×

اهمیت بافت استخوانی در تعیین هویت بقایای حوادث دسته جمعی

اهمیت بافت استخوانی در تعیین هویت بقایای حوادث دسته جمعی

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران با تأکید براهمیت بافت‌ استخوانی در تعیین هویت بقایای اجساد در حوادث دسته جمعی، گفت امکان استخراج DNA از بافت‌ استخوانی به دلیل قدرت دفاعی به صورت بالقوه وجود دارد

اهمیت-بافت-استخوانی-در-تعیین-هویت-بقایای-حوادث-دسته-جمعی وکیل 

 رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران با تأکید براهمیت بافت‌ استخوانی در تعیین هویت بقایای اجساد در حوادث دسته جمعی، گفت: امکان استخراج DNA از بافت‌ استخوانی به دلیل قدرت دفاعی به صورت بالقوه وجود دارد.

تشریح مسئولیت های بانک اطلاعات ژنتیک ، تخصصی شدن شناسایی محکومان کیفری از طریق بانک محقق می شود - شناسنامه ژنتیک - ثبت تمام مردم ایران در بانک ژنتیک - کاهش جرم و جنایات با تهیه شناسنامه ژنتیک 

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) کشور، رضا علاءالدینی افزود: بافت‌های استخوانی در موارد بسیاری برای تعیین هویت به کار می‌رود به عنوان مثال اگر جسدی مدتی در جایی باقی بماند ظرف چند روز خون و بافت‌های نرم آن از بین رفته و فاسد می‌شود، بنابراین امکان شناسایی از طریق بافت‌های نرم وجود ندارد. اما بافت‌های استخوانی به دلیل ویژگی خاص و قدرت دفاعی آن در مقابل میکروب‌ها تا مدت‌ها سالم باقی می‌ماند و امکان استخراج DNA از آن بصورت بالقوه وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که شرایط آب و هوایی، اندازه استخوان و میزان اسیدیته محیط در مدت زمان ماندگاری آن تأثیر دارد، اظهار داشت: فعالیت برای استخوان با بافت‌ دیگر متفاوت است که خوشبختانه در سال‌های اخیر در پزشکی قانونی اقدامات جدی و علمی‌تر در این مورد انجام شده است.

طول درمان در پزشکی قانونی تعیین نمی شود - برق گرفتگی شهری از دیدگاه پزشکی قانونی - جنون در پزشکی قانونی - آئین نامه تعرفه های خدمات خاص پزشکی قانونی

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران خاطر نشان کرد: استفاده از بافت‌های استخوانی در تشخیص هویت و استخراج DNA از این بافت‌ها در پزشکی قانونی با افزایش مواجه بوده به نحوی که بر اساس آمارهای موجود در سال گذشته (1392)،‌ از 126 بافت استخوانی در کشور DNA استخراج شد اما این رقم تنها در نه ماهه سال جاری به 175 مورد رسیده‌است.

علاءالدینی با تأکید بر موفقیت‌های آزمایشگاه ژنتیک اداره کل پزشکی قانونی استان فارس در استخراج DNA از بافت‌های استخوانی به برگزاری دوره آموزشی دو روزه با همین موضوع در شیراز اشاره کرد و افزود: در این دوره آموزشی شرکت کنندگان علاوه بر حضور در کلاس‌های تئوری به صورت عملی نیز با شیوه استخراج DNA از بافت‌های استخوانی در آزمایشگاه ژنتیک شیراز آشنا شدند.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران با تأکید بر اهمیت بافت‌های استخوانی در تعیین هویت بقایای اجساد در حوادث دسته جمعی، گفت: در حوادث دسته جمعی به ویژه حوادث همراه با انفجار، آنچه برای تعیین هویت باقی می‌ماند قطعه‌هایی از بدن متوفیان حادثه است که در این موارد، استخراج و انگشت نگاری DNA از بافت‌های استخوانی بسیار کاربرد دارد.

پزشکان تمایلی به خدمت درپزشکی قانونی ندارند - مهم ترین رویدادهای سازمان پزشکی قانونی در سال 1392 

به گفته وی استخراج DNA از بافت استخوانی در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی قانونی شیراز با دقت بسیار بالا انجام می شود و همین موضوع درصد صحت آزمایش‌ها را بالاتر برده است.

منبع : تسنیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.