×

هیچ کس به صرف داشتن پرونده برای کاندیداتوری در انتخابات ها رد صلاحیت نمی شود

هیچ کس به صرف داشتن پرونده برای کاندیداتوری در انتخابات ها رد صلاحیت نمی شود

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که هیچ کس به صرف داشتن پرونده حقوقی یا کیفری و بدون محکومیت توسط دادگاه برای کاندیداتوری در انتخابات‌ها توسط شورای نگهبان رد صلاحیت نمی‌شود

هیچ-کس-به-صرف-داشتن-پرونده-برای-کاندیداتوری-در-انتخابات-ها-رد-صلاحیت-نمی-شود وکیل 

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که هیچ کس به صرف داشتن پرونده حقوقی یا کیفری و بدون محکومیت توسط دادگاه برای کاندیداتوری در انتخابات‌ها توسط شورای نگهبان رد صلاحیت نمی‌شود.

شورای نگهبان و نظارت بر انتخابات و همه پرسی - جایگاه شورای نگهبان در قانون اساسی -  متن قانون مجازات اسلامی با نظریه شورای نگهبان 

میرهادی قره سید رومیانی  در پاسخ به این سوال که آیا افراد با داشتن پرونده حقوقی و قضایی می‌توانند در انتخاباتی کاندیدا شده و تایید صلاحیت شوند؟ با اشاره به قانون انتخابات، گفت: شورای نگهبان بر اساس قوانین موجود شیوه‌های رفتاری خود را تنظیم کرده و بر آن اساس عمل می‌کند.

وی ادامه داد: طبق قانون داشتن پرونده یا متهم بودن در پرونده‌های کیفری و حقوقی دلیلی بر رد یا عدم صلاحیت هیچ کس نیست و مواردی که قانون بر عدم صلاحیت تاکید می‌کند محکومیت قطعی است و قبل از محکومیت وجود یک پرونده یا پروسه دادرسی لزوما موجب عدم تایید یا ردصلاحیت افراد نخواهد بود.

شورای نگهبان 120 تغییر از قانون اساسی انجام داده است - جایگاه شورای نگهبان در قانون اساسی 

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین در خصوص اینکه اگر افراد پس از کسب رای از مردم محکوم شوند، تصریح کرد: هر فرد در هر قوه‌ای ممکن است روزی صلاحیت خود را از دست بدهد و اگر فردی به عنوان نماینده مردم در یک پست رای بیاورد و بعد از آن دارای محکومیت کیفری شود، بر اساس قانون با او رفتار شده و ممکن است بر حسب نوع محکومیت، صلاحیت خود را در پستی از دست بدهد و این بسته به میزان محکومیت او دارد.

قره سید رومیانی در ادامه در خصوص ضرورت رسیدگی سریع‌تر به پرونده‌های شخصیت‌های سیاسی، گفت: دو نگاه به این موضوع وجود دارد؛ اول اینکه همه افراد در برابر قانون یکسان هستند و ضرورتی ندارد پرونده برخی افراد با سرعت بیشتری رسیدگی شود و قانون روند بررسی را برای همه مشخص کرده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در قانون آیین دادرسی کیفری و آیین دادرسی مدنی هیچ پارامتری وجود ندارد که پرونده‌ها بر اساس شخصیت افراد تغییر روند رسیدگی داشته باشند مگر در مواردی که قانون آنها را تشخیص داده و تعیین کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: از طرفی باز کردن پرونده‌های برخی افراد با توجه به شهرت و مسئولیت آنها در جامعه تبعاتی ایجاد می‌کند که عدم رسیدگی به آنها یا کندی در بررسی آن ممکن است نوعی تنش در جامعه ایجاد کند که این پرونده‌ها با مدیریت قضایی می‌تواند در زمان مناسب مورد بررسی قرار گیرد.

متن قانون مجازات اسلامی با نظریه شورای نگهبان - شورای نگهبان و نظارت بر انتخابات و همه پرسی 

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پایان تاکید کرد: رییس قوه قضاییه این اختیار را از لحاظ قانونی دارد که دستور بدهد پرونده‌ای را به صورت فوق‌العاده با شیوه‌های دادرسی مورد بررسی قرار دهند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.