×

جمع آوری خرده فروشان مواد مخدر رگ حیاتی چرخه اعتیاد را قطع می کند

جمع آوری خرده فروشان مواد مخدر رگ حیاتی چرخه اعتیاد را قطع می کند

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه 80 درصد خرده ‌فروشان مواد مخدر، مصرف کننده هم هستند که این خرده‌فروشان می‌بایست جمع‌ شوند گفت در اینصورت رگ حیاتی چرخه اعتیاد قطع می‌شود و به بیان دیگر ارتباط معتاد با قاچاقچی قطع خواهد شد

جمع-آوری-خرده-فروشان-مواد-مخدر-رگ-حیاتی-چرخه-اعتیاد-را-قطع-می-کند

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر( مقالات مرتبط با مواد مخدر - سوالات مرتبط با مواد مخدر )  با بیان اینکه 80 درصد خرده ‌فروشان مواد مخدر، مصرف کننده هم هستند که این خرده‌فروشان می‌بایست جمع‌ شوند گفت: در اینصورت رگ حیاتی چرخه اعتیاد ( مقالات مرتبط با اعتیاد - سوالات مرتبط با اعتیاد ) قطع می‌شود و به بیان دیگر ارتباط معتاد با قاچاقچی قطع خواهد شد

نحوه اعمال تخفیف در پرونده های مواد مخدر - خلأهای قانونی مواد مخدر و روانگردان برطرف می شود - بایسته های قانونی بازار داغ مواد مخدر - ابعاد حقوقی مقابله با اعتیاد

دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی در سی و یکمین کمیته مقابله با عرضه ستاد که در محل وزارت کشور برگزار شد گفت: اقدامات انجام شده در حوزه مبارزه با مواد مخدر خوب است اما مردم و افکار عمومی، توقع دارند اقدامات موثرتری را در این زمینه شاهد باشند؛ چرا که مردم قدرت و توانایی دولت را در شرایط بحرانی دیده‌اند.

وی افزود: طبق آمار رسمی قوه قضاییه، علت 36 درصد سرقت‌ها اعتیاد است، طلاق، همسرآزاری و کودک‌آزاری و خشونت از دیگر پیامدهای ویران‌کننده اعتیاد در جامعه است، به راستی که مواد مخدر ام‌المصائب جرائم در کشور است.

دبیرکل ستاد بیان داشت: در این جلسه دو بحث مهم مورد تاکید قرار گرفته، یکی بررسی راهکارهای برخورد با خرده‌فروشان و دیگری معتادان متجاهر، با تلاش دستگاه‌های مقابله‌کننده تاکنون ضربات محکمی به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان وارد شده، شبکه‌های توزیع مواد مخدر( مقالات مرتبط با مواد مخدر - سوالات مرتبط با مواد مخدر ) زیادی شناسایی و منهدم شده اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم. لذا باید به این مسئله دینی و انسانی نگاه کنیم و تمام توانایی خود را در راه این مبارزه در طبق اخلاص بگذاریم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل ما کمبود مکان برای نگهداری معتادان متجاهر است، افزود: ما ظرفیت‌های خوبی همچون مراکز درمان و کاهش آسیب و اردوگاه‌های محکومین مواد مخدر داریم، مثلا کمپ فشافویه ظرفیت 10 هزار نفر را دارد که در صورت راه‌اندازی آن بخشی از مشکل کمبود مکان حل می‌شود.

وی در ادامه جمع‌آوری معتادان متجاهر را وظیفه نیروی انتظامی دانست و گفت: امیدواریم با توجه به تعهد به عمل آمده مبنی بر راه‌اندازی 4 مرکز نگهداری و بازپروری معتادان در 4 نقطه تهران و با ظرفیت هر کدام 1500 نفر از سوی شهرداری تهران بخش اعظمی از مشکل کمبود جا برای این دسته از معتادان حل شود.

وزیر کشور افزود: 80 درصد خرده ‌فروشان مواد مخدر(مقالات مرتبط با مواد مخدر - سوالات مرتبط با مواد مخدر ) ، مصرف کننده هم هستند که این خرده‌فروشان می‌بایست جمع‌ شوند در اینصورت رگ حیاتی چرخه اعتیاد قطع می‌شود و به بیان دیگر ارتباط معتاد با قاچاقچی قطع خواهد شد.

رحمانی‌فضلی در پایان گفت: رقم یک میلیون و 325 هزار نفری معتادان با احتساب بعد خانوار، رقم قابل توجهی برای کشور است که حتی ممکن است مشکلات بیشتری هم ایجاد کند، در این حوزه همه دستگاه‌ها از جمله صدا و سیما، قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی و... در بخش ماموریتی خود تلاش لازم را به عمل می‌آورند لیکن باید باز هم تلاش بیشتری شود تا به نتیجه مطلوب رسید.

همه کشور باید در مبارزه با مواد مخدر احساس مسئولیت کنند

همچنین حجت‌الاسلام رئیسی دادستان کل کشور با بیان اینکه مجموع اقداماتی که در کل کشور در حوزه مبارزه با مواد مخدر شده باید منجر به کاهش تهدید مواد مخدر شود، گفت: به نظر می‌رسد تنها بخشی از کشور در این مبارزه احساس مسولیت و ماموریت می‌کنند نه همه آن. اگر همه کشور احساس مسوولیت کنند موفق خواهیم شد.

وی افزود: اسناد بالادستی و سیاست‌های حوزه مبارزه با مواد مخدر(مقالات مرتبط با مواد مخدر - سوالات مرتبط با مواد مخدر ) کاملا روشن است، لذا باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کرد، توانمندی‌های ما در نیروهای مختلف می‌تواند حجم بسیاری از این تهدید را کاهش دهد.

قول مساعد شهردار برای ساخت 4 مرکز نگهداری و بازپروری معتادان در تهران

همچنین محمدباقر قالیباف شهردار تهران در این جلسه با بیان اینکه بیشترین تلاش باید برای پیشگیری از اعتیاد قشر سالم جامعه باشد تا فرد سالم دیگری به دایره اعتیاد( مقالات مرتبط با اعتیاد - سوالات مرتبط با اعتیاد ) وارد نشود، قول مساعد داد ظرف 6 ماه آینده نسبت راه‌اندازی 4 مرکز نگهداری و بازپروری معتادان در 4 نقطه تهران با ظرفیت هر کدام 1500 نفر و در مجموع ( 6 هزار نفر ) اقدام کند.

کمبود مکان برای نگهداری معتادان متجاهر از مشکلات ناجا است

همچنین در این جلسه سردار حسین اشتری جانشین فرمانده ناجا گفت: پلیس به دنبال آن است تا توان خود را معطوف به برخورد با شبکه‌ها و باندهای قاچاق کند و از ورود مواد مخدر(مقالات مرتبط با مواد مخدر - سوالات مرتبط با مواد مخدر ) به کشور جلوگیری کند، در عین حال تمرکز پلیس برخورد با خرده‌فروشان نیز هست و در این بخش اقدامات خوبی انجام داده هر چند که تا نقطه مطلوب فاصله داریم لذا می‌طلبد تا تلاش بیشتری شود.

وی وجود معتادان رها شده در شهرها را نگران‌کننده توصیف کرد و افزود: پاتوق معتادان در زیر پل‌ها، بزرگراه‌ها و.. چهره زشتی به شهر داده و در عین حال آسیب‌های زیادی به جامعه وارد می‌کنند، همکاران ما در این بخش آمادگی دارند اما مشکل کمبود مکان دارند، 80 درصد مراحل ساخت 7 اردوگاه‌ مربوط به ماده 42 قانون مبارزه با مواد مخدر انجام شده که در صورت راه‌اندازی آنها، بخشی از این مشکل رفع می‌شود.

دستگیری روزانه 130 خرده فروش در تهران

همچنین سردار حسین ساجدی‌نیا رئیس پلیس پایتخت نیز گفت: تعداد معتادان متجاهر طی چند سال گذشته روند رو به رشدی داشته و از 5 هزار به بیش از 10 هزار رسیده است، از ابتدای سال نیز به طور میانگین، روزانه 130 نفر خرده فروش دستگیر شده‌اند که برای نگهداری آنان، مشکل کمبود مکان داریم.

وی وجود مراکزی همچون شفق با ظرفیت 500 نفر (در صورت رفع مشکل و راه‌اندازی مجدد آن) ، اخوان با ظرفیت 300 نفر و کمرد با ظرفیت 800 نفر و مراکز خصوصی و دولتی را از ظرفیت‌های مهم برای نگهداری و درمان معتادان در تهران خواند و گفت: پلیس هر زمان که کمپ‌ها اعلام کردند ظرفیت خالی دارند، افراد را شناسایی و به کمپ‌ها منتقل کرده است، به طور نمونه طی 6 ماه گذشته، 3500 نفر جمع‌آوری و به کمپ‌ها فرستاده شده‌اند.

ساجدی‌نیا در خصوص زنان معتاد متجاهر در تهران گفت: عدد این دسته از معتادان متجاهر قابل توجه نیست اما این موضوع به دلیل بزهکاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی که این افراد بوجود می‌آورند از اهمیت بسزایی برخوردار است که در این بخش نیز باید راهکاری در نظر گرفته شود.

پذیرش بیش از 12 هزار معتاد متجاهر در مراکز ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر طی شش ماهه سال‌جاری

بابک دین‌پرست معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز گفت: در طول 25 سال گذشته، موضوع مراکز درمان اعتیاد (کاردرمانی و حرفه‌آموزی و بازپروری) در 41 جلسه ستاد از کل 128 جلسه ستاد (33 درصد از کل جلسات) مطرح شده است.

وی افزود: طبق قانون معتادانی که فاقد گواهی درمان وکاهش آسیب بوده و به اعتیاد( مقالات مرتبط با اعتیاد - سوالات مرتبط با اعتیاد ) تجاهر کنند مشمول ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر می‌شوند که باید با دستور مقام قضائی برای مدت یک تا سه ماه در مراکز درمان وکاهش آسیب نگهداری شوند.

معاون کاهش تقاضای ستاد در ادامه، قطع رابطه مصرف‌کننده و قاچاقچی،کاهش جرایم خُرد و بویژه سرقت، ایجاد مزاحمت، خروج عوامل اصلی توزیع مواد مخدر(مقالات مرتبط با مواد مخدر - سوالات مرتبط با مواد مخدر ) خُرد در شبکه‌های شهری، کاهش مرگ و میرهای ناشی از سوء مصرف مواد، کاهش ابتلاء و مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های مهلک عفونی، ارتقاء سطح امنیت اجتماعی جامعه و پاک شدن چهره شهرها از مظاهر آشکار پدیده اعتیاد را از عوامل مهم درمان و ساماندهی معتادان بیخانمان و متجاهر موضوع ماده 16 خواند و گفت: در حال حاضر تعداد 17 مرکز ماده 16 در 17 استان کشور راه‌اندازی شده است.

دین‌پرست تعداد کل افراد پذیرش شده در شش ماهه اول امسال در این مراکز را، 12583 نفر اعلام کرد که از این تعداد 2916 نفر ( 23 درصد) در مراکز ماده 16 استان تهران پذیرش شده‌اند و همچنین طی دو سال گذشته، مبلغ 25 میلیارد تومان از سوی ستاد برای اجرای ماده 16 قانون در استان‌ها هزینه شده که از این رقم حدوداً 7 میلیارد تومان (28 درصد) به استان تهران اختصاص یافته است.

وی در ادامه باز پذیری معتادان موضوع ماده 16 در مراکز، بصورت متناوب و تکراری را از مشکلات این حوزه برشمرد و گفت: آمار مربوط به تعداد معتادان پذیرش شده طی شش ماهه اول سال جاری در سطح تهران مؤید این است که 35 درصد از این افراد یک بار، 21 درصد دوبار ، 6 درصد سه بار ، 2 درصد 4 بار و 21 درصد بیش از 4 بار سابقه ترک داشته اند.

دین‌پرست در ادامه خواستار بهبود و ثبات این وضعیت (پذیرش چندباره معتادان که به نوعی نقض قانون است) شد و گفت: به نظر می‌رسد بهره‌گیری از ظرفیت اردوگاه‌های ماده 42 یکی از راهکارها است و همچنین مقامات قضائی ذیصلاح، قبل از پذیرش افراد در مراکز ماده 16، افراد را به حوزه‌های قضائی استان‌های محل سکونت آنها ارجاع دهند و هر فردی در مرکز ماده 16 استان محل سکونت خود نگهداری شود، همچنین ضرورت دارد در خصوص اشتغال گروه مستعدی از افراد ترخیصی از مراکز موضوع ماده 16، تمهیدات لازم اتخاذ شود.

منبع : تسنیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.