×

برنامه پلیس برای کاهش تلفات رانندگی

برنامه پلیس برای کاهش تلفات رانندگی

رئیس پلیس راهور ناجا گفت تا پایان سال 95 باید میانگین تلفات ترافیکی از 6 5 نفر به ازای 10 هزار وسیله نقلیه به 4 نفر کاهش یابد و همچنین تلفات حوادث رانندگی از 18 هزار نفر درسال 92 به 14 هزار نفر در پایان سال 95 تقلیل پیدا کند

برنامه-پلیس-برای-کاهش-تلفات-رانندگی

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: تا پایان سال 95 باید میانگین تلفات ترافیکی از 6.5 نفر به ازای 10 هزار وسیله نقلیه به 4 نفر کاهش یابد و همچنین تلفات حوادث رانندگی از 18 هزار نفر درسال 92 به 14 هزار نفر در پایان سال 95 تقلیل پیدا کند.

بحثی درباره آثار حقوقی حوادث رانندگی - بررسی حقوقی مسئولیت ناشی از حوادث رانندگی - بررسی جرایم مربوط به حوادث رانندگی و تسهیلات بیمه شخص ثالث - کمک به مصدوم ، شاه کلید کاهش مجازات - زوایای حقوقی قتل غیرعمد ناشی از حوادث رانندگی 

تسنیم: سردار اسکندر مومنی در ابتدای نشست خبری صبح امروز خود با مقایسه آمار تعداد خودروهای شماره‌گذاری‌شده در طول سالهای پس از انقلاب و سال‌های پیش از آن اظهار داشت: تا سال 57 تمامی وسایل نقلیه موتوری شامل انواع خودرو و موتورسیکلت ها نزدیک به یک و نیم میلیون دستگاه بود که این میزان از ابتدای زمان ورود خودرو ابتدای انقلاب اسلامی شماره گذاری شده بود. این درحالی است که امروز تعداد وسایل نقلیه موتوری شماره گذاری شده از مرز 28 میلیون دستگاه فراتر رفته و تعداد خودروها نیز به مرز 18 میلیون خودرو رسیده است که این آمار نشان‌دهنده 17 برابر شدن آمار وسایل نقلیه موتوری شماره گذاری‌شده در طول سالهای پس از انقلاب دارد.

وی  با بیان اینکه درسال 57 سه درصد از مردم دارای وسایل نقلیه موتوری بوده و امروز این تعداد به 36 درصد جمعیت کشور رسیده است، به موضوع آمار شماره‌گذاری خودروها درسال جاری اشاره کرد و گفت: در طول 11 ماهه ابتدایی امسال تاکنون یک میلیون و 104 هزار و 410 خودرو شماره گذاری شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشدی 73 درصدی همراه بوده است.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: همچنین خودروهای وارداتی شماره‌گذاری شده در سال جاری نیز 81 هزار و 124 دستگاه بوده که 53 درصد نسبت به سال پیش افزایش داشته‌است. همچنین امسال 456 هزار و 107 موتورسیکلت شماره‌گذاری شد که آمار شماره گذاری موتورسیکلت‌ها نیز نسبت به سال گذشته با رشدی 75 درصدی همراه بود.

 معرفی کتابی درباره مسئولیت مدنی حوادث رانندگی - تبعات کیفری صدمه غیرعمدی حوادث رانندگی

مومنی با اعلام خبر خارج شدن 208 هزار خودروی فرسوده درسال جاری به آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات اشاره کرد و افزود: خوشبختانه با توجه به هماهنگی‌های بین دستگاهی و همکاری مردم در رعایت مقررات امسال 1013 نفر نسبت به سال گذشته کمتر براثر حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادند که این تعداد نشاندهنده کاهش 6.5 درصدی آمار تلفات ناشی از تصادفات است.

وی  افزود: در طول سال جاری استان‌های مرکزی، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، مازندران و فارس بیشترین کاهش تلفات را داشتند و این درحالی است که استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام، شرق تهران و کهکیلویه و بویراحمد دارای بیشترین رشد تلفات بودند. همچنین استان‌های خراسان رضوی، فارس و اصفهان بیشترین فراوانی را در میان دیگر استان‌ها در کشته‌های ترافیکی دارا هستند.

مومنی با تأکید براینکه آمار جهانی تلفات رانندگی در حال افزایش است، افزود: طی آمار سال 2014 تلفات رانندگی از یک میلیون و 270 هزار نفر به یک میلیون و 300 هزار نفر افزایش یافته و سازمان ملل در آخرین جلسه خود پیش بینی کرد که تلفات رانندگی درسال 2030 به دوبرابر میزان فعلی افزایش خواهد یافت.

وی استفاده از تلفن همراه و ارسال پیامک را تأثیرگذار تر از استفاده از الکل و مواد مخدر در بروز تلفات رانندگی دانست و اظهار داشت: در کشور آمریکا امسال 36 هزار نفر براثر سوانح ترافیکی جان خود را از دست دادند و امروز شاهدیم که استفاده از موبایل در هنگام رانندگی در این کشور به عنوان یک مشکل ملی مطرح است.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به طرح نوروزی پلیس گفت: طرح نوروزی پلیس در دو مرحله در ماه اسفند و تعطیلات فروردین سال آینده به اجرا درخواهد آمد که در مرحله اول آن و در اسفندماه با توجه به افزایش ترددهای درون شهری این طرح معطوف به سفرهای داخل شهری بوده و در مرحله دوم که از اواخر اسفندماه برگزار می‌شود، با محوریت سفرهای برون شهری به اجرا درخواهد آمد.

تقصیر در حوادث رانندگی - سیر رسیدگی به جرایم ناشی از  تصادفات رانندگی 

مومنی افزایش خودروهای گشتی و افزایش ساعات فعالیت مرکز خدماتی پلیس را بخشی از تمهیدات پیش بینی‌شده عنوان کرد و افزود: در دهه اول اسفندماه ساعت کاری مراکز شماره گذاری از 7 تا 17، در دهه دوم از 7تا 19 و در دهه سوم از ساعت 7 تا 22 خواهد بود که درصورت لزوم ارائه خدمات به صورت شبانه روزی نیز انجام خواهد شد. ازاین رو خواهش مندیم تا مردم در این روزهای پرتردد استفاده از حمل و نقل عمومی، کاهش سفرهای غیرضروری و اجتناب از پارک دوبله را سرلوحه سفرهای درونشهری خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه امسال آخرین سال شماره‌گذاری خودروی وانت پیکان است، تأکید کرد: خودروی وانت پیکان ازسال آینده به موزه خواهد رفت لذا مردم و خودروسازان باید توجه داشته باشند که از هرگونه پیشخرید و پیش فروش این خودرو برای سال آینده اجتناب کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه نشست امروز خود با اشاره به طرح کلان پلیس راهور برای دو تا سه سال آینده، گفت: پلیس راهور ناجا بنا دارد تا با کمک تمام دستگاه‌ها بحث سوانح و تلفات را به طور جدی پیگیری کند و براین اساس تا پایان سال 95 باید میانگین تلفات ترافیکی از 6.5 نفر به ازای 10 هزار وسیله نقلیه به 4 نفر کاهش یابد و همچنین تلفات حوادث رانندگی از 18 هزار نفر درسال 92 به 14 هزار نفر در پایان سال 95 تقلیل پیدا کند.

مومنی همچنین با اشاره به دو طرح دیگر درحال مطالعه افزود: برمبنای این دو طرح قرار است تعویض پلاک خودورها تا پایان سال 95 به صور غیرحضوری انجام شده و همچنین برگزاری آزمون آیین‌نامه گواهینامه نیز به صورت متمرکز و به شکل کنکوری در چندین مرحله تا پایان سال 94 انجام شود.

وی در ادامه به موضوع رعایت استاندارد توسط خودروسازان پرداخت و تصریح کرد: از دهه فجر امسال خودروهای تولیدشده‌ای که کلیه استانداردهای یورو 4 و کیسه هوا را رعایت کرده باشند با مدل 94 شماره گذاری می‌شوند و براساس اعلام خودروسازان این خودروهای تولیدی هیچ تفاوت قیمتی با خودروهای مدل 93 نخواهند داشت.

رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص استمهال پلیس برای خودروسازان تأکید کرد: پلیس حتی یک روز و یک ساعت در موضوع برخورد با خودروسازان استمهال نداشته ولی در مواردی خودروسازان قوانین را تغییر دادند این درحالی است که پلیس در مسئله نصب کیسه هوا و ترمز ضدقفل هیچگاه عقب‌نشینی نکرده اما همچنان درصددیم تا با هماهنگی سازمان استاندارد و محیط زیست وانت نیسان را نیز برای سالهای آتی از رده خارج کنیم.

ضربه به سر علت اصلی مرگ در حوادث رانندگی ، مرگ نیمی از فوتی ها در محل حادثه 

مومنی با تأکید بر عدم شماره گذاری اسکانیا نیز گفت: در حال حاضر برخی مشکلات این شرکت برطرف شده و هنوز یک مورد باقی است و به محض رفع ایرادات این خودروساز شماره گذاری آن از سرگرفته خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اتمام پلاک‌های ملی برای شهر تهران خاطرنشان کرد: درحلا حاضر بحث کمبود پلاک برای شهر تهران مطرح نیست و پس از اتمام 99 پلاک‌های 10 20 ر30 برای این شهر درنظر گرفته خواهد شد.

رئیس پلیس راهور ناجا در پایان در پاسخ به سوالی درخصوص ممنوعیت شماره گذاری موتورسیکلت‌ها به دلیل آلایندگی، گفت: پلیس مجری قانون است و هرآنچه قوانین در این موضوع وضع شود پلیس ملزم به رعایت آن خواهد بود ولی در حال حاضر موتورسیکلت‌ها با استاندارد یورو3 شماره گذاری می‌شوند اما توقع می‌روند تا کف استانداردها به یورو 5 افزایش یابد.

منبع : امروز فردا را می سازیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.