×

حراج مورد وثیقه اموال منقول

حراج مورد وثیقه اموال منقول

پس از وصول کارت حراج و تشکیل پرونده در مرکز حراج و بررسی وتطبیق مشخصات مورد وثیقه با صورتمجلس بازداشتی تنظیمی مامور اجرا با مندرجات سند،چنانچه در حراج اشکالی نباشد متصدی حراج نسبت به تهیه آگهی الصاقی حراج (فرو نمونه شماره 16)اقدام می نماید در آگهی الصاقی حراج اموال منقول باید نکات زیر تصریح شود (ماده 141 آئین نامه اجرا)

حراج-مورد-وثیقه-اموال-منقول وکیل 

پس از وصول کارت حراج و تشکیل پرونده در مرکز حراج و بررسی وتطبیق مشخصات مورد وثیقه با صورتمجلس بازداشتی تنظیمی مامور اجرا با مندرجات سند،چنانچه در حراج اشکالی نباشد متصدی حراج نسبت به تهیه آگهی الصاقی حراج (فرو نمونه شماره 16)اقدام می نماید. در آگهی الصاقی حراج اموال منقول باید نکات زیر تصریح شود.(ماده 141 آئین نامه اجرا)

نوع اموال مورد حراج و توصیف اجمالی آن تاریخ روز و محل و ساعت شروع ختم حراج قیمتی که حراج از آن شروع می شود

ضبط وثیقه و اخذ وجه الکفاله و وجه التزام - شرایط سپردن و ضبط وثیقه - برای تبدیل وثیقه حق الثبت اخذ نمی شود - ایجاب وقبول مزایده . ایجاب وقبول حراج . فرق حراج ومزایده ماده 34 قانون ثبت . مزایده نوبت دوم ازطرف بانک قابل اسقاط است ؟

با تهیه پیش نویس آگهی حراج نسبت به تکثیر آگهی های حراج اقدام و به رهن و مرتهن و نماینده دادستان و در صورت لزوم مامور انتظامی هر کدام یک نسخه تسلیم و یا برای ایشان ارسال می گردد و تعدادی از نسخ آگهی وسیله مامور ابلاغ در اماکن و معابر عمومی و تابلو اعلانات الصاق می شود. حراج اموال منقول در روزهای دوشنبه و پنجشنبه از ساعت 9 تا 12 صبح بعمل می آید.(ماده179 آئین نامه اجرا)

در صورتیکه هر یک از روزهای مقرر یاد شده مصادف با تعطیل باشد روز بعد از تعطیل روز حراج خواهد بود. روز مقرر در آگهی جلسه اول حراج با حضور نمایندگان قانونی(متصدی حراج- مسئول حراج- نماینده دادستان) تشکیل می شود چنانچه در جلسه اول خریداری بود مال فروخته خواهد شد، مگر اینکه مازاد مال در بازداشت غیر باشد جلسه موکول به موافقت مدیون و بازداشت کننده مازاد خواهد بود.(ماده 181 ائین نامه) ولی چنانچه در جلسه اول خریدری شرکت نکرد و یا مدیون با وجود خریدار در خواست نماید حراج به جلسه دوم موکول شود،(ماده 161 آئین نامه اجرا) حراج جلسه دوم موکول خواهد شد. در جلسه دوم با حضور نمایندگان قانونی که در وقت و محل مقرر تشکیل می شود خریداری پیدا نشد مورد حراج طبق مقررات در قبال اصل و حقوق دولتی به بستانکار (مرتهن) واگذار می شود.

صورتجلسه حراج(فرم نمونه شماره 17)باید دارای مشخصات زیر باشد: نام بستانکار و بدهکار و مشخصات مال مورد وثیقه و تاریخ شروع و ختم حراج و نام متصدی و مسئول حراج و نماینده دادستان و نام خریدار (اگر وجود داشته باشد) و مبلغ شروع حراج و مبلغ خریداری و شماره فیشهای مربوط به تودیع وجه به بانک و فیش اصل و نیم عشر و حق حراج صورتجلسه حراج بوسیله متصدی مزبور تهیه و تنظیم و به امضای مسئولین امر و نماینده دادستان و خریدار و نیز مدیون و دائن یا نمایندگان آنها در صورتیکه حضور داشته باشند (ماده 166 آئین نامه اجرا). تحویل مال منقول به کسیکه برابر مقررات در حراج برنده شناخته شده و دستور تنظیم سند واگذاری و وصول نیم عشر اجرائی و سایر حقوق قانونی و صدور فیش وجوه حاصله از فروش به بستانکار و تحویل مازاد ( احتمالی) به مدیون بعهده مسئول مرکز حراج می باشد (ماده 171 آئین نامه اجرائی) مسئول حراج پس از انعکاس حراج در کارت حراج، کارت مزبور را به پیوست یک برگ صورتمجلس حراج به اجرا اعاده می نماید.

لازم به توضیح است که فروش مال به نسیه جایز نیست مگر اینکه متعهدله فروش به نسیه را قبول و مدیون نیز مازاد را نقداً دریافت و یا نسبت به مازاد نسیه را قبول نماید در هر صورت خود مسئول وصول خواهد بود و حق حراج نقداً دریافت می شود.( ماده 167 آئین نامه اجرا). ضمناًچنانچه مورد حراج احتیاج به تنظیم سند انتقال اجرائی داشته باشد قبل از امضاء سند انتقال اخطار حسن نیت به عنوان بدهکار و رهن تهیه و ابلاغ می شود. سپس متصدی مربوطه مراتب انتقال اجرائی را به دفترخانه تنظیم کننده سند رهنی (مورد اجراء)جهت قید در ستون ملاحظات سند رسمی اعلام می نماید.(ماده212 آئین نامه اجرا)

منبع : معاونت حقوقی و امور مجلس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.