×

چتر بیمه چیست؟

چتر بیمه چیست؟

چتر بیمه چیست؟

چتر-بیمه-چیست؟

صنعت بیمه

من هیچگاه برای فهمیدن تمامی مسائلی که مربوط به پول و امور مالی می‌شود، کنجکاو نبوده‌ام و همیشه به فهمیدن مسائل پایه‌ای اکتفا می‌کردم. اما اخیرا، با واژه‌ای به نام «چتر بیمه» (umbrella insurance) برخورد کردم و فهمیدم که به طور اساسی و دقیق چیزی درباره آن نمی‌دانم. البته باید بگویم که پیش از این مطالبی درباره آن شنیده بودم اما در حقیقت هیچ ایده‌ای و نظری درباره آن نداشتم و نمی‌دانستم که چه چیزی را تحت پوشش قرار می‌دهد و از آن مهم‌تر آنکه آیا داشتن این نوع از بیمه برای من ضروری است؟

به گزارش سایت تخصصی صنعت بیمه ما به طور کلی زمانی به فکر داشتن بیمه می‌افتیم که مسئله‌ای ما را آزار دهد و واقعا احساس نیاز کنیم. افراد زیادی با نادیده گرفتن بیمه تاکنون داستان‌های تلخی را تجربه کرده‌اند و حتی خاطرات بدی را از تنظیم کنندگان و نمایندگان در ذهن دارند؛ اما در اکثر موارد بیمه شما را از فجایع بزرگ مالی نجات می‌دهد. داشتن "چتر بیمه" زمانی که بیمه نامه عادی شما تنظیم می‌شود، ضروری به نظر نمی‌رسد اما برای برخی از افراد داشتن این نوع از بیمه لازم است. در ادامه خلاصه‌ای از آنچه در تحقیقاتم متوجه شدم را برای شما تشریح می‌کنم:

چتر بیمه چیست؟

در معنای لغوی، "چتر بیمه" یک نوع از بیمه مسئولیت است که از دارایی‌ها و درآمدهای آینده بیمه گذار حمایت می‌کند و در حقیقت استانداردهای آن بیش از آن چیزی است که در بیمه نامه اولیه منظور شده است. واژه «چتر» تحت پوشش قرار دادن خسارت‌هایی را در بر می‌گیرد که به طور اساسی در پوشش اصلی لحاظ نشده است. برای آنکه نکات مبهم برای من مشخص شود، چندین بار مطالب را خواندم و حتی هنوز هم تاحدی گیج هستم.

اما پس از آنکه با دقت و موشکافانه تمامی موارد را مطالعه کردم توانستم یک واژه عمومی را برای چتر بیمه پیدا کنم. بهترین معنای که می‌توان برای این نوع از بیمه ارائه کرد "بیمه طرح دعوی در دادگاه" است.

چتر بیمه چه خسارتی را پوشش می‌دهد؟

چتر بیمه از شما در برابر دعوی که در دادگاه ارائه می‌شود، حمایت می‌کند؛ یعنی زمانی که فردی در حادثه‌ای بیش از حد معمول خسارت مالی دیده باشد و یا زخمی شده باشد. این نوع از بیمه همچنین موارد دیگر مانند ادعای نادرست، بازداشت اشتباه، تجاوز به حریم خصوصی و ... را نیز تحت پوشش می‌دهد. البته مواردی هم هست که این نوع از بیمه تحت پوشش نمی‌دهد، پس بهتر است قبل از خرید آن با دقت تمامی مسائل را در نظر بگیرید.

در این نوع از بیمه همچنین خلاء‌های موجود نیز لحاظ می‌شود؛ مسائلی که در دیگر بیمه نامه‌ها گنجانده نشده است. بیمه نامه‌ها معمولا در بازه یک میلیون دلار نوشته می‌شود.

چتر بیمه در حقیقت برای چیست؟

20 سال پیش ممکن بود من این نوع از بیمه را "بیمه پارانویا" بنامم. چیزی که این بیمه تحت پوشش قرار می‌دهد فاجعه‌ای فرا‌تر از تصورات است. به عنوان مثال، در طوفانی درخت شما، خانه‌ای همسایه مجاورتان را خراب کند؛ یا سگ شما کسی را گاز بگیرد؛ و یا در تصادف سنگینی شما مقصر اول و اصلی شناخته شوید.

به هر حال، در جامعه حقوقی که ما اکنون در آن زندگی می‌کنیم، طرح دعوی در دادگاه کمتر از پارانویا و فرا‌تر از واقعیت‌ها است. من نمی‌گویم که شما درصدی ممکن است تحت دعوی حقوقی قرار بگیرید اما حضور در دادگاه امروز بسیار محتمل‌تر از گذشته است. حتی ممکن است برخی از افراد به بهانه‌های واهی و دلایل مسخره مجبور شوند در دادگاهی از خود دفاع کنند. پس فراموش نکیند که شما همچنان و در همه حال باید از خود دفاع کنید. چتر بیمه خسارت‌های ناشی از این دفاعیات را پرداخت می‌کند.

منبع: سی ان ان

نوشته: دیوید باک

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.