20 ساله فقط برای زندگی مناسب‌تر با یک مرد متاهل میان سال یا پیر ازدواج کند.

در مواردی نیز افراد آلوده فساد می شوند یا قدم در راه‌های پر خطر می گذارند. این آسیب شناس توسعه اشتغال خانگی و حمایت‌های مالی و مهارتی را راهکار حل این مشکلات خواند و افزود: هم اکنون سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دارای امکانات مناسبی هستند و اگر به زنان سرپرست خانوار پس از آموزش‌های مهارتی، سرمایه کار داده شود بسیاری از مشکلات آنان در طولانی مدت رفع خواهد شد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.