×

فعال شدن بخش شکایت کیفری در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

فعال شدن بخش شکایت کیفری در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

مدیر فناوری اطلاعات مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه از فعال شدن بخش شکایات کیفری در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در آینده نزدیک خبر داد

فعال-شدن-بخش-شکایت-کیفری-در-دفاتر-خدمات-الکترونیک-قضایی

مدیر فناوری اطلاعات مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه از فعال شدن بخش شکایات کیفری در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در آینده نزدیک خبر داد.

مجتبی سقایی در همایش کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان قضایی نیروهای مسلح، اظهار کرد: در حال حاضر مردم می‌توانند برای شکایات حقوقی خود به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند، ولی برای تکمیل چرخه این خدمات در بخش کیفری مذاکراتی با نیروی انتظامی که از نقاط آغاز تشکیل پرونده های کیفری است، صورت گرفته است.

آدرس و تلفن دفاتر خدمات الکترونیک قضایی - رسیدگی شکایات در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی 

وی افزود: اگر آزمایش ها جواب دهد بر اساس برنامه زمان بندی شده مرکز آمار و انفورماتیک، تا پایان امسال این مهم عملی خواهد شد.

مدیر فناوری اطلاعات مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه همچنین از برنامه ریزی این مرکز برای حذف پرونده های کاغذی با استفاده از سامانه مدیریت پرونده قضایی خبر داد و گفت: قانون ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد تکالیفی را برای قوه قضائیه تعیین کرده که باید پرونده های قضایی ظرف کمتر از 24 ساعت به سند دیجیتال تبدیل شود که کار بزرگی است.

سامانه cms سامانه مادر است - سخا ، سجا و تناد سامانه های الکترونیکی قضایی است 

سقایی، آمادگی سازمانی کاربران و وجود زیرساخت شبکه‌ای مناسب را دو عامل مهم در اجرای این پروژه برشمرد و افزود: امیدواریم حداقل در گام اول بتوانیم این طرح را در تهران که مشکل زیرساختی نداریم، به مرحله اجرا درآوریم و قضات ما به جای آن که روی پرونده‌های کاغذی کار کنند از سامانه نرم افزاری استفاده کنند.

وی طراحی نرم افزار بهره‌وری را یکی دیگر از طرح های مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه عنوان کرد و افزود: مطابق با آئین نامه بهره وری قوه قضائیه که توسط معاونت راهبردی تهیه و به تصویب ریاست محترم قوه قضائیه رسید، تاکنون دو نسخه از این نرم افزار تهیه شده و با توجه به تدوین دستورالعمل پرداخت اضافه کار و بهره وری قضات در سازمان های تابعه دستگاه قضایی، آمادگی لازم برای تهیه نرم افزار مورد نیاز در این بخش نیز وجود دارد.

مدیر فناوری اطلاعات مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، سامانه مدیریت پرونده های قضایی را یکی از افتخارات کشور برشمرد و افزود: این سامانه امکانات زیادی دارد و ارتباط مکانیزه نهادهای مختلف از جمله سازمان قضایی نیروهای مسلح، سازمان پزشکی قانونی، سازمان ثبت اسناد و املاک، سازمان زندان ها، نیروی انتظامی، ثبت احوال و ... در آن تعریف شده است و باید تلاش کرد تا از تمامی ظرفیت های این سامانه بهره ببریم.

وی افزود: همچنین این فضا در نسخه جدید سامانه فراهم است تا ارتباط الکترونیکی سازمان قضایی نیروهای مسلح با نهادهای خاص ذی ربط مانند نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات برقرار شود.

این مقام مسئول در فناوری قوه قضائیه، آموزش کافی کاربران را یکی از نیازهای اصلی این سامانه دانست و افزود: یک برنامه ریزی جدی در سراسر قوه قضائیه در این زمینه به خصوص در نسخه جدید این سامانه مورد نیاز است چون هنوز کاربرانی دیده می شوند که مسلط نیستند.

سقایی با اشاره به این که استفاده حداقلی از چاپگر یکی از رویکردهای جدی در فناوری اطلاعات قوه قضائیه است، گفت: این موضوع اگر مدیریت شود به افزایش بهره وری فضای آی تی و کاهش هزینه ها کمک خواهد کرد و ابلاغ الکترونیکی یک راهکار مهم در این زمینه است.

بایدها و نبایدهای ابلاغ الکترونیکی 

وی همچنین با اشاره به تحول مؤثر و گسترده ایجاد شده در بخش فناوری سازمان قضایی نیروهای مسلح از جدیت و پیگیری مستمر معاون توسعه مدیریت و منابع، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات و رئیس اداره رایانه سازمان تشکر کرد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.