×

رییس مرکز مشاوران قوه قضاییه لایحه وکالت تشکیلاتی است و کاری به استقلال وکلا ندارد

رییس مرکز مشاوران قوه قضاییه لایحه وکالت تشکیلاتی است و کاری به استقلال وکلا ندارد

رییس مرکز مشاوران قوه قضاییه لایحه وکالت تشکیلاتی است و کاری به استقلال وکلا ندارد

رییس-مرکز-مشاوران-قوه-قضاییه-لایحه-وکالت-تشکیلاتی-است-و-کاری-به-استقلال-وکلا-ندارد

آسیب‌ شناسی لایحه جامع وکالت رسمی

رییس مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه معتقد است که «لایحه جامع وکالت رسمی» یک لایحه جامع و کاملی است که بیشتر لایحه‌ای تشکیلاتی است و کاری به استقلال وکلا ندارد.

عبدالرضا مومنی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با رد انتقاداتی که به لایحه جامع وکالت صورت می‌‌گیرد، ادامه داد: این لایحه‌ای است که نظام ما از جامعه وکلا انتظار دارد. به عنوان مثال اگر یک نفر از یک وکیل انتقادی داشته باشد، معمولا این انتقاد به قوه قضاییه یا نظام برمی‌گردد لذا وکیل تحت اشراف این قوا است و برای این کار لازم است که قوه قضاییه نظارت کافی بر وکلا داشته باشد تا بتواند جامعه وکلا را انسجام دهد.

وی با بیان اینکه با تصویب «لایحه جامع وکالت رسمی» موافق هستم، تصریح کرد: «لایحه جامع وکالت رسمی»،‌ لایحه‌‌ای است که مورد نظر قوه قضاییه است و ما هم به عنوان مجموعه‌ای از قوه قضاییه حامی این لایحه هستیم.

رییس مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه درباره ادغام مرکز امور مشاوران قوه قضاییه با کانون‌های وکلا نیز گفت:‌ این لایحه این موضوع را کاملا مشخص کرده است که ادغام این دو مجموعه به چه شکلی صورت گیرد و نهایتا چه مجموعه‌ای ایجاد خواهد شد لذا با تصویب این لایحه، یک مجموعه ثالثی تشکیل خواهد شد که ادغامی از دو مجموعه فعلی است.

مومنی درباره اینکه «استقلال وکلا» در لایحه جامع وکالت رسمی به چه صورت تعریف شده است، اظهارکرد: استقلال وکلا به جای خود باقی است و این لایحه بیشتر در مورد تشکیلات وکلا است. مرکز امور مشاوران قوه قضاییه که خود نیز وابسته به قوه قضاییه است در ماهیت استقلال وکلا هیچ زمان دخالتی نکرده و فقط همان کاری که برای آموزش یک وکیل باید انجام شود را برعهده داشته است.

وی ادامه داد: منظور از نظارت قوه قضاییه بر وکلا که در لایحه جامع وکالت آمده این است که نظارت بر تشکیلات وکلا، عملکرد درست وکلا و نظارت بر انطباق عمل وکلا با مقررات و قوانین و برای تایید صحت این موارد می باشد نه برای دخالت در امور وکلا.

رییس مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه درباره اساسی‌ترین اشکالات «لایحه جامع وکالت رسمی» نیز گفت: این لایحه ایرادی ندارد ولی شاید کانون‌های وکلا نسبت به این لایحه ایراداتی داشته باشند و با سلیقه آنها متفاوت باشد چرا که آنها معتقد هستند که تشکیلات باید در اختیار خود وکلا باشد و نظارتی نیز نباید در امور آنها صورت گیرد. ولی این اعتقاد ما نیست و اعتقاد قوه قضاییه این است که نظارت صحیح و درستی از سوی دستگاه قضایی بر امور وکلا وجود داشته باشد.

مومنی در پایان هم‌چنین درباره واژه «سازمان» که در لایحه جامع وکالت رسمی به جای کانون‌های وکلا آمده است، اظهار کرد:‌ این موضوع مساله خاصی را ایجاد نمی‌کند چرا که سازمان یک کلمه‌ای است که نشان دهنده یک مجموعه یا تشکیلاتی است که عده‌ای دور هم جمع شده‌اند و کاری را انجام می‌دهند لذا بنده تفاوت خاصی را در اینکه نام سازمان به کار برده شود، نمی‌بینم.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.