×

قانون، در گفت‌وگو با بهمن کشاورز روند منتهی به رای پلمب اتحادیه کانون وکلا را بررسی می‌کند

قانون، در گفت‌وگو با بهمن کشاورز روند منتهی به رای پلمب اتحادیه کانون وکلا را بررسی می‌کند

در خصوص پلمب اتحادیه حکمی از جایی صادر نشده است بلکه موضوع صدور دستور پلمب اتحادیه از طرف یکی از بازپرسان دادسرای عمومی تهران بوده است حامیان قانون در بن‌بست دفاع از خود قرار داده بود هرچند این خبر در لحظات اولیه انتشار توسط اعضای هیأت‌مدیره کانون وکلا مرکز تکذیب شد اما سؤالات بی پاسخ بسیاری را به‌همراه داشت از جمله اینکه چگونه حکمی علیه جامعه بزرگ وکلا صادر می‌شود در حالی که این خانواده بزرگ حقوقی کشور در جریان رسیدگی قضایی آن قرار نداشته‌اند و اینکه دلایل و مستندات قاضی برای صدور چنین حکم سنگینی چه می‌توانسته باشد؟ و آیا اراده‌ای ورای قانون شکل گرفته است تا با نهاد‌های مدنی مانند کانون وکلا برخورد شود؟ در آخر اینکه اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران یک نهاد قانونی است یا مدافعان حق و قانون خود اقداماتی غیر قانونی انجام داده‌اند «قانون» برای یافتن پاسخ این سؤالات پای صحبت بهمن کشاورز حقوقدانان و وکیل پایه یک دادگستری نشسته و نظرات وی را در این رابطه جویا شده است

قانون،-در-گفت‌وگو-با-بهمن-کشاورز-روند-منتهی-به-رای-پلمب-اتحادیه-کانون-وکلا-را-بررسی-می‌کند وکیل 

در خصوص پلمب اتحادیه حکمی از جایی صادر نشده است بلکه موضوع صدور دستور پلمب اتحادیه از طرف یکی از بازپرسان دادسرای عمومی تهران بوده است. حامیان قانون در بن‌بست دفاع از خود قرار داده بود. هرچند این خبر در لحظات اولیه انتشار توسط اعضای هیأت‌مدیره کانون وکلا مرکز تکذیب شد اما سؤالات بی پاسخ بسیاری را به‌همراه داشت از جمله اینکه چگونه حکمی علیه جامعه بزرگ وکلا صادر می‌شود در حالی که این خانواده بزرگ حقوقی کشور در جریان رسیدگی قضایی آن قرار نداشته‌اند و اینکه دلایل و مستندات قاضی برای صدور چنین حکم سنگینی چه می‌توانسته باشد؟ و آیا اراده‌ای ورای قانون شکل گرفته است تا با نهاد‌های مدنی مانند کانون وکلا برخورد شود؟ در آخر اینکه اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران یک نهاد قانونی است یا مدافعان حق و قانون خود اقداماتی غیر قانونی انجام داده‌اند. «قانون» برای یافتن پاسخ این سؤالات پای صحبت بهمن کشاورز حقوقدانان و وکیل پایه یک دادگستری نشسته و نظرات وی را در این رابطه جویا شده است.

بهمن کشاورز با بیان این مطلب که در حال حاضر سمتی در کانون وکلای مرکز یا اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران ندارم گفت: اما بدیهی است با توجه به 42 سال سابقه وکالت و اینکه وکالت را مبدأ ارزشی و حق دفاع مردم را یکی از مهم‌ترین حقوق اساسی ملت ایران می‌دانم، نسبت به هر مسئله‌ای که در خصوص وکلا و وکالت و کانون‌های وکلا و اتحادیه مطرح شود به شدت حساس هستم و وظیفه خود می‌دانم آنچه را که در توان دارم برای دفاع از این نهاد دیرپای مدافع حقوق مردم انجام دهم.

دستور پلمب از طرف بازپرس دادسرا صادر شد

وی در توضیح پلمب اتحادیه کانون وکلا توضیح داد: تا آنجا که بنده می‌دانم در خصوص پلمب اتحادیه حکمی از جایی صادر نشده است. بلکه موضوع صدور دستور پلمب اتحادیه از طرف یکی از بازپرسان دادسرای عمومی تهران بوده است.

کشاورز در رابطه با روند شکل گیری اعتراض‌های انجام شده تصریح کرد: آغاز ماجرا بازمی‌گردد به تصمیم کانون مرکز به انجام آزمون ورودی سال 1390 که به شکل دو مرحله‌ای انجام شد. کانون مرکز با وجود عدم موافقت سایر کانون‌ها (20 کانون) تصمیم گرفت در سال 1390، دو برابر نیاز خود را در آزمون ورودی به ترتیب اولویت نمره اعلام کند. سپس از این افراد که در مرحله اول در امتحانی در تست چهار جوابی شرکت کرده و قبول شده بودند، یک امتحان با سؤال تشریحی به عمل آورد و معدل امتحان اول و دوم را ملاک جذب 1220 نفر ـ یعنی تعداد مورد نیاز ـ قرار داد.

کشاورز ادامه داد: عده‌ای که در آزمون اولیه نمره کافی آورده بودند در مرحله دوم آزمون تشریحی نمره کمتری آوردند، در نتیجه معدل دو مرحله آزمون آنها به شکلی شد که داخل 1220 نفر قرارنگرفتند. البته تعدادی هم که ابتدا رتبه ایشان بین 1 تا 1220 نبود، با توجه به نتیجه آزمون تشریحی در زمره‌ 1220 نفر قبولی وارد شدند. این مجموعه به بروز اعتراضاتی منتهی شد که کم و بیش همگان در جریان هستند.

هیچ حقی در آزمون سال گذشته تضییع نشده است

این حقوقدان اضافه کرد: از آنجا که هیأت مدیره کانون مرکز در پایان سال 1390 تغییر کرده بود و در نتیجه هیأت‌مدیره‌ای که تصمیم به برگزاری آزمون تشریحی گرفته بود دیگر مسئولیت نداشت و طبعا پاسخگو هم نبود. هیأت‌مدیره جدید به‌منظور احراز از بروز هرنوع شبهه در خصوص بی‌عدالتی و ضایع‌شدن حقوق افراد، تصمیم گرفت کسانی را که در آزمون تستی قبول و در معدل دو آزمون مردود شده بودند پذیرش کند. این اقدام انجام شد و در نتیجه هیچ‌یک از کسانی که به‌نوعی می‌توانستند قبول شده محسوب شوند بیرون از جمع کارآموزان ورودی سال 90 باقی نماندند. واضح است کسانی که در مرحله اول داخل 1220 نفر نبودند و در مرحله دوم نیز نتوانستند وضعیت خود را ترمیم کنند مردود محسوب شدند.

وی تاکید کرد: اتحادیه سراسری در فرآیند دومرحله‌ای‌شدن و همین‌طور آنچه که بعد از اعلام نتایج آزمون تستی واقع شد، هیچ نقش و تأثیری نداشت و نمی‌توانست داشته باشد.

کشاورز خاطرنشان کرد: ظاهرا برخی از کسانی که با وجود همه ارفاق‌ها کماکان مردود باقی مانده بودند با طرح مطالبی که ورود در تفسیر آن باعث اطاله کلام خواهد شد اما مختصرا می‌توانم بگویم مبنای حقوقی قابل توجیه و دفاعی نداشت و ندارد اقدام به طرح دعاوی مدنی علیه کانون مرکز کردند که این کانون قطعا پاسخ دعاوی را داده است و خواهد داد.

دعوای کیفری در ناحیه 6 دادسرای عمومی مطرح است

این وکیل دادگستری ادامه داد: در بطن یکی از این دعاوی مدنی ظاهرا یک دعوای کیفری نیز در ناحیه 6 دادسرای عمومی مطرح شده است، آنچنان که شنیده‌ام در این پرونده از زمان طرح شکایت تا زمانی که عنوان پلمب مطرح شد اقدامات متعددی صورت گرفت. لیکن کانون وکلای مرکز و اتحادیه در جریان آن نبوده‌اند به این معنا با وجود کیفری‌بودن قضیه و با اینکه گویا روند رسیدگی کیفری در بازپرسی از شهریورماه سال 91 آغاز شده هیچ‌کس احضار نشده بود و هنوز هم نشده و اقدامات و مکاتبات با مراجع مختلف ادامه داشته، بدون اینکه متهم یا متهمان (البته اگر اتهامی قابل تصور باشد) بدوا احضار یا از آنها تحقیق شده باشد.

وی افزود: در تاریخ 24/7/1391 در سایت خبرگزاری مهر، مطالبی تحت عنوان ارائه اسناد جدید تخلفات کانون وکلا توسط معترضان آزمون وکالت منتشر شد. در این گزارش مواردی از این قبیل عنوان شده بود؛ اول اینکه اتحادیه سراسری مسئولیت نظارت و مدیریت بر کانون‌های وکلا را بر عهده دارد، که این ادعا به کلی بی‌اساس است و نقش اتحادیه فقط هماهنگی بین کانون‌هاست و کانون‌ها هریک کاملا مستقل هستند.

کشاورز با اشاره به شبهه دیگری که در خبرگزاری مهر آمده است، گفت: ماده 28 آیین‌نامه لایحه قانون استقلال کانون وکلای دادگستری نسخ نشده است و تعداد کارآموزان مورد نیاز در هر سال باید بر این مبنا تعیین شود. حال آنکه واضح است تبصره ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت تکلیف تعیین تعداد مورد نیاز کارآموز در هر سال را روشن کرده و طبیعی است آیین‌نامه معارضه با قانون را ندارد. این حقوقدان با بیان این مطلب که در گزارش مهر تصویر نامه کانون مرکز خطاب به ریاست محترم شعبه 25 دادگاه حقوقی تهران عینا درج شده، است، افزود: با اشاره به تاریخ آن و پاره‌ای مسائل دیگر از جانب معترضان و شاکیان عنوان شده بود که گویا رئیس کانون مرکز جعل عنوان کرده است. بدیهی است رئیس محترم کانون مرکز اگر اصولا این ادعا را در خور پاسخ بداند جواب خواهد داد و شاید هم داد ه باشد.

نامه‌های قضایی در دست یک خبرگزاری چه می‌کند؟

کشاورز در توضیح انتشار تصویر نامه دیگری مربوط به مکاتبات وزارت کشور با اداره آگاهی که در بند 2 آن آمده است: تشکل‌های صنفی مانند کانون وکلا و... که فاقد اتحادیه صنفی هستند، بر اساس ماده 2 قانون فعالیت احزاب و تشکل‌ها در وزارت کشور ثبت می‌شوند، تصریح کرد: بدوا این سؤال در ذهن مطرح می‌شود این نامه‌ها که ظاهرا مربوط به یک پرونده کیفری است در دست خبرگزاری مهر چه می‌کند و چه کسی آنها را در اختیار این خبرگزاری گذاشته است؟

وی افزود:« اما از نظر ماهیتی کانون‌های وکلا بر مبنای ماده یک لایحه قانون استقلال کانون وکلا مصوب سال 1333 و قانون کیفیت اخذ پرونده وکالت مصوب 1376 تشکیل شده‌اند. به عبارت دیگر مبنای تشکیل آنها قانونی است که می‌گوید: «کانون وکلا مؤسسه‌ای است مستقل و دارای شخصیت حقوقی که در مقر هر دادگاه استان تشکیل می‌شود. در نقاطی که تا این تاریخ کانون وکلا وجود ندارد تشکیل کانون مشروط به این است که در آن حوزه حداقل 60 نفر وکیل دادگستری به شغل وکالت اشتغال داشته باشند...»

کانون‌های وکالت نیازی به ثبت در وزارت کشور ندارند

کشاورز در ادامه در توضیح ثبت قانونی کانون وکلا گفت: وقتی کانون وکلا بر مبنای حکم الزامی قانون تشکیل شد، نیازی به ثبت در هیچ مرجعی ندارد. اما اتحادیه کانون‌های وکلا که ابتدا و پس از تصویب قانون سال 1376 که به تشکیل کانون‌های جدید منجر شد تحت عنوان شورای هماهنگی کانون‌های وکلا فعالیت می‌کرد، تشکیلاتی است که کانون‌های وکلا به منظور ایجاد هماهنگی و تمشیت مسائل مشترک خود برپا کرده‌اند و در سال 1382 به‌عنوان یک مؤسسه غیرتجاری و غیرانتفاعی ثبت شده و از آنجا که آحاد تشکیل‌دهنده آن کانون‌ها هستند (و نه فرد فرد وکلای دادگستری) که این کانون‌ها نیازی به ثبت در وزارت کشور ندارند بالطبع اتحادیه نیز نیازی به چنین ثبتی ندارد.

این وکیل دادگستری با مطرح کردن این سؤال که بازپرس محترم چه سؤالی از وزارت کشور فرموده‌اند که جواب آن این‌گونه داده شده بر بنده روشن نیست، افزود: نمی‌دانم چرا مقام محترم استعلام‌کننده و پاسخ‌دهنده به لایحه استقلال کانون وکلا و قانون کیفیت اصل پروانه وکالت مراجعه نفرموده‌اند.

دستور پلمب جای تامل دارد

وی افزود: شاید در این مورد تفاوت دیدگاه‌های حقوقی و قضایی وجود داشته باشد اما به‌هرحال این مطلب را هم می‌توان گفت که شاید اگر مقام محترم قضایی به جای صدور دستور پلمب مقاماتی از کانون مرکز یا اتحادیه را احضار و از ایشان سؤالاتی می‌کردند، چه بسا ابهام برطرف و مشکل حل می‌شد. اینکه دستور پلمب با آن تبعات غیرقابل پیش‌بینی و غیرقابل کنترل و غیرقابل جبران بدون این اقدام صادر شود در خور تأمل بسیار زیاد است.
کلمه اسکودا را اتحادیه به نام خود ثبت نکرده است

کشاورز در تعریف کلمه اسکودا، توضیح داد: در خبرگزاری مهر آمده است که کلمه اسکودا علامتی است برای بعضی محصولات غذایی که در سال 1388 ثبت شده، در این مورد باید گفته شود اسکودا علامت اختصاری متشکل از حروف اول اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران است و خود این کلمه را اتحادیه به نام خود ثبت نکرده بلکه به منظور سهولت در مکالمات و مکاتبات وکلای دادگستری و اعضای کانون و اتحادیه از این کلمه استفاده می‌کنند.

سازمان سنجش خبر پلمب را به اعضای اتحادیه داد

وی در ادامه افزود: جالب است که مطالبی در خبرگزاری مهر مطرح شده بود برای اتحادیه کلا تازگی داشت و تا زمانی که دو روز پیش از برگزاری آزمون سازمان سنجش به اتحادیه خبر داد که نامه‌ای مبنی بر پلمب اتحادیه و توقف فعالیت‌های آن و بالطبع عدم برگزاری آزمون ورودی به آن سازمان واصل شده است اتحادیه در جریان فرآیند منتهی به دستور پلمب قرار نگرفته بود و بعدا معلوم شد که مقامات دیگری نیز که علی‌الاصول باید حداقل در جریان مسائلی که منتهی به عدم انجام آزمون می‌شد قرار می‌گرفتند از این فرآیند اطلاع نداشتند. یعنی به ایشان اطلاعی داده شده بود آنگونه که شنیدم پس از این آگاهی ریاست محترم اتحادیه سراسری وکلای دادگستری ایران دکترمندنی‌پور شروع به اقدام کردند و برخی از وکلای دادگستری نیز در این مورد همراهی و همفکری کردند و نتیجه این شد که مقامات مسئول در آخرین مکالمات از آنچه می‌رفت اتفاق بیفتد آگاه شدند.

کشاورز تصریح کرد: نزدیک به 50 هزار داوطلبی در سراسر کشور آماده امتحان شده بودند و در صورت عدم انجام آزمون، بلاتکلیف و سرگردان و هراسان می‌شدند امنیت کشور و حیثیت آن نیزبه خطر می افتاد .

زیرا از تجسم اینکه قریب به 15 هزار نفر داوطلب در تهران و قریب 30 هزار داوطلب در مراکز استان‌ها روز جمعه با در بسته حوزه‌ها و عدم انجام آزمون مواجه می‌شدند غیر قابل تصور است.

کانون‌های وکلا حق اعتراض به این اقدام‌ها را دارند

این حقوقدان در ادامه تصریح کرد: به‌هرحال تا آنجایی که بنده می‌دانم کانون‌های وکلا و اتحادیه و فرد فرد وکلای دادگستری قانون‌گرا و قانونمند و در مقابل اوامر و آرای قضایی تسلیم هستند بدون اینکه حق اعتراض خود را واگذارند و رها کنند.

اختیارات و اقدامات فرد شاکی در این پرونده باعث شگفتی است

وی با ا براز تعجب از روند قضایی طی شده در این پرونده گفت: اینکه فرآیند منتهی به پلمب‌شدن اتحادیه کانون‌های وکلا یعنی تشکیلاتی که 22 کانون با 40 هزار عضو در سراسر ایران در آن مدخلیت دارند بدون آگاهی این اتحادیه و صرفا بر مبنای شکایت و اعلام جرم فردی که در آزمون ورودی مردود شده است انجام شود و آنچنان که گفته شده این فرد حامل تمامی مکاتبات قضایی در چنین امر مهمی باشد و پاسخ‌های آنها را از مخاطبان این مکاتبات شخصا بگیرد و به مقام محترم قضایی تسلیم کند و بالاخره دستور پلمب چنین مؤسسه‌ای بدون احضار یک فرد صادر شود بسیار درخور تأمل و باعث شگفتی است. کشاورز در پایان تصریح کرد: گمان می‌کنم کانون وکلای مرکز کانون‌های وکلای سراسر کشور و اتحادیه کانون‌های وکلا در این مورد از حقوق خود دفاع خواهند کرد و در عین حال تردیدی نیست که مراجع مختلف نظارتی در سطوح مختلف نیز در این امر امعان‌نظر خواهند کرد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.