×

عدالت ترمیمی جایگزین مناسبی برای مجازات های حبس

عدالت ترمیمی جایگزین مناسبی برای مجازات های حبس

دبیر گروه رسانه سازمان حقوقدانان کشور گفت باید راهکارهای عملی و بسترهای لازم برای ایجاد عدالت ترمیمی در دستگاه قضایی ایجاد شود

عدالت-ترمیمی-جایگزین-مناسبی-برای-مجازات-های-حبس وکیل 

دبیر گروه رسانه سازمان حقوقدانان کشور گفت :باید راهکارهای عملی و بسترهای لازم برای ایجاد عدالت ترمیمی در دستگاه قضایی ایجاد شود.

روابط میان عدالت کیفری رسمی با سازوکارهای محلی عدالت ترمیمی در قتل های ناموسی - عدالت ترمیمی جایگزین مناسبی برای مجازات های حبس - عدالت ترمیمی - جایگاه عدالت ترمیمی در قانون مجازات اسلامی قدیم و جدید - سریع در کاهش مجازات حبس با اصلاح قوانین - تهدید به مجازات حبس مؤثرتر از اعمال حبس است - حبس تعزیری - زندانیان نباید پس از حبس از جامعه جدا شوند - توقیف و حبس غیرقانونی 

 دکتر رضا پرتوی زاده افزود: نگرش جدید جرم شناسان در کشورهای پیشرفته بر این امر است که نظام حبس محوری و زندان جایش را به عدالت ترمیمی بدهد زیرا عدالت ترمیمی توافقی است بین طرفین در همه موارد و این نوع عدالت نتیجه بهتری دارد.

وی ادامه داد: این نوع عدالت را که اروپایی‌ها مطرح می‌کنند 1400 سال پیش قرآن کریم در بحث قصاص مطرح کرده است و خداوند باری‌تعالی یادآور شده است که در این مبحث طرفین با یکدیگر توافق کنند تا زیانهای پیش رو ترمیم شود. زیرا مجازاتی از قبیل قصاص، زندان یا از این قبیل هزینه بر است و زیانهای مادی و معنوی فراوانی دارد.

مجازات های جایگزین چیست و شامل حال چه کسانی می شود ؟ - نقش کمرنگ مجازات های اجتماعی جایگزین زندان در قوانین - اعمال مجازات های  جایگزین به جای حبس - حبس و ایام قابل احتساب در سوابق محکومیتی - حبس الکترونیکی ، از ابداعات قانون جدید مجازات اسلامی - ضرورتهای به کارگیری مجازاتهای جایگزین حبس 

دبیر گروه رسانه سازمان حقوقدانان کشور تأسیس معاونت فرهنگی و ضرورت ایجاد شوق آوری در محیط قضایی را بسیار تأثیرگذار ذکر کرد و گفت: در دستگاه قضایی به اقتضای نوع کار و خدماتی که ارائه می‌دهد نیازمند ایجاد فضایی نشاط آور در آن هستیم بطوری که نشاط قرآنی و فرهنگی می‌تواند بسیاری از خستگی‌ها و فرسودگی‌ها را از بین ببرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ارتقاء حقوق شهروندی، آموزش هنرمندانه حقوق عمومی به مردم و آشنایی آنان با مسائل مبتلابه قضایی ونیز ارتباط مؤثر و قوی مدیریت‌های کلان قضایی با رسانه ملی سبب می‌شود فاصله زیادی با نظام مطلوب نداشته باشیم.

وی در ادامه برخورد با دانه درشت‌های جرایم اقتصادی، ارتقا جایگاه وکالت و مشاوره حقوقی در مراجع قضایی، انتخاب قضات حلیم و فاضل را از عوامل مهم پیشگیری از وقوع جرم ذکر کرد و گفت: پیشگیری مبحثی کم هزینه و زود بازده است بنابراین عقل سلیم آن را بر درمان ترجیح می‌دهد ضمن اینکه اراده ملی باید برای رسیدن به این مهم وجود داشته باشد.

پرتوی زاده تبیین استراتژی واحد مبنی بر اصلاح نگرش مسئولان، نهادها، احزاب‌ و گروهها مبنی بر اینکه همه در برابر قانون یکی هستند را مهمترین استراتژی دانست که دامنه استقلال قضات را افزایش می‌دهد.

قانون مجازات اسلامی از حذف سنگسار تا مجازات جایگزین حبس - اما و اگرهای مجازات حبس - حقی به نام حبس - قانون ومجازات های جایگزین حبس - تبدیل تبعید به جزای نقدی یا حبس و شرایط آن 

این استاد دانشگاه در پایان درخصوص دستگاه‌های نظارتی درون سازمانی گفت: دستگاه نظارتی کارآمد که در انتخاب افراد پاکدامن و حذف و عزل افراد خاطی اقدام می‌کند نه تنها به سلامت سیستم کمک کرده بلکه بعد نظارتی آن سبب ایجاد انگیزه و شوق در افراد می شود و افراد می‌دانند که بین خوب و بد تفاوت هست و این بسیار ارزشمند است.

منبع : خبرگزاری مهر

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.