×

هشدار رییس سازمان جنگل ها نسبت به تشدید بحران زمین خواری

هشدار رییس سازمان جنگل ها نسبت به تشدید بحران زمین خواری

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت بودجه‌ای برای مقابله با زمین‌خواران در نظر گرفته نشده و با توجه به این‌که به ازای هر 70 هزار هکتار منابع طبیعی فقط یک نیروی حفاظتی وجود دارد که اگر این تعداد افزایش نیابد این بحران شدید‌تر می‌شود

هشدار-رییس-سازمان-جنگل-ها-نسبت-به-تشدید-بحران-زمین-خواری

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: بودجه‌ای برای مقابله با زمین‌خواران در نظر گرفته نشده و با توجه به این‌که به ازای هر 70 هزار هکتار منابع طبیعی فقط یک نیروی حفاظتی وجود دارد که اگر این تعداد افزایش نیابد این بحران شدید‌تر می‌شود.

ضعف مدیریت یا کمبود اعتبار؟ - عدم جدی در برخورد با زمین خواران و متصرفان اراضی - ضرورت رفع خلأهای قانونی مقابله با زمین خواری - سنددار کردن تمامی عرصه ها زمین خواری را به شدت کاهش می دهد 

خداکرم جلالی - رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری - امروز (شنبه) در نشست خبری اظهار کرد: به دنبال ساماندهی به‌ روز و دقیق به منظور اطلاع‌رسانی زمین‌خواری (مقالات مرتبط زمین خواری - سوالات مرتبط زمین خواری ) در مناطق کشور هستیم و امیدواریم بتوانیم این کار را با سازمان قضایی کشور نهایی کنیم.

جلالی گفت: 1767 فقره خلع ید در وسعتی به مساحت 3961 هکتار، رفع تصرف از منابع به مساحت 52 هزار و 867 هکتار در پنج ماهه‌ اول امسال داشته‌ایم.

زمین خواری از نحوه تعرض تا مجازات های قانونی - ثبت حدود مالکیت ها رویکرداصلی سازمان ثبت اسناد کشوراست 

سالانه بیش از یک میلیون مترمکعب چوب وارد کشور می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی زراعت چوب را یکی‌ دیگر از موضوعات مهم سازمان جنگل ها عنوان و اظهار کرد: با توجه به این‌که سالانه باید 30 هزار هکتار توسعه زراعت چوب داشته باشیم، توجه به این امر بسیار مهم است چرا که در حال حاضر تنها 270 هزار هکتار زراعت چوب داریم.

رییس سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری ادامه داد: سالانه بیش از یک میلیون مترمکعب چوب وارد کشور می‌شود و از آنجاکه بازار چوب روال خوبی را در پیش گرفته است، امیدواریم بتوانیم با توسعه زراعت چوب نیاز به واردات را کاهش دهیم.

جلالی با بیان این‌که سال گذشته 278 هزار هکتار عملیات آبخیزداری صورت گرفت، گفت: این مساله در حالی است که ایران توان آبخیزداری بین دو تا سه میلیون هکتار را دارد.

وی با بیان این‌که تاکنون بیش از 150 نفر تقاضای افزایش اعتبارات آبخیزداری را داشته‌اند، اظهار کرد: دولت نگاه خوبی به این موضوع دارد و امیدواریم اوضاع در این امر بهتر شود.

جلالی یکی از‌ راه‌های نجات دشت‌های کشور را عملیات آبخیزداری عنوان کرد و گفت: این مساله گواه اهمیت این عملیات است به همین دلیل انتظار می‌رود به این حوزه توجه بیشتری شود.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان این‌که در حال حاضر 32.5 میلیارد بیابان در کشور داریم که هفت میلیون هکتار آن جزو کانون‌های بحران‌زاست، گفت: باید اقداماتی در راستای مقابله با این بحران صورت بگیرد.

وی با بیان این‌که بیابان‌زدایی یکی از مهم‌ترین سیاست‌های سازمان است، اظهار کرد: با توجه به این‌که بیش از هفت میلیون هکتار عملیات بیابان‌زایی داشته‌ایم اما اولویت اصلی 1.5 میلیون هکتار در قسمت مشخصی از کشور است.

به گفته وی در حال حاضر 135 میلیون هکتار منابع طبیعی با حدود 14.3 هکتار جنگل، 84.5 میلیون هکتار مرتع و 32.5 هکتار بیابان در کشور وجود دارد.

سند دار کردن اراضی دولتی به منظور کاهش زمین خواری - زمین خواری همچنان دغدغه اصلی دستگاه قضایی کشور است 

افزایش 18 درصدی سطح آتش سوزی جنگل ها

وی با بیان اینکه تعداد آتش‌سوزی‌ در جنگل‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد کاهش و سطح آن 18 درصد افزایش یافته است، گفت: ایران از نظر تجهیزات اطفای حریق بسیار ضعیف است؛ به‌طوری که اکثر تجهیزات به صورت سنتی و بلا استفاده است.

جلالی با بیان این‌که در این راستا باید به دنبال دانش روز باشیم و از امکانات بهتری استفاده کنیم، اظهار کرد: 400 خودروی کمکی مجهز به تجهیزات اطفای حریق در نظر گرفته شده که تاکنون 90 دستگاه قابل استفاده است و امیدواریم تا پایان امسال تمام این خودروها را در شهرستان‌ها فعال کنیم.

رییس سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری با بیان این‌که امسال 1900 هکتار سوختگی در جنگل‌ها داشته‌ایم، گفت: از این مقدار 14 هزار و 600 مراتع آتش گرفته که در مجموع در سطح 7000 هکتار از مراتع آسیب دیده‌اند.

وی با بیان این‌که در طول 30 سال گذشته هر سال 15 هزار هکتار جنگل‌ها از آتش‌سوزی آسیب‌ دیده است، افزود: اگر اقدامات لازم همچون تجهیز نیروهای حفاظتی و ماشین‌آلات صورت بگیرد این خسارت تا 20 درصد کاهش پیدا می‌کند.

جلالی گفت: امسال 370 میلیارد تومان برای تجهیز اطفاء حریق در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بازنگری قانون را یکی از برنامه‌های سازمان جنگل‌ها عنوان کرد و افزود: از همان ابتدای وضع قانون نواقص و نارسایی‌هایی وجود داشت که اجازه نمی‌داد منابع طبیعی جایگاه واقعی خود را نمایان کند.

جلالی گفت: برای برخی دیگر از موضوعات مهم همچون احیای جنگل‌های زاگرس، توسعه گیاهان دارویی، جنگل‌داری دامنه‌های جنوبی البرز، جنگل‌کاری اطراف جاده‌ها و ایجاد پارک‌های جنگلی مجریان طرح در نظر گرفته‌ایم.

وی یکی‌دیگر از رویکرد‌های سازمان را تغییر در بهره‌برداری جنگل‌های شمال عنوان و اظهار کرد: اواخر دی‌ماه مصوبه‌ای مبنی بر مدیریت برداشت از جنگل‌ها تصویب شد مبنی بر این‌که برداشت تنها باید از درخت‌های آسیب‌دیده و شکسته باشد.

مشکل برخورد با زمین خواری عدم نظارت است نه خلأ قانونی 

نیاز به بیش از 1050 میلیارد تومان برای بهبود خشکیدگی جنگل‌های بلوط

وی گفت: بیش از 1050 میلیارد تومان اعتبار برای بهبود وضعیت خشکیدگی جنگل‌های بلوط نیاز است که در سال جاری حدود 70 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که 25 میلیون آن از محل ستاد مدیریت تخصیص پیدا کرده است.

جلالی با بیان این‌که از ابتدای فروردین‌ماه تاکنون گزارشی از توسعه خشکسالی درختان بلوط در کل زاگرس نداشته‌ایم، گفت: دلیل این امر اقدامات سازمان در سال گذشته و چند سرمای زیر صفر درجه بوده که موجب کنترل بیماری‌ها شد.

وی با اشاره به آتش‌سوزی منطقه گلستان گفت: بیش از 90 هزار هکتار از جنگل‌های گلستان که تحت عنوان پارک ملی است تحت مدیریت سازمان محیط زیست اداره می‌شود.

رییس سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری ادامه داد: در خصوص آتش‌سوزی این منطقه تنها می‌توان گفت که این اقدام کاملا ضد انسانی و ضد ملی است.

جلالی با بیان این‌که تعدادی از افراد به دلیل شکایت یا ... اقدام به آتش‌سوزی جنگل‌ها می‌کنند، گفت: تاکنون حدود 20 نفر از افراد دستگیر شده‌اند و اقدامات لازم برای مقابله با آنها صورت گرفته است.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.