×

ارجاع بیش از 104 هزار پرونده نزاع به مراکز پزشکی قانونی

ارجاع بیش از 104 هزار پرونده نزاع به مراکز پزشکی قانونی

در دو ماهه نخست سال جاری 104 هزار و 200 نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند این رقم در مقایسه به مدت مشابه سال قبل که تعداد مراجعین نزاع 103 هزار و 767 نفر بود، چهار دهم درصد بیشتر شده است

ارجاع-بیش-از-104-هزار-پرونده-نزاع-به-مراکز-پزشکی-قانونی

در دو ماهه نخست سال جاری 104 هزار و 200 نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) مراجعه کردند. این رقم در مقایسه به مدت مشابه سال قبل که تعداد مراجعین نزاع 103 هزار و 767 نفر بود، چهار دهم درصد بیشتر شده است.

لایحه دفاعی نزاع و درگیری - نگاهی به تبعات کیفری جرم نزاع - نزاع رکورددار مراجعات مردم است - آنچه مراجعان نزاع باید درباره پزشکی قانونی بدانند - راهکارهای کاهش نزاع در جامعه - ناتوانی در گفت و گو منشاء نزاع و درگیری در جامعه 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در دو ماهه نخست امسال از کل مراجعین نزاع 72 هزار و 515 نفر مرد و 31 هزار و 685 نفر زن بودند.

در این مدت استان های تهران با 17 هزار و 989، خراسان رضوی با هشت هزار و 338 و اصفهان با هفت هزار و 276 بیشترین و استان های خراسان جنوبی با 546، ایلام با 758 و سمنان با 884 کمترین آمار مراجعین نزاع را داشته‌اند.

وجود پرونده های نزاع با موضوع علم کشی - طول درمان در پزشکی قانونی تعیین نمی شود - برق گرفتگی شهری از دیدگاه پزشکی قانونی - جنون در پزشکی قانونی 

یادآور می شود آمار مراجعین نزاع در سال گذشته 607 هزار و 349 نفر بوده که در مقایسه با سال قبل از آن 1.6 درصد کاهش یافت.


بر اساس آمارهای موجود در سازمان پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) کشور به طور معمول آمار مراجعین نزاع در فصل تابستان بیش از سایر فصل‌های سال است به نحوی که در سه سال اخیر همواره تیر ماه بیشترین آمار نزاع را داشته است. آمار مراجعین نزاع در تیر ماه سال 1390، 63 هزار و 308 نفر، در سال 1391، 63 هزار و 548 و در سال 1392، 65 هزار و 168 نفر بوده است.

همچنین در ده سال گذشته به طور متوسط هر سال 598 هزار و 374 پرونده نزاع به پزشکی قانونی ارجاع شده است که سال 1389 با 631 هزار و 381 نفر بالاترین و سال 1386 با 547 هزار و 621 نفر کمترین میزان مراجعه را داشته است.

مراجعین نزاع در هنگام مراجعه به پزشکی قانونی باید به خاطر داشته باشند که:

1- ظاهر خون آلود تأثیری در صدور نظریه کارشناسی توسط پزشکی قانونی ندارد، آنچه مبنای صدور نظریه کارشناسی در خصوص جراحات است، نوع جراحت و عمق آن است. لذا معاینه دقیق ‌تر ضایعات نیازمند تمیز بودن موضع و بررسی دقیق آن توسط کارشناسان پزشکی قانونی است.

2- همچنین باید افزود که دیگر چیزی به نام طول درمان در پزشکی قانونی تعیین نمی‌شود و این هم یکی دیگر از باورهای نادرست به یادگار مانده از گذشته است.

3- برای صدور نظریه کارشناسی در خصوص صدمات ناشی از نزاع توسط سازمان پزشکی قانونی ارائه معرفی نامه از مراجع قضایی و یا کلانتری الزامی است.

آئین نامه تعرفه های خدمات خاص پزشکی قانونی - پزشکان تمایلی به خدمت درپزشکی قانونی ندارند

4- در مواردی برای بررسی دقیق تر جراحات و یا عوارض صدمات نیازمند اخذ مشاوره و یا تصویربرداری و یا سایر اقدامات پاراکلینیک هستیم. این امر برای حفظ حقوق مراجعین و اظهار نظر دقیق در خصوص صدمات است، لذا صبر و شکیبایی بیشتر مراجعین را می طلبد.

5- در صورت وجود جراحات و صدمات عمده و تهدید کننده، فرد می تواند پس از انجام اقدامات درمانی به پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) مراجعه کنند. سوابق اقدامات انجام شده از سوی پزشکی قانونی از مرجع درمان کننده اخذ خواهد شد تا حقی از فردی ضایع نشود.

6- صدمات ایجاد شده در نزاع (شامل آثار ضرب و جرح) یا مشمول دیه است یا ارش. در دیه "که مقدار مالِ معینی است و در شرع مقدس به سبب جنایات غیرعمدی بر نَفس، عضو یا منفعت یا جنایات عمدی در مواردی که به هر جهت قصاص ندارد، مقرر شده‌ است. اَرش نیز "دیه غیر مقدر است و میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و کیفیت جنایت و تآثیر آن بر سلامت مجنی علیه و میزان خسارت وارده با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس میزان آن را تعیین می کند." لذا در مواردی که برای صدمه وارده دیه مقدر وجود نداشته باشد کارشناس پزشکی قانونی بر اساس نوع جراحت و کیفیت آن و تأثیر بر سلامت مُجنی علیه و ایجاد یا عدم ایجاد نقص عضوی و تأثیر در کارایی عضو یا اندام اقدام به تعیین ارش می کنند که میزان ارش نسبت به دیه کامل انسان تعیین می شود.

منبع : سازمان نظام پزشکی قانونی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.