×

اجاره اماکن مسکونی

اجاره اماکن مسکونی

اجاره اماکن مسکونی

اجاره-اماکن-مسکونی

هنگام اجاره ملک مسکونی توجه به نکات زیر مهم است:

1_ باید مدت اجاره معین باشد و گرنه اجاره باطل است.
2_ لازم نیست موجر مالک عین مستاجره باشد ولی باید مالک منافع آن باشد.
3_ اگر بعد از قرارداد معلوم شود عین مستاجره در حال اجاره معیوب بوده، مستاجر وی حق فسخ دارد.
4_ موجر نمی­تواند در مدت اجاره در عین مستاجره تغییری دهد که با استفاده مستاجر از آن در تعارض باشد.
5_ تعمیرات و مجموع مخارجی که در مورد اجاره برای امکان بهره­برداری از آن لازم است به عهده مالک است مگر آن که در اجاره خلاف آن قید شود.
6_ مستاجر باید در زمانهای تعیین شده در قرارداد اجاره­بها را پرداخت کند و رسید بگیرد.
7_ عقد اجاره با فوت موجر یا مستاجر باطل نمی­شود.
8_ اگر مستاجر بدون اجازه مورد اجاره را به کسی دیگر اجاره دهد اجاره باطل یا فسخ نمی­شود. مگر در قراداد انجام این کار حق فسخ را به موجر داده شده باشد.
9_ اگر مستاجر بدون اجازه موجر در مورد اجاره تعمیراتی کند حق مطالبه آن را از موجر ندارد.
10_ موجر حق دارد در صورت ساخت و ساز یا کاشتن درخت توسط مستاجر در زمین اجاره­ای بدون اجازه وی، آن را از بین ببرد.
11_ برای تنظیم قرارداد اجاره به صورت عادی حتما دو نفر به عنوان گواه ذیل سند اجاره امضا کنند تا طرفین از مزایای قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1376بهره مند شوند.
12_ پس از پایان مدت اجاره اگر مستاجر از تخلیه مورد اجاره امتناع کند به درخواست موجر تخلیه صورت خواهد گرفت.
13_ اگر موجر مبلغی به عنوان ودیعه یا تضمین یا قرض الحسنه و ... از مستاجر دریافت کرده باشد تخلیه و تحویل مورد اجاره، موکول به استرداد آن سند یا وجه مستاجره است.
14_ اگر سند اجاره رسمی باشد برای تخلیه مورد اجاره درخواست صدور اجراییه از دفتر خانه­ای که قرارداد اجاره را تنظیم کرده به عمل می­آید.
15_ اگر موجر مدعی ورود خسارت به مورد اجاره از سوی مستاجر یا عدم پرداخت اجاره بها یا بدهی و شارژ و ... باشد نمی­تواند راسا از ودیعه برداشت کند بلکه باید با تقدیم دادخواست به دادگاه برای دریافت حق خود اقدام کند.

تنظیم سند اجاره

پس از انقضای مدت اجاره بنا به تقاضای موجر یا قائم مقام قانونی وی تخلیه عین مستاجره در اجاره با سند رسمی به وسیله دوایر اجرای ثبت ظرف یک هفته و در اجاره با سند عادی ظرف یک هفته تنظیم تقاضای تخلیه به دستور مقام قضایی توسط ضابطان انجام خواهد شد.

از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون روابط موجر و مستاجر سال 76 اجاره کلیه اماکن اعم از مسکونی، تجاری، محل کسب و پیشه، اماکن آموزشی، خوابگاهها و ساختمانهای دولتی تابع مقررات قانون مدنی و مقررات این قانون و شرایط مقرر بین طرفین است.

قراردادهای عادی اجاره باید با قید مدت اجاره در دو نسخه تنظیم شود و به امضای موجر و مستاجر برسد و توسط دو نفر از معتمدان طرفین به عنوان شهود گواهی کردد

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.