×

فرصت یابی دکتر مصدق

فرصت یابی دکتر مصدق

فرصت یابی دکتر مصدق

فرصت-یابی-دکتر-مصدق وکیل 

می گویند زمانی که قرار بود دادگاه لاهه برای رسیدگی به دعاوی انگلیس در ماجرای ملی شدن صنعت نفت تشکیل شود ، دکتر مصدق با هیأت همراه زودتر از موقع به محل رفت . درحالی که پیشاپیش جای نشستن همه شرکت کنندگان تعیین شده بود ، دکتر مصدق رفت و به نمایندگی هیأت ایران روی صندلی نماینده انگلستان نشست.
قبل از شروع جلسه ، یکی دو بار به دکتر مصدق گفتند که اینجا برای نماینده هیأت انگلیسی در نظر گرفته شده و جای شما آنجاست ، اما پیرمرد توجهی نکرد و روی همان صندلی نشست.

جلسه داشت شروع می شد و نماینده هیأت انگلیس روبروی دکتر مصدق منتظر ایستاده بود تا بلکه بلند شود و روی صندلی خویش بنشیند ، اما پیرمرد اصلا" نگاهش هم نمی کرد.
جلسه شروع شد و قاضی رسیدگی کننده به مصدق روکرد و گفت که شما جای نماینده انگلستان نشسته اید ، جای شما آنجاست.
کم کم ماجرا داشت پیچیده می شد و بیخ پیدا می کرد که مصدق بالاخره به صدا درآمد و گفت:
شما فکر می کنید نمی دانیم صندلی ما کجاست و صندلی نماینده هیأت انگلیس کدام است ؟

نه جناب رییس ، خوب می دانیم جایمان کدام است..
اما علت اینکه چنددقیقه ای روی صندلی دوستان نشستم به خاطر این بود تا دوستان بدانند برجای دیگران نشستن یعنی چه ؟
او اضافه کرد که سال های سال است دولت انگلستان در سرزمین ما خیمه زده و کم کم یادشان رفته که جایشان اینجا نیست و ایران سرزمین آبا و اجدادی ماست نه سرزمین آنان...
سکوتی عمیق فضای دادگاه را احاطه کرده بود و دکتر مصدق بعداز پایان سخنانش کمی سکوت کرد و آرام بلند شد و به روی صندلی خویش قرار گرفت.
با همین ابتکار و حرکت عجیب بود که تا انتهای نشست ، فضای جلسه تحت تأثیر مستقیم این رفتار پیرمرد قرار گرفته بود و در نهایت نیز انگلستان محکوم شد.
نتیجه : امروزه ما چقدر از این فرصت ها استفاده می کنیم. باید همیشه از فرصت ها استفاده نیکو کرد . حضرت امیر المؤمنین علی ( ع ) می فرماید ، فرصت ها مانند ابر بهاری در گذر هستند پس فرصت های خیر را غنیمت بشمارید و از آنها استفاده کنید

منبع:

http://www.smtc.ac.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=485

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.