×

95 درصد پرونده ها در ایران بدون حضور وکیل رسیدگی می شود

95 درصد پرونده ها در ایران بدون حضور وکیل رسیدگی می شود

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به رسیدگی 14 میلیون پرونده در سال در دادگاه ها اعلام کرد از این تعداد پرونده فقط 500 هزار مورد آن با حضور وکیل رسیدگی می شود

95-درصد-پرونده-ها-در-ایران-بدون-حضور-وکیل-رسیدگی-می-شود وکیل 

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به رسیدگی 14 میلیون پرونده در سال در دادگاه ها اعلام کرد: از این تعداد پرونده فقط 500 هزار مورد آن با حضور وکیل رسیدگی می شود.

استقلال وکیل از مظاهر دادرسی عادلانه است ، وکیل رکن چهارم دادرسی - استقلال نهاد وکالت - وکیل کیست ؟ - میزان دستمزد وکیل - وکیل دادگستری وظیفه اش چپیست و از چه دفاع می کند ؟ 

 ˈسیدمحمود علیزادهˈ طباطبایی روز شنبه در نشست تخصصی و خبری با موضوع نحوه پذیرش وکلا در کشور به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و با حضور برخی دیگر از وکلای دادگستری برگزار شد، این مطلب را بیان کرد.

وی تصریح کرد: مطابق اصل 35 قانون اساسی، همه طرفین دعوی حق داشتن وکیل دارند و اگر توانایی انتخاب وکیل نداشته باشند، دولت باید امکانات آن را فراهم کند.

این وکیل گفت: در اجلاس اخیر قوه قضاییه اعلام شده که در سال، 14 میلیون پرونده رسیدگی می شود که این آمار غیر از پرونده های تعزیرات ، شورای حل اختلاف و دادسراها است .

خواسته الزام به استرداد پروانه های وکالت - آئین نامه صدور جواز وکالت اتفاقی ( موقت )

وی ادامه داد، به فرض آنکه اینطور هم نباشد با توجه به همان آمار 14 میلیون پرونده ، هر پرونده با داشتن حداقل دو طرف دعوی باید گفت که هر سال 28 میلیون نفر با دعاوی سر و کار دارند و باید وکیل انتخاب کنند و اگر توانایی نداشته باشند دولت باید امکان آن را فراهم آورد.

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز اضافه کرد: متاسفانه فرهنگ داشتن وکیل برای مردم ایجاد نشده است و اکنون کمتر از پنج درصد و کمتر از 500 هزار نفر از این آمار 28 میلیونی برای پرونده های خود وکیل می گیرند و این به معنی آن است که به کمتر از 500 هزار پرونده از 14 میلیون پرونده در سال با حضور وکیل رسیدگی می شود.

علیزاده طباطبایی خاطر نشان کرد: اگر فرهنگ داشتن وکیل بین مردم ایجاد شده و مردم از حق خود دفاع کنند ، همه پرونده ها با حضور وکیل رسیدگی خواهد شد.

وی تاکید کرد: مراجعه به دادگستری کمتر از مراجعه به پزشک نیست همچنانکه ضرورت ایجاد می کند تا دولت برای تسهیل در مراجعه مردم به پزشک امکاناتی مانند بیمه مهیا کند برای مراجعه به وکیل نیز باید این امکانات فراهم شود اما متاسفانه این حق قانونی به مردم داده نشده و اگر این حق احقاق شود و پرونده بیش از 28 میلیون ایرانی با حضور وکیل ، دادخواهی شود آنگاه تمام دانش آموختگان رشته حقوق مشغول کار خواهند شد.

مراحل تمدید پروانه وکالت پایه یک کانون وکلای دادگستری مرکز 

**ضرورت آشنایی مسوولان با حقوق

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در بخش دیگری از سخنانش به آشنایی نداشتن مسوولان با رشته حقوق اشاره کرد و گفت: از اول پیروزی انقلاب اسلامی هیچیک از مسوولان ارشد و معاونان حقوقی وزارتخانه ها با رشته حقوق آشنایی نداشته و آقای روحانی رئیس جمهور فعلی اولین مسوولی است که با این رشته آشنایی دارد.

علیزاده طباطبایی افزود: در مجلس شورای اسلامی نیز تعداد پزشکان، معلمان و مهندسان بیشتر از حقوقدانان است و این موجب شده تا به طور مثال یکی از مسوولان درباره ˈزد و بند بین وکلاˈ اظهاراتی کند که تاثیر منفی در جامعه دارد.

وی ادامه داد، علاوه بر این به دلیل این ناآشنایی با حقوق، صدا و سیما از اول انقلاب در فیلم هایش، وکیل را به عنوان یک عنصر منفی در جامعه معرفی کرده که این مسائل باید در جامعه فرهنگسازی شود.

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به این که وکیل امنیت ندارد، اضافه کرد: در مورد دیگر با اینکه قانون صراحت دارد که موضوع پروانه وکالت به عهده کانون وکلا است اما رئیس کانون وکلا به دادگاه احضار می شود که اینها به خاطر این است که مسوولان تحصیلات حقوقی ندارند.

وی یادآور شد: 180 هزار دانش آموخته رشته حقوق داریم که همه جویای کار هستند و اگر اصل 35 قانون اساسی (الزام داشتن وکیل برای هر پرونده) اجرا شود به طور قطع برای همه دانش آموختگان کار خواهد بود ضمن اینکه گزینش علمی نیز باید انجام شود.

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح کرد: دانش آموختگان رشته حقوق دانشگاه های پیام نور چون تست کار کرده اند در آزمون وکالت پذیرفته می شوند اما دانشجویان دکترای حقوق دانشگاه تهران پشت آزمون وکالت می مانند و روش آزمون وکالت به طور قطع باید اصلاح شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.