×

آشنایی با قواعد و موازین کاربردی معاضدت قضایی 2

آشنایی با قواعد و موازین کاربردی معاضدت قضایی 2

همانگونه که در قسمت نخست این مبحث اشاره شد، معاضدت قضائی و دستگیری و حمایت حقوقی از بی بضاعتان از ابتدای وضع قانون وکالت، در نهاد و ذات واضعین این گوهر گرانقدر وجود داشته است آنچنان که نقل شده

آشنایی-با-قواعد-و-موازین-کاربردی-معاضدت-قضایی-2 وکیل 

آشنایی با قواعد و موازین کابردی حاکم بر معاضدت قضایی 1

تعاریف

همانگونه که در قسمت نخست این مبحث اشاره شد، معاضدت قضائی و دستگیری و حمایت حقوقی از بی بضاعتان از ابتدای وضع قانون وکالت ( مقالات مرتبط با وکالت - سوالات مرتبط با وکالت )، در نهاد و ذات واضعین این گوهر گرانقدر وجود داشته است. آنچنان که نقل شده:

معاضدت قضایی ارباب رجوع ، از وظایف دفاتر دیوان عدالت اداری در استان هاست -  بازخوانی ساختار و وظایف اداره ی معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری مرکز 

" شخصیت ارزنده ای چون مرحوم دکتر محمود سرشار وقتی کانون وکلاء تشکیل شد این مسئله معاضدت قضائی را وجهه‏ همت خودش قرار داد.معاضدت قضائی کاری نیست که در آن آب ‏ونانی باشد. جز همت و خدمت هیچ چیز نیست. در آنجا در ابتدای تشکیل کانون وکلاء این مرد نازنین چهار سال‏ تمام وقت خودش را صرف بوجود آوردن،اداره کردن،رسیدگی به کار مردم بی ‏بضاعت و درمانده نمود. میرفت اطباء را التماس می‏کرد، خواهش می‏کرد اشخاصی که مریض بودند و به کانون وکلاء برای کارهای قضائی مراجعه می‏کردند، برای معاضدت قضائی به آنها کمک شود و سی و چهل نفر از اطباء شریف و بنام مملکت قبول کرده بودند. سالی چندین صد نفر از مردم بیچاره ‏ای که به کاخ دادگستری برای عدالت می آمدند، دوا و معالجه آنها را هم مرحوم‏ سرشار پیش اطباء خصوصی در بیمارستانهای خصوصی تأمین و طوری با مردم رفتار می‏کرد که‏ هیچ پدری با پسر خودش این‏طور با عطوفت و مهربانی رفتار نمی‏کند. حقیقتا نمونه ‏ای بود... "

پویائی ، بالندگی و اثربخشی که در ماهیت و ذات معاضدت نهفته است و قابلیت انعطاف پذیری اش در بسط و توسعه خدمات وکالتی و بهبود عدالت قضائی به همه طبقات اجتماع خاصه اقشار محروم و معسر از یک سو و سرگردانی و حیرانی روزافزون خلق الله در پیچ و خم راهروهای دادگستری و کثرت دعاوی و فقد سیستم جامع و هدایتگر برای ارشاد و معاضدت قضائی و بالطبع اشتباهات بسیار در شناخت مبنا و سبب دعاوی و طرح و تنظیم ناصواب یا نامطلوب دادخواست ها و بالمآل از این رهگذر تضییع حقوق و آسیب های جدی به عدالت قضائی در سطحی چشمگیر همه و همه از سوی دیگر، فرصتی تاریخی و استثنائی پیش روی متولیان اداره امور کانونها قرار داده تا با درک صحیح و عمیق این موقعیت و با بهره گیری از خمیرمایه های انسانی و الهی معاضدت در رسیدن به اهداف وکالت ( مقالات مرتبط با وکالت - سوالات مرتبط با وکالت ) بکوشند.

معاضدت قضایی چیست ؟

اما مع الأسف سال هاست که این نهاد پربها از حرکت سازنده و حیات و تپش و زایش بازمانده، کارکرد واقعی و تأثیرگذارش کم فروغ و اثر می نماید ، از فلسفه وضع خود فاصله گرفته، بعنوان شعبه ای در کنار سایر ارکان کانون( که بسیاری از آنها نتیجه تأسیس و وضع قانونی نبوده بلکه بر حسب اقتضائات زمان و مکان توسط مصوبات هیئت مدیره تشکیل شده اند)، نگریسته شده و غالباً با آن در حد انجام یک الزام قانونی بسیار مضیق و محدود برخورد می شود. امری بسیار غریب و تأسف بار!!

هر چه مسئولین و متولیان امور کانون به نهادهائی چون معاضدت پرداخته و در پرورش و بالندگی و پویائی آن در ایفای نقش بی بدیلش کوشیده و دلیری نمایند، کیان وکالت را در برخورد با آسیب ها و خطرات و موانع، آبدیده تر و استوارتر ساخته اند.

برای اینکه معنای بازتعریفی که اشاره رفت معلوم گردد، خلاصه ای از ماهیت و کارکرد این جوهر گرانبها را بازخوانی می کنیم:

- معاضدت، تأسیسی عینی و ملموس در اثبات این شعار است که برای تحقق و حفظ دموکراسی، عدالت نباید جیره بندی شود .

- معاضدت نقطه پیوند و اتصال وکیل با طبقات متوسط و رو به پائین جامعه است برای کسب تجربه ای نایاب در فهم و درک فرهنگ و منش قضائی آنان و شناخت رازها، نیازها و دردهای پنهان در لایه های زیرین اجتماع. امری که عادتاً در وکالت  ( مقالات مرتبط با وکالت - سوالات مرتبط با وکالت ) تعیینی نصیب نمیشود.نیز فرصتی منحصربفرد است برای تجربه وکالت در موضوعاتی که وکیل در انتخاب آزادانه خود از آنها احتراز کرده و قبول وکالت نمی کند. معاضدت از این منظر کسب تجارب مفید در خواسته های متفاوت و متنوع است.

- معاضدت، اثبات عملی حسن نیت و وسیله ابراز قصد و اراده جدی نهاد وکالت در همکاری و تعامل مثبت و سازنده با نهاد قضاوت در اجرا و تحقق بهتر عدالت قضایی است.

- معاضدت باطل السحرهمه ادعاهائی است که فعالیت و دغدغه های وکیل را یکسره منفعت طلبانه و سودجویانه می دانند.

- معاضدت نوعی کارگاه آموزشی و کلاس عملی برای فراگیری فن وکالت و ارتقاء اخلاق عملی وکیل در برخورد با آنان که ناتوان از حل مسائل قضائی و حتی عاجز از امور روزمره خویشند.

- معاضدت می تواند با تشخیص عمیق و درست مبنا و سبب دعاوی و تسلط بر عرف قضائی و موازین قانونی ، رویه های تازه در استنباط احکام و صدور آراء ایجاد کند. این ابداع عالمانه که یکی از وظائف وکیل است سالهاست در تقلید و تکرار ملال آور دعاوی، کم فروغ شده و دلائل و مبانی و آراء صادره در چرخه ای یکنواخت، از پویائی و اجتهاد و نوآوری بازمانده است.

- معاضدت  ، توشه راه ، ذخیره آخرت و زکات علمی وکیلی است که خداوند این موهبت را به وی ارزانی داشته و معتقد است نظام آفرینش بر عدل و داد و راستی و درستی وبده بستان وضع شده است.

این جهان کوه است ، فعل ما ندا            بازگردد این نداها را صدا

منبع : کانون وکلای دادگستری اصفهان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.