×

نحوه انتخاب شهرداران تغییر می کند

نحوه انتخاب شهرداران تغییر می کند

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور از تقدیم لایحه مدیریت شهری به دولت خبر داد و گفت یکی از مهم ترین بندهای این لایحه، نحوه انتخاب شهرداران است که طبق آن باید در شهرهای بالای 200 هزار نفر ، شهرداران توسط مردم انتخاب شوند

نحوه-انتخاب-شهرداران-تغییر-می-کند وکیل 

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور از تقدیم لایحه مدیریت شهری به دولت خبر داد و گفت: یکی از مهم ترین بندهای این لایحه، نحوه انتخاب شهرداران است که طبق آن باید در شهرهای بالای 200 هزار نفر ، شهرداران توسط مردم انتخاب شوند.

مسئولیت مدنی شهرداری - تخلفات شهرداری و حقوق مردم -  تغییر کاربری املاک به تجاری ، در صدر جرایم حقوقی شهرداری 

به گزارش ایرنا ، هوشنگ خندان دل روز سه شنبه در نشست خبری اظهار داشت: از دیرباز موضوعات متعددی در خصوص شهرداری‌ ها بصورت قانون مدنظر بود و برخی از آنها که بسیار اهمیت داشت، بنا به دلایلی به تاخیر افتاد اما با استقرار دولت تدبیر و امید و همت کارشناسان تلاش شده است آن دسته از تکالیفی که بسیار اهمیت دارد، مورد لحاظ قرار گیرد.

وی ادامه داد: از زمان برنامه دوم توسعه، موضوع مدیریت شهری مورد علاقه و تاکید مجامع کارشناسان و قانونگذاران بوده و اکنون اهمیت توجه به این موضوع برای بهبود رضایتمندی شهروندان و ارائه خدمات بهتر ضرورت دارد.

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با یادآوری تلاش هایی که درباره موضوع توجه به مدیریت شهری شده است، گفت: هیچ یک از تلاش هایی که در گذشته انجام پذیرفته، منجر به تدوین یک بسته قابل توجه و مورد نظر برای ارائه به مجامع ذیربط و قانونی نشده است اما خوشبختانه در طی ماه های پایانی سال گذشته و روزهای آغازین سال جاری موفق شدیم با مشورت کارشناسان زبده لایحه ای در زمینه مدیریت شهری را تدوین کنیم.

مرجع رسیدگی به اعتراض شهروندان به عوارض شهرداری - دادخواست دیوان عدالت اداری در رابطه با امور شهرداری 

خندان دل اضافه کرد: لایحه مدیریت شهری از طرف وزارت کشور تقدیم دولت شده که پس از بررسی در مجامع کارشناسی قوه مجریه به مجلس تقدیم می شود.

وی به برخی از نکات این لایحه اشاره کرد و گفت: اصلی ترین ویژگی این لایحه نحوه انتخاب شهرداران است؛ در متن لایحه پیش بینی شده در شهرهای 200 هزار نفری و بالاتر از آن مردم، شهرداران را انتخاب کنند.

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اظهار داشت: در حال حاضر انتخاب شهرداران دو مرحله ای است یعنی بعد از انتخاب اعضای شورای شهر، آنها برای انتخاب شهردار اقدام می کنند اما بنا بر این لایحه که اگر بعد از تایید کارشناسان و ارائه به مجلس عملیاتی شود، در شهرهای بالای 200 هزار نفر مردم شهردار را انتخاب می کنند.

خندان دل اضافه کرد: در این لایحه پیش بینی شده است در شهرهای بالای 200 هزار نفر همزمان با انتخاب شورای شهر، مردم رای خود را برای انتخاب شهردار نیز به صندوق بیندازند.

وی به دیگر بندهای این لایحه اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات شهرداری ها، ریشه در مسایل مالی دارد که بهترین راه آن و رفع برخی مشکلات تاسیس صندوق مالی است که نام آن صندوق توسعه ای شهری است که باید برای تامین مالی شهرداری ها به وجود آید.

اصلاحات شهرداری 

وی اضافه کرد: تشکیل صندوق توسعه شهری می تواند مشکلات شهرهای متوسط و کوچک را رفع کند که این موضوع نیز در لایحه پیش بینی شده است.

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور یکی دیگر از بندهای لایحه مدیریت شهری را تشکیل پلیس شهر دانست و گفت: پلیس شهر می تواند تابع مقررات نیروی انتظامی و با همکاری آن پدید آید و برای کنترل مقرراتی که بی توجهی به زندگی مردم می شود، فعالیت کند.

خندان دل اضافه کرد: پلیس شهر می تواند در زمینه هایی همچون ساخت و ساز غیرمجاز، سد معبر و توجه به زندگی شهری مردم فعالیت کند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.