×

آیا می دانید عده زن چیست و انواع آن کدامند؟

آیا می دانید عده زن چیست و انواع آن کدامند؟

آیا می دانید عده زن چیست و انواع آن کدامند؟

آیا-می-دانید-عده-زن-چیست-و-انواع-آن-کدامند؟

عده یا زمان شرعی انتظار زن پس از طلاق یا وفات شوهر برای ازدواج مجدد، از معدود نمونه‌هایی است که در قرآن کریم نیز به برخی از آن اشاره شده است. درباره عده در قانون مدنی نیز به تفصیل بحث شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عده زن دارای انواع مختلفی است که در ذیل به بررسی و تعریف هرکدام می‌پردازیم:

عده وفات

یعنی مدتی که زن بعد از مرگ شوهر باید برای اختیار شوهر دیگر صبر کند، اصولا چها ماه و ده روز است.

ماده 1154 قانون مدنی در این باره می‌گوید: «عده وفات چه در دایم چه در منطق در هر حال چهارماه و ده روز است، مگر اینکه زن حامله باشد که در این صورت عده وفات تا موقع وضع حمل است، مشروط بر اینکه فاصله بین فوت شوهر و وضع حمل از چهار ماه و ده روز بیشتر باشد و الا مدت همان چهار ماه و ده روز خواهد بود.

عده طلاق و اقسام آن

1- عدۀ زن آبستن:

عده زن آبستن، طبق ماده 1153 قانون مدنی، تا وضع حمل است.

2- عده زن غیر آبستن:

برابر ماده 1151 قانون مدنی، عده طلاق زن غیر آبستن سه طهر است. طهر در لغت پاک شدن را گویند و در اصطلاح حقوقی عبارت است از پاکی زن از عادت زنانگی و نیز مدتی که بین دو عادت زنانگی قرار گیرد.

3- زنانی که عده طلاق ندارند:

«زنی که بین او و شوهر خود نزدیکی واقع نشده و همچنین یائسه نه عده طلاق دارد و نه عده فسخ نکاح، ولی عده وفات در هر مورد باید رعایت شود (ماده 11559 مقصود از زن یائسه زنی است که به سن یأس رسیده باشد یعنی سنی که دیگر امید باردار شدن ندارد.)

عدۀ بذل یا انقضاء مدت در ازدواج موقت

عدۀ بذل یا انقضاء مدت که مربوط به نکاح منقطع است با عدۀ طلاق همیشه یکسان نیست. اگر زن حامله باشد، مانند مورد طلاق، عدۀ او با وضع حمل منقضی می شود، ولی اگر حامله نباشد در مورد بذل یا انقضا مدت یا فسخ نکاح منقطع، مقرر می دارد: «عدۀ فسخ نکاح و بذل مدت و انقضا آن در مورد نکاح منقطع در غیر حامل دو طهر است، مگر اینکه زن با انقضای سن، عادت زنانگی نبیندکه در این صورت 45 روز است.»

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.