×

تشکیل بانک اطلاعات ژنتیکی مجرمان

تشکیل بانک اطلاعات ژنتیکی مجرمان

پزشک قانونی+دی ان ای+DNA+بانک ژنتیک+ژنتیک+بانک هویت ژنتیک ایران+بانک اطلاعات ژنتیکی مجرمان+

تشکیل-بانک-اطلاعات-ژنتیکی-مجرمان

 سرپرست بانک هویت ژنتیک ایران گفت: درحال حاضر در 12 کلانشهر بزرگ کشور این آزمایشگاه دایر شده است که هر فردی که حکم قضایی داشته باشد با مراجعه از فرد نمونه ژنتیکی گرفته می‌شود.

دکتر رضا علاءالدینی در گفتگو با خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در تشریح ایجاد بانک هویت ژنتیک در سازمان پزشکی قانونی گفت: اداره تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا آزمایشگاه‌های متعددی برای کشف جرم ایجاد کرده است و یکی از این مراکز آزمایشگاه ژنتیک است که افراد با مراجعه به این مرکز می‌توانند شناسنامه ژنتیکی دریافت کنند.

وی با بیان اینکه ژنتیک هر فرد غیر از دوقلو انحصاری است گفت: بنابراین جهت تشخیص هویت و یا کشف جرائم مختلف این آزمایشگاه می‌تواند کمک بزرگی کند.

وی تاکید کرد: براین اساس از دهه 70 سازمان پزشکی قانونی و اداره تشخیص هویت ناجا از افراد مختلف که حکم قضایی داشتند نمونه ژنتیکی گرفته و شناسنامه ژنتیکی برای آنها صادر کرده است و بیشترین موارد مراجعه در خصوص شناسایی ورثه یا مواردی مانند تجاوز، قتل و از این قبیل جرائم بود که یکی از راه‌های اثبات آن گرفتن نمونه ژنتیکی است.

علاءالدینی درباره تشکیل بانک ژنتیکی مجرمان گفت: این بحث چند سال گذشته مطرح و پیشنهاد شد و مقدمات آن نیز فراهم شده است و قوه قضاییه با همکاری ناجا و سازمان پزشکی قانونی در حال عملیاتی کردن این طرح هستند.

سرپرست بانک هویت ژنتیک ایران تاکیدکرد: در این طرح آمده است تمامی مجرمانی که جرم آنها جنایی باشد باید از این افراد نمونه ژنتیکی گرفت و شناسنامه ژنتیکی برای این افراد صادر شود و تمامی اطلاعات در بانک ژنتیک مجرمان ذخیره خواهد شد.

وی تاکید کرد: بر این اساس با تشکیل این بانک هر مجرمی که دست به جرم خشنی بزند تنها کافی است کوچکترین اثر بجای مانده از فرد را با نمونه ژنتیکی فرد مطابقت داد و به این شیوه به سرعت پرونده کشف و عاملانش دستگیر می‌شود.

علاءالدینی گفت: تاکنون 58 کشور جهان اقدام به ایجاد بانک اطلاعات ژنتیکی مجرمان کرده‌اند و درحال حاضر اساسنامه این بانک به قوه قضائیه ارائه شده است که پس از تصویب اجرایی خواهد شد.

وی افزود: از تمامی زندانیان جرائم جنایی و هر نمونه‌ای که از صحنه جرم کشف شود و مفقودانی که مدت زیادی از فقدان آنان گذشته باشد، آزمایش ژنتیک دریافت و در این بانک نیز ذخیره می‌شود.

سرپرست بانک هویت ژنتیک ایران گفت: درحال حاضر بخش عمده‌ای از کشفیات پلیس آگاهی به خصوص جرائم جنایی که دارای حساسیت بالایی است از روش‌های علمی و آزمایشگاهی کشف می‌شود

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.