×

با سلام حدود هشت سال پیش مرحوم پدرم قبل از فوت کلیه اموالشان را به ما

با سلام حدود هشت سال پیش مرحوم پدرم قبل از فوت کلیه اموالشان را به مادرم انتقال دادند. و مادرم در صدد تنظیم وصیتنامه هستند اما از آنجا که مادربزرگم یعنی مادر مادرم در قید حیات هستند مادرم تمایل دارند در صورت فوت ایشان قبل از مادرشان ایشان جزو ورثه نباشند و چون وصیت ایشان فقط در یک سوم اموالشان نافذ است وصیتنامه رسمی را برای این منظور مناسب نمی بینند. آیا این امکان قانونی وجود دارد که مادرم مثلا در قالب یک عقد صلح اموالشان را به چهار فرزند خود منتقل کنند و در ضمن آن شرط کنندکه تا زمانی که در قید حیاتند فرزندانشان حق هیچ دخل و تصرفی در منفعت یا اصل اموال نداشته باشند و فقط پس از فوت ایشان قدر به تصرف باشند؟ از پاسخ شما پیشاپیش سپاسگزارم

با-سلام
حدود-هشت-سال-پیش-مرحوم-پدرم-قبل-از-فوت-کلیه-اموالشان-را-به-مادرم-انتقال-دادند.-و-مادرم-در-صدد-تنظیم-وصیتنامه-هستند-اما-از-آنجا-که-مادربزرگم-یعنی-مادر-مادرم-در-قید-حیات-هستند-مادرم-تمایل-دارند-در-صورت-فوت-ایشان-قبل-از-مادرشان-ایشان-جزو-ورثه-نباشند-و-چون-وصیت-ایشان-فقط-در-یک-سوم-اموالشان-نافذ-است-وصیتنامه-رسمی-را-برای-این-منظور-مناسب-نمی-بینند.-آیا-این-امکان-قانونی-وجود-دارد-که-مادرم--مثلا-در-قالب-یک-عقد-صلح-اموالشان-را-به-چهار-فرزند-خود-منتقل-کنند-و-در-ضمن-آن-شرط-کنندکه-تا-زمانی-که-در-قید-حیاتند-فرزندانشان-حق-هیچ-دخل-و-تصرفی-در-منفعت-یا-اصل-اموال-نداشته-باشند-و-فقط-پس-از-فوت-ایشان-قدر-به-تصرف-باشند؟
از-پاسخ-شما-پیشاپیش-سپاسگزارم
باسلام,هرشخصی می تواند قبل از فوت خود تمام یا قسمتی از اموال خود را به این شرط که «تازمانی که زنده است حق استفاده از منافع را به مدت عمر خود دارد» به هر شخصی یا ورثه ای صلح نماید وسایر وراث تا فوت مصالح حق دخل وتصرف در منفعت یا اصل اموال را ندارند .موفق باشید .

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.