×

از وقف برای شعار سال تا وقف برای پارکینگ جالب ترین وقف های سال 93 اعلام شد

از وقف برای شعار سال تا وقف برای پارکینگ جالب ترین وقف های سال 93 اعلام شد

در 3 ماهه سال 93 تاکنون وقف های جدید و جالب بسیاری به ثبت رسیده است که از جمله آن می‌توان به وقف برای شعار سال تاوقف برای پارکینگ اشاره کرد

از-وقف-برای-شعار-سال-تا-وقف-برای-پارکینگ-جالب-ترین-وقف-های-سال-93-اعلام-شد

« وقف» سنّت حسنه‌ای است که از دیر باز به اشکال گوناگون در تاریخ ایران وجود داشته است و دین مبین اسلام نیز آن را در مسیری روشن، منطقی و هدفدار، مترّقی و دقیق مورد استفاده قرار داده و بر آن مهر تأیید زده است.

شرایط انعقاد قرارداد وقف - متنوع ترین وقف ها را در ایران ببینید - مال موقوفه چگونه باید اداره شود ؟ - نحوه فروش مال موقوفه  

آیاتی که در قرآن کریم به انفاق احسان و عمل صالح و ایثار اشاره شده می‌تواند مشوق وقف باشند و از سویی در قرآن در آیات بسیاری با کنز مال، تکاثر، تفاخر، استکبار، سرقت، طغیان، کسب حرام، حب مال، خودبینی مبارزه شده که به شکلی می‌تواند به مقام و جایگاه وقف در قرآن که به نوعی در مقابل این صفات رذیله قرار داد و به معنی از خود گذشتن و ایثار منافع شخصی است، اشاره داشته باشد.

نعبیـر خـداونـد چـه قـدر لطیـف و زیبا اسـت. خـدا کـه مالـک همـه چیـز است. مالـک همه ماسـت. مالـک لحظـات عمر ما و مالـک نفس‌های ماسـت. به ما می‌گـوید «به من قرض بدهیـد» آن هم با تعبیراتی که یک سائل می‌گوید. شما به خدا قرض بدهیـد خدا به شما جـزا می‌دهد.«من ذالـذی یقرض‌الله قرضاً حسناً فیضاعفه له اضعافاً کثیره و الله یقبض و یبسط و الیه ترجعون«؛ (سوره بقره، آیه 245)

دلیلش این است که خدا می خواهد از طریق ما انسان ها این همکاری و همدلی اتفاق بیفتد. «وقف» مهم‌ترین وسیله این راه است و تفاوتی که وقف با صدقات دارد، پایدار بودن و ماندگاری آن و فنا ناپذیر بودن است.

بررسی حقوقی مال مشاع موقوفه - وقف و شرایط فروش و انتقال مال موقوفه - بررسی حقوقی مال مشاع موقوفه 

وقف با عنایت به روح قرآن، نه تنها جایز است، بلکه در مواردی و در حالاتی، راجح و مستحب است.

5 هزار متر مربع باغ گردو وقف تحقق شعار سال 93

محمد ایرانشاهی واقف لرستانی‌، در اولین روز از سال جدید به تبعیت از پیام نوروزی مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، 5 هزار متر مربع از باغ گردوی خود را با نیت ترویج فرهنگ و اقتصاد اسلامی وقف کرد.

وقف 200 جلد کتاب نفیس همزمان با برگزاری طرح آرامش بهاری

در حاشیه اجرای طرح نوروزی آرامش بهاری، بانویی نیک اندیش که خواست نامش ذکر نشود ، 200 جلد از کتب نفیس خود را وقف کرد. این بانوی گلدشتی کتب خود را که جزو کتب ارزشمند بود، به منظور استفاده آحاد مردم به حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) اهدا کرد که ارزش ریالی این کتاب، بالغ بر 20 میلیون ریال تخمین زده شد.

 باغ 250 متری وقف تامین جهیزیه دختران بی بضاعت

خدیجه شریعتی ، واقف خیراندیش خوانساری باغ خود را با مساحت 250 مترمربع همزمان با اجرای طرح نوروزی آرامش بهاری و در سال 93 با نیت تامین جهیزیه دختران بی بضاعت وقف کرد. ارزش ریالی این موقوفه بالغ بر 350 میلیون ریال برآورد شده است.

بانوی خیر لرستانی عواید حساب بانکی خود را وقف توسعه انرژی هسته‌ای کرد

در راستای اجرای طرح آرامش بهاری در سطح بقاع متبرکه و امامزادگان استان لرستان ، بانوی نیکوکار فرهنگی از شهرستان بروجرد، عواید حساب بانکی300 میلیون ریالی خود را جهت ترویج انرژی صلح آمیز هسته ای، وقف کرد.

 شرایط انعقاد قرارداد وقف - لایحه دفاعی موقوفه تجاری

سه هزار سهم یک تعاونی با نیت کمک به کم توانان ذهنی وقف شد

علیرضا رحمانی نژاد ، واقف نیک اندیش، سه هزار سهم از مجموع 150 میلیون سهم موسسه تعاونی اعتباری میزان را با نیت تامین مخارج موسسه خیریه کم توانان ذهنی نشاط قاین و کودکان بی سرپرست این شهرستان وقف کرد. ارزش ریالی این موقوفه را حدود 18 میلیون تومان عنوان شده است.

زمینی به مساحت 190 متر مربع وقف احداث پارکینگ در اصفهان

فرنگیس غلامرضایی، بانویی از اهالی روستای چاهملک، در روزهای آغازین سال، قطعه زمینی به ارزش 100 میلیون ریال را به مساحت 190 مترمربع، در روستای چاهملک با نیت احداث پارکینگ مسجد صاحب الزمان(عج) وقف کرد.

 یک حلقه چاه وقف آبیاری درختان امامزاده عبدالله کازرون

اهالی روستای بلیان شهرستان کازرون؛ یک حلقه چاه آب به ارزش تقریبی یک و نیم میلیارد ریال را وقف کردند. نیت این خیرین، آبیاری درختان آستان مقدس امام زاده عبدالله (ع) کازرون است که با حضور در اداره اوقاف، وقفنامه آن تنظیم شد.

یک شبانه روز آب و اراضی در سرایان وقف مستمندان شد

حسن احمدی، واقف نیک اندیش، یک شبانه روز آب و اراضی و اشجار از کلاته چشمه کریم واقع در روستای دره باز قاین را وقف بر افراد محروم و مستمند و بی بضاعت کرد. ارزش ریالی این موقوفه 10 میلیون تومان عنوان شده که 700 هزار تومان درآمد سالانه خواهد داشت.

وقف‌های قدیمی تر:

 دو فنجان آب در نوفرست وقف عزاداری امام حسین (ع) شد

 سکینه دختر استاد علی اصغر نوفرستی در حال صحت نفس و ثبات عقل دو فنجان از قنوات ثلاثه روستای نوفرست را با تمام متعلقات شرعی و عرفی از ده و دشت به مساحت 8 من بذرافشان در روستای خراشاد خراسان جنوبی را وقف بر مصرف تعزیه داران امام حسین (ع) کرده است. این وقف در تاریخ 27 رجب سال 1324 به وقوع پیوسته است.

یک طاقه از مزرعه وقف مسجد و حمام

خانم زیبا نساء همسر مرحوم میر محمد معین بیک، یک طاقه از مزرعه بورج و نیم روز از مزرعه چهکند عرب را وقف بر مسجد و حمام روشناوند واقع در استان خراسان جنوبی کرده است. این موقوفه در تاریخ 8 جمادی الثانی 1224 انجام گرفته است./

وقف لوازم برای عزاداری امام حسین (ع)

در وقفنامه دیگری آمده که کربلایی خدیجه دختر مرحوم حاجی علی اکبر 36 فنجان آب از خرمک و یک باب اطاق با فرش، یک سرانداز، 6 عدد قلیان با اسباب و ده عدد گلاب پاش و کاسه  کاشی، 35 عدد سفره، 6 عدد فراش، یک عدد آب گردان و یک عدد پیه سوز را وقف بر تعزیه داران امام حسین (ع) کرده. همچنین این بانوی واقف 3 فنجان و نیم دیگر از قنات خرمک با اراضی متعلقه و 3 فنجان دیگر از نهر وسط با اراضی متعلقه  از کشمان دو رده چهار من و نیم زمین را وقف بر مسجد خوسف کرده که صرف تعمیر یا سایر مخارج آن شود. این وقف نیز در ماه ربیع الاول 1261 انجام گرفته است.

وقف یک عدد دیگ بزرگ برای هرکس که به آن نیاز داشته باشد

یک بانوی دیگر به نام خدیجه خسروی فرزند مرحوم کربلایی احمد خسروی مهموئی 15 سهم شامل یک دانگ و نیم از مزرعه میریک تکاب شاخن با اراضی تابعه و اشجار متعلقه را وقف بر امام حسین (ع) کرده تا همه ساله در صبح تاسوعا صرف و خرج شود.

همچنین این بانوی واقف یک عدد دیگ بزرگ را نیز وقف کرده که پیوسته به هر کس به آن نیاز داشت بدهند. این وقف نیز 5 فروردین 1331 به وقوع پیوسته است.

گزارش خبرگزاری تسنیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.