×

برخورد قاطع با پزشکان متخلف از امروز

برخورد قاطع با پزشکان متخلف از امروز

وزیر بهداشت ضمن اشاره به اجرای کتاب جدید تعرفه‌ها از امروزبه عنوان گام سوم طرح تحول سلامت، تاکید کرد هیچ بهانه‌ای را برای عدم اجرای این گام نمی‌پذیریم

برخورد-قاطع-با-پزشکان-متخلف-از-امروز

وزیر بهداشت ضمن اشاره به اجرای کتاب جدید تعرفه‌ها از امروزبه عنوان گام سوم طرح تحول سلامت، تاکید کرد: هیچ بهانه‌ای را برای عدم اجرای این گام نمی‌پذیریم.

 دکتر سیدحسن هاشمی در مطلبی که با عنوان «به عهدی که با مردم بسته‌ام وفادارم» در وب سایت شخصی‌اش قرار داده، آورده است:« اجرای کتاب جدید تعرفه‌ها گام سوم طرح تحول نظام سلامت است که برای اجرای موفق آن به هماهنگی در عرصه‌های مختلف نیاز داریم. همه کسانی که به نحوی با اجرای این کار بزرگ در ارتباط هستند باید مانند اجزای یک سیستم، فعالیت خود را با دقت لازم به انجام برسانند.

چطور از پزشک شکایت کنیم ؟

دراین یادداشت آمده است:آن چه در باب اجرای تعرفه‌ها آغاز شده آنقدر مهم است که هدف تمام وزیران بهداشت در دوره‌های بعد نیز باید اجرای هرچه بهتر آن باشد و اگر این اتفاق نیفتد، سلامت مردم عزیز ایران آنچنان که باید محقق نخواهد شد. به همین دلیل ما هم هیچ بهانه‌ای را برای عدم اجرای این گام نمی‌پذیریم.

البته ممکن است عده‌ای از سودجویان و زیاده‌خواهان معتقد به اجرای کتاب جدید تعرفه‌ها نباشند؛ من به این گروه می‌گویم، وزارت بهداشت اجازه نخواهد داد چنین افرادی در کشور طبابت کنند و در این مورد با هیچ احدی رودربایستی نداریم.

جرایم پزشکی ، شرایط و مراجع رسیدگی 

تبانی مالی در مراکز پزشکی ممنوع!

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در راستای سیاست‌‏های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، به منظور جلوگیری از وقوع تخلفات در بخش سلامت و رسیدگی به شکایات از عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در بخش سلامت کشور، شیوه نامه اجرایی بسته نظارتی اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت را ابلاغ کرد.

بر اساس این شیوه‌نامه هرگونه دریافتی بالاتر از سقف تعرفه خدمات سلامت مصوب هیات وزیران به هر طریقی از جمله قید خدمات ارائه نشده در صورت حساب بیمار، دریافت هرگونه وجه بدون ارائه رسید رسمی، هرگونه دریافتی خارج از بیمارستان‌ها و مراکز جراحی محدود بابت ارائه خدمات در این موسسات، عقد هرگونه قرارداد یا پرداخت بالاتر از تعرفه‌های مصوب هیات وزیران توسط سازمان‌های بیمه‌گر پایه و تکمیلی و سایر نهادهای حمایتی و سایر سازمان‌های دولتی و غیردولتی خریدار خدمات سلامت و هرگونه تبانی مالی بین موسسات و مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت به ضررگیرندگان خدمات تخلف محسوب می‌شود.

از جرم انگاری زیرمیزی پزشکان تا برخورد قانونی 

بر اساس این شیوه نامه در صورت وقوع تخلف در هر یک از مراکز خصوصی و خیریه و عمومی غیردولتی، مراکز دولتی وابسته به دانشگاه یا دانشکده‌های علوم پزشکی و نیز تخلف پزشکان شاغل در بخش خصوصی و خیریه و عمومی غیردولتی، مجازات‌های متفاوتی در نظر گرفته شده است.

احکام مجازات زیرمیزی ‌بگیران

دکتر محمد حاجی‌آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت ، با اشاره به تخلفاتی که پیش از این به بهانه تعرفه‌های غیرواقعی صورت می‌گرفت، افزود: ازامروز پرداخت هر گونه وجهی در مطب بابت حق العلاج بیمارستان و همچنین خارج از حسابداری بیمارستان ممنوع بوده وتخلف است و باید در قبال هزینه‌ها رسید ممهور به مهر بیمارستان به بیمار ارایه شود. در مجموع از امروز نباید پولی خارج از تعرفه از بیمار اخذ شود.

نحوه رسیدگی به تخلفات پزشکی چگونه است ؟

معاون درمان وزیر بهداشت تاکید کرد: از امروزهمه باید به قانون بازگردند و قانون باید در تمام بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، خیریه، عمومی غیردولتی و موسسات پزشکی اجراشود و مردم نباید جدای از پرونده بیمارستان پولی پرداخت کنند.وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره چگونگی برخورد با تخلفات تعرفه‌ای، گفت: عزم دولت، وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی برای اجرای قانون جدی است. در صورتی که خارج از این تعرفه‌ها و خارج از چارچوب بیمارستان پولی از بیمار اخذ شود، مردم می‌توانند مراتب را به سامانه تلفنی 1690 اعلام کنند.

آقاجانی افزود: مردم شکایات، انتقادات و نقطه نظرات خود را به این مرکز منتقل می‌کنند و پس از انجام کارشناسی‌های اولیه، موضوع به مراکز استانی مربوطه ارجاع می‌شود. آنجا نیز بررسی‌های لازم انجام و در صورتی که تخلف محرز شود، پرونده جهت اعمال قانون به دادسرای انتظامی نظام پزشکی استان ارجاع می‌شود.

کشف روش های جدید دریافت زیرمیزی توسط پزشکان 

وی ادامه داد: شورای عالی نظام پزشکی نیز مصوب کرده که مجازات‌های تخلفات تعرفه‌ای از بند «د» قانون این سازمان اعمال شود که شامل سه ماه محرومیت از طبابت است. یعنی در صورت اثبات اولین تخلف تعرفه‌ای پزشک در دادگاه، سه ماه محرومیت از طبابت را توسط دادگاه نظام پزشکی به دنبال خواهد داشت.آقاجانی گفت: تکرار تخلف نیز شامل بندهای بعدی قانون می‌شود که شامل محرومیت‌های طولانی‌تر و نهایتا محرومیت دائم از طبابت است. البته این جرایم جدا از جرایم نقدی است که توسط سازمان تعزیرات حکومتی اعمال خواهد شد.

نظارت دادستانی

دکتر علی جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران هم گفت: ستادهای مختلف در سطح کشور و در استان ها تشکیل خواهد شد و نمایندگانی از سازمان نظام پزشکی، دانشگاه های علوم پزشکی و دادستانی بر روند اجرای تعرفه ها نظارت

منبع : روزنامه اطلاعات

    

پست های مرتبط

نظرات (1)

  • امیر پاکدل1393-11-06 پاسخ

    در دزفول یک داندانپزشک داریم که باصطلاح متخصص کودکان است برای دیدن دندان 20000 تومان و فقط برای عصب کشی بدون پرکردن آن که باید به پزشک دیگری مراجعه کنید 480000 تومان می گیرد . نام دکتر گلریز رستمی خ آفرینش نبش خ عدل

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.