×

تشریح جزییات آزمون قضاوت سال 91 از زبان رییس مرکز جذب و آزمون قوه قضائیه

تشریح جزییات آزمون قضاوت سال 91 از زبان رییس مرکز جذب و آزمون قوه قضائیه

تشریح جزییات آزمون قضاوت سال 91 از زبان رییس مرکز جذب و آزمون قوه قضائیه

تشریح-جزییات-آزمون-قضاوت-سال-91-از-زبان-رییس-مرکز-جذب-و-آزمون-قوه-قضائیه

 رییس مرکز جذب و آزمون قوه قضاییه از ثبت‌نام 13 هزار نفر برای جذب عمومی و 600 نفر برای جذب اختصاصی در آزمون قضاوت سال 91 خبر داد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیرضا عالی پناه در نشست خبری با خبرنگاران در معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه برگزار شد، در رابطه با ثبت نام داوطلبان برای تصدی امر قضا در سال 91 به ارائه گزارشی پرداخت و اظهار کرد: سیستم جذب اختصاصی به صورت رایانه‌ای را راه‌اندازی کردیم و ثبت‌نام داوطلبان برای جذب اختصاصی آغاز شد وحدودا 4500 نفر ثبت نام کردند که هزار نفر از این تعداد فاقد شرایط بودند.

وی تصریح کرد:‌ تعدادی از ثبت‌نام کنندگان برای جذب اختصاصی که شامل خانم‌ها و آقایان دانشگاهی می‌شد مجموعا 2876 نفر بودند و تعدادی از ثبت‌نام کنندگان که مربوط به حوزه‌های علمیه می‌شدند در حدود 586 نفر بودند که در واقع 55 درصد آقایان و 45 درصد خانم‌ها را شامل می‌شود.

عالی پناه با بیان اینکه از بین ثبت‌نام کنندگان برای جذب اختصاصی در آزمون قضاوت بیش از 500 نفر مصاحبه شده‌اند، گفت: ان‌شاء‌الله بعدا نتایج قبولی‌ها را اعلام می‌کنیم.

وی افزود: با این حساب روزانه 50 نفر ثبت‌نام کرده‌اند و نیز بالاترین ثبت‌نام مربوط به روز دوم که 283 نفر در جذب اختصاصی می‌شد، بود.

رییس مرکز جذب و آزمون قوه قضاییه با بیان اینکه 2230 نفر زمان مصاحبه‌شان را دریافت کرد‌ه‌اند، گفت: ما در مرکز جذب و آزمون قوه قضاییه، 25 هزار پیامک به ثبت‌نام‌کنندگان ارسال کردیم، یعنی روزی پنج پیامک ارسال می‌کنیم تا آنها از آزمون با خبر شوند.

رییس مرکز جذب و آزمون معاونت تحقیقات و آموزش قوه قضاییه با یادآوری اینکه ثبت‌نام در آزمون قضاوت برای جذب عمومی از سوم مهرماه سال جاری آغاز شده است، ادامه داد: تاکنون 13 هزار نفر در جذب عمومی آزمون قضاوت ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین از سوم مهرماه تا امروز که نهم مهرماه است 600 نفر برای جذب اختصاصی در آزمون قضاوت ثبت‌نام کرده‌اند.

عالی پناه ادامه داد: ثبت‌نام در آزمون قضاوت برای جذب عمومی رو به اتمام است و این کار از سوم تا ده مهرماه ادامه دارد و تا ساعت 24 فردا ثبت‌نام به پایان می‌رسد و نسبت به تمدید شرکت در آزمون قضاوت برای جذب عمومی تصمیم‌گیری نشده است.

وی با یادآوری اینکه از تابستان سال گذشته که روند جذب اعم از عمومی و خصوصی در آزمون قضاوت پیگیری شده است حدودا چهار هزار نفر در مراحل مختلف یعنی اعم از جذب عمومی و اختصاصی مصاحبه شده‌اند، گفت: از مجموع این چهار هزار نفر، 1500 نفر در آزمون قضاوت در سال گذشته قبول شدند و برای مراحل بعدی به اداره کل گزینش قضات معرفی شدند که این روند هنوز هم ادامه دارد.

رییس مرکز جذب و آزمون قوه قضاییه با بیان اینکه در مدت زمانی که روند جذب در آزمون قضاوت آغاز شده تکیه ما بر جذب نخبگان بوده و آمار کنونی حاکی از استقبال نخبگان در این آزمون است، تصریح کرد: از ثبت‌نام کنندگان برای جذب اختصاصی در آزمون قضاوت، چهار هزار نفر نخبگان دانشگاهی هستند و تعدادی دارای مدارک کارشناسی ارشد و PHD می‌باشند که امیدواریم در زمانی که آمار تفکیکی را اعلام می‌کنیم، مشخص کنیم که چند نفر از کدام دانشگاه‌‌ها در آزمون قضاوت قبول شده‌اند.

عالی پناه با بیان اینکه سعی کردیم که روند ثبت‌نام و مصاحبه و همچنین نحوه شرکت در آزمون را شفاف‌سازی کنیم،‌ ادامه داد: مجموع مراحلی که برای جذب قضات صورت می‌گیرد در یک اتاق شیشه‌ای باحضور متخصصان و اهل فن این کار انجام می‌‌شود چرا که ما بر تخصصی شدن آزمون‌ها تاکید داریم.

وی با اشاره به اینکه مشخص شده که سطح مصاحبه برای پذیرفته‌شدگان در آزمون قضاوت با سطح تحصیلات آنها متناسب باشد و تخصص شرکت‌کنندگان را لحاظ کرده‌ایم، گفت: حضور سازمان سنجش هم به عنوان یاور ما بسیار موثر است چرا که سازمان سنجش یکی از تخصصی‌ترین سازمان‌های کشور در عرصه آزمون و برگزاری آزمون‌ها است.

رییس مرکز جذب و آزمون قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خواهرانی که دارای مدرک تحصیلی سطح دو عمومی از حوزه‌های علمیه هستند می‌توانند در این آزمون شرکت کنند؟ اظهار کرد: در اطلاعیه‌ای که در سایت معاونت آمده سطح دو عمومی برادران مشخص شده است و اگر خواهرانی که دارای این مدرک تحصیلی هستند و می‌خواهند در این آزمون شرکت کنند فقط سوالاتی که متناسب با دروس سطح دو عمومی برادران تنظیم شده است را باید پاسخ بدهند. لذا ملاک برای ما مواد امتحانی است.

عالی پناه درباره نحوه تنظیم سوالات در آزمون قضاوت سال 91، گفت: سوالات طبق روند عمومی در سازمان سنجش طراحی می‌شود و سطح سوالات نیز متوسط و به بالا است. همچنین مواد امتحانی نیز که در سایت معاونت آموزش قوه قضاییه هم آمده، مشخص شده است.

وی ادامه داد: دروس حقوقی در آزمون قضاوت برای حوزویان و دانشگاهی‌ها تفاوتی ندارد ولی ضرایب دروس آنها متفاوت است.

رییس مرکز جذب و آزمون قوه قضاییه با بیان اینکه آزمون قضاوت به صورت متمرکز برگزار نخواهد شد، گفت: فقط در بعضی از استان‌ها از جمله تهران، قم، اصفهان، تبریز و مشهد به صورت متمرکز آزمون را برگزار خواهیم کرد.

عالی پناه درباره اینکه چه تعداد از پذیرفته‌شدگان خانم یا آقا خواهند بود، اظهار کرد: نیازسنجی در این رابطه مربوط به اداره کل کارگزینی قضایی است و دستگاه قضایی به تفکیک شهر و استان باید مشخص کند که به چه تعداد قاضی خانم نیاز دارد و نتایج این امر در حال بررسی است.

وی تصریح کرد: قانونگذار 800 نفر را در برنامه پنجم برای جذب قضات مشخص کرده است. در واقع این 800 نفر کسانی هستند که کارآموزی آنها به اتمام رسیده و ابلاغ قضایی می‌گیرند.

رییس مرکز جذب و آزمون قوه قضاییه درباره ثبت‌نام کارکنان دستگاه قضایی در آزمون قضاوت نیز گفت: کسانی می‌توانند در این آزمون چه در اختصاصی و چه در عمومی شرکت کنند که حداکثر 36 سال تمام داشته باشند. البته برای کسانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند دو سال و برای دکتری چهار سال و همچنین برای کسانی که سوابق خدمت در جبهه حق علیه باطل را دارند چهار سال اضافه می‌شود.

عالی پناه اضافه کرد: کارکنان دستگاه قضایی به دو دسته تقسیم می‌شود که دسته اول شامل مدیران دفاتری می شود که این مدیران مستقیما درگیر کارهای قضایی هستند و دسته دیگر کارکنانی هستند که به صورت عادی در کارهای ستادی در قوه قضاییه مشغول به فعالیت می‌باشند لذا بین این دو دسته تفاوت است.

وی تصریح کرد: در رابطه با مدیران در حال بررسی با نظر ریاست قوه قضاییه هستیم که برای این مدیران امتیاز‌هایی در نظر بگیریم اما اولویت اصلی ما در زمینه جوانتر‌هاست، یعنی فارغ‌التحصیلان جوانی که در رشته حقوق فارغ التحصیل شده‌اند و ملاک‌مان این است که از این افراد یعنی از جوانتر‌ها یعنی کسانی که سوابق کاری غیرمرتبط ندارند استفاده کنیم چرا که بهتر می‌توانند در دستگاه قضایی فعالیت کنند.

عالی پناه هم‌چنین گفت: حد نصاب نمره در آزمون قضاوت را در آینده اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

رییس مرکز جذب و آزمون قوه قضاییه درباره وکلای مرکز امور مشاوران برای شرکت در این آزمون نیز گفت: در جذب عمومی منعی برای ورود این اشخاص وجود ندارد یعنی هم وکلای کانون مرکز و هم وکلای مرکز مشاوران می‌توانند در این آزمون شرکت کنند اما در رابطه با جذب اختصاصی عبارتی در آیین‌نامه‌ای که 22 فروردین امسال آمده، عبارت "منصرف از وکلای مرکز امور مشاوران قوه قضاییه" بیان شده است که این وکلا نمی‌توانند در جذب اختصاصی در این آزمون شرکت کنند که ما تقاضای اصلاح آیین‌نامه را کردیم واین موضوع بستگی به نظر ریاست قوه قضاییه دارد.

وی در رابطه با جذب قاضی ویژه شورای حل اختلاف با بیان این که 500 نفر قاضی برای جذب در شورای حل اختلاف در نظر گرفته شده است، اظهار کرد:‌ آزمون برای جذب قضات ویژه شورای حل اختلاف در 24 شهریور ماه برگزار شد که 3500 نفر شرکت کردند. ان‌شاء‌الله تا پایان مهرماه اسامی قبول‌شدگان در این آزمون را اعلام خواهیم کرد. لازم به ذکر است که حد نصاب برای قبولی در این آزمون 60 درصد است یعنی اگر کسی 60 درصد از کل سوالات را پاسخ دهد قبول خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: از تعداد 3500 نفر شرکت‌کننده در آزمون قضاوت ویژه شورای حل اختلاف، در حدود 1600 نفر آقا و 1400 نفر خانم بود و بنده تا آمار 3 هزار نفر را دارم.

عالی پناه درباره سختی سوالات آزمون قضاوت ویژه شورای حل اختلاف که سوال یکی از خبرنگاران بود، گفت: قاضی ویژه شورای حل اختلاف مقام کمی ندارد و حق هم نبود که سوالات این آزمون ساده باشد چرا که مقامشان با دادیار یکی است و ده سال بعد هم آنها به عنوان قاضی هستند و همچنین در کارآموزی مقام حکم کردن را دارند. لذا سختگیری برای این آزمون لازم است ولی از نظر بنده سوالات این آزمون متوسط بود.

رییس مرکز جذب و آزمون قوه قضاییه درباره هزینه ثبت‌نام در آزمون قضاوت، تصریح کرد: مبلغ 29 هزار و 300 تومان هزینه‌ای است که برای ثبت‌نام و برگزاری آزمون کتبی لحاظ شده و هیچ ریالی از این هزینه به معاونت آموزش قوه و دستگاه قضایی مربوط نمی‌شود.

وی تاکید کرد: کیفیت نیروهایی که در دستگاه قضایی جذب می‌شوند از هر هزینه‌ای بالاتر است، لذا تکیه ما بر جذب نیروهای کیفی است.

عالی پناه در پایان با بیان اینکه بسیاری از وکلا متقاضی تصدی منصب قضاوت هستند و سوابقشان بیش از دو سال است، گفت: 232 نفر از متقاضیان در آزمون قضاوت مربوط به وکلایی است که نفر برتر در آزمون وکالت هستند. در واقع با توجه به اینکه ما طبق برنامه پنج ساله باید چهار هزار نفر قاضی را جذب کنیم، یک هزار نفر از این تعداد مربوط به وکلا می‌شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.