×

رشد 8 براری جذب قاضی در دستگاه قضایی

رشد 8 براری جذب قاضی در دستگاه قضایی

مدیرکل آموزش قوه قضائیه گفت مقایسه آمار فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارآموزی قضایی سال جاری با سال 88 نشان از رشد 8 برابری جذب قاضی در دستگاه قضا دارد

رشد-8-براری-جذب-قاضی-در-دستگاه-قضایی

مدیرکل آموزش قوه قضائیه گفت: مقایسه آمار فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارآموزی قضایی سال جاری با سال 88 نشان از رشد 8 برابری جذب قاضی ( مقالات مرتبط با قاضی -سوالات مرتبط با قاضی ) در دستگاه قضا دارد.

 اعتبار علم قاضی در شمار ادله اثباتی - استقلال قاضی در آئین دادرسی - چرا باید قاضی مستقل باشد ؟ - استقلال قضایی و نقش آن در اجرای صحیح عدالت 

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی، گفت: کارآموزانی که امروز در خدمتشان هستیم 181 نفر از کارآموزان مراکز آموزش تهران، قم، مشهد، شیراز و تبریز هستند که در قالب 7 دوره آموزشی مراحل مختلف‌ جذب، گزینش و آموزش را با موفقیت سپری کرده‌اند و در آستانه تحلیف هستند.

وی ادامه داد: از این 7 دوره 46 نفر کارآموز روحانی و 11 نفر فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم قضایی و 36 نفر کارآموز زن هستند که به همراه سایر کارآموزان جزء کارآموزان دانشگاهی محسوب می‌شوند.

مدیرکل آموزش قوه قضائیه گفت: از تعداد کل کارآموزان 41 نفر از طریق جذب اختصاصی وارد دوره کارآموزی شده‌اند و مجموع ساعات آموزشی که آنها سپری کرده‌اند برای کارآموزان روحانی 1800 ساعت در طول 20 ماه و برای کارآموزان دانشگاهی 1100 ساعت در طول یک سال بوده است.

عاملی افزود: از این میزان ساعات آموزشی 270 ساعت دروس علمی، 430 ساعت دروس کارگاهی و 400 ساعت کارورزی در محاکم بوده است. کارآموزان حوزوی علاوه بر ساعات آموزشی، 700 ساعت دروس علمی نیز به عنوان پیش‌نیاز دوره کارآموزی سپری کرده‌اند.

وی گفت: میانگین معدل این دوره‌ها 17.92 بوده که جزء ‌نمرات خوب دوره کارآموزی محسوب می‌شود.

مدیرکل آموزش قوه قضائیه اظهار کرد: آمار فارغ‌التحصیلان از ابتدای سال تاکنون 304 نفر است که با احتساب 181 نفر حاضر به 485 نفر در قالب 18 دوره رسیده است. تا پایان سال هم بیش از 320 نفر از کارآموزان دوره خود را تمام می‌کنند تا کارنامه فارغ‌التحصیلان امسال با 806 نفر بسته شود که از این تعداد کارآموزان حوزوی 222 نفر را به خود اختصاص می‌دهند.

وی با بیان این‌که مقایسه آمار فارغ‌التحصیلان امسال با سال 88 نشان از رشد 8 برابری جذب دستگاه قضا دارد، گفت: در سال 88، 118 نفر، در سال 89،‌ 269 نفر، در سال 90 ،‌184 نفر،‌ در سال 91 ،‌648 نفر، در سال 92،‌ 931 نفر و در سال 93 نیز 806 نفر فارغ‌التحصیل شده‌اند.

قاضی نباید به مشکلات مردم بی تفاوت باشد 

عاملی تصریح کرد: هم‌اکنون 1362 نفر با احتساب لیست انتظار در 9 مرکز کارآموزی یعنی تهران، قم، مشهد،‌ شیراز، تبریز، کرمانشاه،‌ ساری، اهواز و اصفهان مشغول کارآموزی هستند که در ماه جاری مرکز آموزش‌های بدو خدمت اصفهان نیز برای کارآموزان منطقه مرکزی کشور راه‌اندازی شد.

وی افزود: مرکز آموزش قم با 383 نفر،‌ مرکز تهران با 260 نفر،‌ مشهد با 119 نفر، فارس با 69 نفر، کرمانشاه با 54 نفر، تبریز با 35 نفر، اصفهان با 33 نفر، ساری با 23 نفر و اهواز با 18 نفر بیشترین کارآموز را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل آموزش قوه قضائیه اظهار کرد: با تدابیری که اتخاذ شده است ان‌شاءلله در سال 94 یعنی سال آخر برنامه پنجم توسعه کشور نیز قریب به 1000 نفر قارغ‌التحصیل خواهیم داشت که هم‌اکنون 787 نفر از این تعداد جزء آمار قطعی ما محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: با این حساب ظرفیت استخدامی مورد نیاز سال آینده برای تکمیل پیش‌بینی برنامه پنجم بدون احتساب ظرفیت امسال 1600 نفر خواهد بود که امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی به این هدف مهم دست پیدا کنیم.

عاملی گفت: البته با توجه به تعداد پست‌های خالی در دستگاه قضا و متوسط خروجی نیرو از دستگاه در هر سال پیش‌بینی ما این است که در برنامه ششم توسعه کشور نیز پیش‌بینی ظرفیتی برابر با برنامه پنجم یعنی 4 هزار نفر، لازم است که امیدواریم اقدامات لازم در این زمینه هم صورت گیرد.

مدیرکل آموزش قوه قضائیه تصریح کرد: نظرسنجی از روسای کل دادگستری حاکی از ارتقای کیفی آموزش‌های کارآموزی و اثربخشی این آموزش‌ها در ایجاد شایستگی‌های حرفه‌ای قضات جدیدالورود است.

اهل مشورت بودن قاضی منافاتی با استقلال او ندارد 

وی گفت: در پایان به نیابت از کارآموزان محترم قضایی از ریاست محترم قوه قضائیه به دلیل اهتمام به امر کارآموزی و توجه ویژه به مشکلات کارآموزان قضایی تشکر می‌کنم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.