×

آیین نامه ارایه خدمات الکترونیکی قضایی تصویب شد

آیین نامه ارایه خدمات الکترونیکی قضایی تصویب شد

آیین نامه ارایه خدمات الکترونیکی قضایی تصویب شد

آیین-نامه-ارایه-خدمات-الکترونیکی-قضایی-تصویب-شد وکیل 

از سوی رییس قوه قضاییه؛ آیین نامه ارایه خدمات الکترونیکی قضایی تصویب شد امکان ارایه خدمات قضایی الکترونیک تا پایان امسال

تهران - آیین نامه ارایه خدمات الکترونیکی قضایی بیست و دوم خرداد ماه جاری از سوی آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه تصویب شد که بر اساس این آیین نامه مرکز آمار قوه قضاییه موظف است امکانات لازم را برای ارائه خدمات الکترونیکی حداکثر تا پایان امسال فراهم کند.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، آیین نامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی در اجرای بند ششم سیاست های کلی قضایی پنج ساله ابلاغی، بند ج ماده 48 قانون برنامه پنجم توسعه کشور، تبصره بند ج ماده 11 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و در راستای رفع اطاله دادرسی و تسریع در امور جاری محاکم و پیشگیری از وقوع جرم تهیه و تدوین شده است.

بر اساس این گزارش آیین نامه یاد شده در 14 ماده و دو تبصره از سوی رییس قوه قضاییه به تصویب رسیده است.

بر اساس ماده چهاردهم آیین نامه خدمات الکترونیکی قضایی، مرکز آمار و فناوری اطلاعات موظف است با هماهنگی مراجع قضایی و شوراهای حل‌اختلاف و سایر مراجع ذیربط امکانات لازم را برای ارائه خدمات الکترونیکی حداکثر تا پایان سـال جاری فراهم آورد.

زمان‌بنـدی، نوع دعاوی و حوزه‌های قضایی که خدمـات قضایی آن از طریق سامـانه‌های الکترونیکی انجام می‌شـود، به مـوجب دستورالعملی است که توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات تهیه و به تصویب رییس قوه قضاییه می‌رسد.

همچنین بر اساس ماده 10 آیین نامه خدمات الکترونیکی قضایی، از تاریخ تصویب این آیین‌نامه، ضابطان دادگستری، کارشناسان رسمی، وکلای دادگستری، سازمان‌های پزشـکی قانونی و زندان‌ها و سایر اشخاص و نهادهای مرتبط با دادرسی، مکلفند نتیجه اقدامات و گزارش‌ها و اجرای دستورات قضایی را پس از ثبت‌نام و اخذ کد رهگیری از طریق سامانه خدمات قضایی به طریق الکترونیک ارسال کنند.

در ماده یازدهم نیز آمده است: ضابطان دادگستری مکلفند در جرایم مشهود و امور فوری پس از انجام اقدامات اولیه و ضروری و تشکیل پرونده مقدماتی به صورت غیرالکترونیکی، متعاقباً نسبت به ثبت پرونده و انعکاس نتیجه اقدامات در درگاه خدمات قضایی قوه قضاییه و ارسال الکترونیکی آن به مقام قضایی ذی‌صلاح و پیگیری و انجام دستورات مقام قضایی از طریق سامانه اقدام کنند.

طبق ماده دوازدهم آیین نامه یاد شده در امور کیفری در صورتی که اقدام اولیه به صورت الکترونیکی ممکن نباشد، پس از تقدیم شکایت به صورت غیرالکترونیکی به ضابطان یا مقامات قضایی و انجام اقدامات فوری، پیگیری پرونده و تقدیم لوایح دفاعی و اسناد و مدارک استنادی طرفین و وکلای آنها به طریق الکترونیک ادامه خواهد یافت.

همچنین بر اساس ماده 13 این آیین نامه روسای واحدهای ذیربط، مسئول اجرای مفاد این آیین‌نامه در حوزه تحت مدیریت خود هستند و مرکز آمار و فناوری اطلاعات، متولی تامین امنیت و سطوح دسترسی به سامانه و ایجاد تمهیدات لازم جهت اجرای این آیین‌نامه و نظارت بر حُسن اجرای آن و ارائه گزارش مستمر از میزان پیشرفت امور به رئیس قوه قضاییه است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.