×

طرح تشکیلات جدید وزارت دادگستری چه تغییراتی را به دنبال دارد؟

طرح تشکیلات جدید وزارت دادگستری چه تغییراتی را به دنبال دارد؟

وزیر دادگستری تنها وزیری است که برای انتخاب، نیازمند کسب اعتماد از سوی قوای سه‌گانه است وزارت دادگستری طبق اصل 160 قانون اساسی مسئولیت امور مربوط به روابط قوه قضاییه با قوای مجریه و مقننه را بر عهده دارد و وزیر آن از بین کسانی که رئیس قوه قضائیه به رییس‌جمهور پیشنهاد می‌کند توسط مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شود

طرح-تشکیلات-جدید-وزارت-دادگستری-چه-تغییراتی-را-به-دنبال-دارد؟

وزیر دادگستری تنها وزیری است که برای انتخاب، نیازمند کسب اعتماد از سوی قوای سه‌گانه است. وزارت دادگستری طبق اصل 160 قانون اساسی مسئولیت امور مربوط به روابط قوه قضاییه با قوای مجریه و مقننه را بر عهده دارد و وزیر آن از بین کسانی که رئیس قوه قضائیه به رییس‌جمهور پیشنهاد می‌کند توسط مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شود.

آئین نامه بازرسی کل وزارت دادگستری - لایحه قانونی اصلاح اصول تشکیلات اداری وزارت دادگستری - حدود اختیارات وزیر دادگستری باید تعریف شود - افزایش اختیارات وزیر دادگستری - موضع رییس قوه قضاییه درباره افزایش اختیارات وزیر دادگستری - افزایش اختیارات وزیر دادگستری ، وزیر را از حالت تشریفاتی خارج می کند 

 حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی 24 مرداد ماه سال 92 با 201 رای موافق، 16 رای ممتنع و 64 رای مخالف به عنوان وزیر دادگستری دولت یازدهم توانست از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد و بار دیگر به پاستور برود.

بیش از یکسال و نیم از تصدی پورمحمدی بر مسند وزارت دادگستری می گذرد. در طول این مدت در مورد تغییر و افزایش اختیارات وزیر دادگستری از سوی نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان صحبت‌هایی عنوان که با واکنش‌هایی از سوی مسئولان دستگاه قضایی، وزیر دادگستری و ... مواجه شد.

افزایش اختیارات وزیر دادگستری برخلاف اصل 160 قانون اساسی است - بررسی اختیارات و مسئولیت وزیر دادگستری در لایحه جامع وکالت مصوب دولت 

سوم دی ماه بود که علی رییس‌الساداتی معاون هماهنگی امور بین قوا در وزارت دادگستری از استعفای خود خبر داد و گفت که هنوز وزیر دادگستری نظر خود را درباره این درخواست اعلام نکرده است. وی در این راستا تاکید کرد که استعفایش دلیل خاصی ندارد و معتقد به حضور جوانان در عرصه است.

رییس‌الساداتی همچنین اعلام کرد که قصد دارد به دیوان عالی کشور برود، اما حضورش در این مرجع قضایی بستگی به نظر رییس قوه قضاییه دارد.

از سوی دیگر وقتی خبرنگاران هشتم دی ماه از پورمحمدی در این باره موضوع را جویا شدند وی با تایید خبر استعفای رییس‌الساداتی یادآور شد که هنوز تصمیمی در این خصوص اتخاذ نکرده است. در این فضا بود که تغییر تشکیلات در این وزارتخانه جدی به‌نظر می رسید.

وزیر دادگستری در ادامه اعلام کرد که طرح تشکیلات جدید وزارت دادگستری تصویب شده و به زودی تشکیلات این وزارتخانه تغییر می‌کند.

21 دی ماه نیز بار دیگر پورمحمدی از طرح تشکیلات جدید وزارت دادگستری سخن به میان آورد و گفت: این موضوع به تصویب رسیده و ما در حال آماده کردن طرح تفصیلی آن هستیم. به احتمال زیاد تا پایان سال طرح تشکیلات جدید وزارت دادگستری را اجرایی می‌کنیم.

تفویض اختیارات جدید به وزیر دادگستری با اصل 160 قانون اساسی تعارض دارد - بایدها و نبایدهای لایحه افزایش اختیارات وزیر دادگستری 

پورمحمدی تاکید کرد که ما به دنبال افزایش اختیارات نیستیم، بلکه جایگاه وزارت دادگستری باید شفاف شود و مشخص شود چه تکلیفی بر عهده این وزارتخانه است.

در این راستا ظاهرا قرار است معاونت‌های وزارت دادگستری با یکدیگر ادغام شده و تحت نظر یک معاونت فعالیت کنند.

تا پایان سال زمان زیادی باقی نمانده است، طرح تشکیلات وزارت دادگستری بنا به گفته‌های وزیر تا پایان سال اجرایی می‌شود، باید منتظر ماند تا مشاهده کرد که این طرح چه تغییراتی را در این وزارتخانه ایجاد می‌کند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.