×

افزایش اختیارات وزیر دادگستری، وزیر را از حالت تشریفاتی خارج می کند

افزایش اختیارات وزیر دادگستری، وزیر را از حالت تشریفاتی خارج می کند

یک حقوقدان گفت افزایش اختیارات وزیر دادگستری باعث می‌شود وزیر دادگستری از حالت تشریفاتی خارج شود و به یک مقام مسئول تبدیل شود

افزایش-اختیارات-وزیر-دادگستری،-وزیر-را-از-حالت-تشریفاتی-خارج-می-کند

یک حقوقدان گفت: افزایش اختیارات وزیر دادگستری باعث می‌شود وزیر دادگستری از حالت تشریفاتی خارج شود و به یک مقام مسئول تبدیل شود.

نعمت احمدی ، درباره طرح افزایش اختیارات وزیر دادگستری، خاطرنشان کرد: شیوه اداره قوه قضائیه در ایران شیوه خاصی است. قوه قضائیه یک رئیس دارد که آن از سوی مقام معظم رهبری تعیین می‌شود و یک وزیر دادگستری دارد که در حد رابط بین قوه قضائیه و هیات دولت و مجلس است.

وی ادامه داد: قانون صراحتا می‌گوید که رییس قوه قضاییه می‌تواند بخشی از اختیارات خود را به وزیر دادگستری تفویض کند. به باور من وضعی که در حال حاضر برای این طرح در مجلس پیش آمده خلاف قانون اساسی نیست؛ زیرا آنها می‌خواهند وزیر دادگستری را از یک حالت تشریفاتی خارج کنند و به یک مقام مسئول تبدیل کنند.

موضع رئیس قوه قضائیه درباره افزایش اختیارات وزیر دادگستری - افزایش اختیارات وزیر دادگستری برخلاف اصل 160 قانون اساسی است 

این حقوقدان خاطرنشان کرد: در واقع اختیاراتی که به وزیر دادگستری داده می‌شود تأثیری در کار رئیس قوه قضاییه نخواهد گذاشت، اما در مقابل وزیر دادگستری مسئولی را خواهیم داشت؛ بنابراین به عنوان یک حقوقدان با افزایش اختیارات وزیر دادگستری موافقم، اما معتقدم این افزایش اختیارات نیست بلکه شرح حدود اختیارات است.

احمدی تصریح کرد: اصل 160 قانون اساسی می‌گوید وزیر دادگستری مسئولیت کلیه مسائل مربوط به روابط قوه قضائیه با قوه مجریه و مقننه را بر عهده دارد. همچنین رئیس قوه قضائیه می‌تواند اختیارات تام اداری، مالی و اختیارات استخدامی غیرقضات را به وزیر دادگستری تفویض کند. در این صورت وزیر دادگستری دارای همان اختیاراتی خواهد بود که در قوانین برای وزرا به عنوان نایب رئیس قوه اجرایی پیش‌بینی شده است. بنابراین این افزایش اختیارات نیست و تازه بعد از 35 سال می‌خواهیم بخشی از قانون اساسی را تعریف کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در برخی از کشورها بیش از 600 سال است که کانون وکلا کانون مستقلی محسوب می‌شود. اگر قرار باشد بال حق دفاع را که در اختیار وکیل است بسوزانیم و در اختیار قوه قضائیه قرار دهیم کار درستی نیست.

احمدی با بیان اینکه اگر این کار صورت بگیرد عملا به حق دفاع پشت‌پا زده‌ایم، گفت: استقلال وکیل یعنی استقلال در حق دفاع. در کجای دنیا کانون وکلا زیرمجموعه قوه قضاییه یا هر نهاد دیگری است. در عقب‌مانده‌ترین کشور دنیا نیز چنین موضوعی جای بحث ندارد. در واقع کانون وکلا باید مستقل از نظام قضایی باشد. یعنی تحت شرایطی که قانون‌گذار تعیین می‌کند افراد واجد شرایط بعد از گذراندن مراحل مربوط وارد کانون وکلا می‌شوند و سرنوشت‌شان را خود اعضای کانون تعیین می‌کنند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.